International EnterpriseInternational EnterpriseDe Italiaanse fabrikant van twee-, drie- en vierwielige transportmiddelen, Piaggio, is een joint-venture aan gegaan met de Chinese Foton Group. Op naar de toekomst.

Stiekem kennen we Piaggio allemaal van de Vespa en natuurlijk de driewielige Ape. De wesp en de werkbij, op straat allebei beter bekend onder hun typenaam dan onder die van de fabrikant. Toch is Piaggio geen kleine speler op de markt voor tweewielers en kleintransport. De driewielige Ape is in vele verschijningsvormen al sinds de jaren veertig het ideale wagentje voor goederenvervoer en diensten in drukke binnensteden. Klein, handelbaar en ongelofelijk veelzijdig. Inmiddels kennen we allemaal wel een barista of een ijsventer die op food truck festivals de blits maakt met zo’n kek Italiaans driewielertje, maar vergeet niet dat hele volksstammen hun dagelijks brood hebben verdiend met dank aan de kleine alleskunner.

International Enterprise

International EnterprisePiaggio viert dit jaar de zeventigste verjaardag van de Ape, maar dat wil niet zeggen dat de Italianen op hun lauweren rusten. Wat velen niet weten, is dat Piaggio al jaren bijzonder goed boert met kleine vierwielige bestelwagentjes. Vooral in Zuid- en Oost-Europa zijn de kleine Italiaanse bestellertjes zeer in trek. Dat weten ze in China ook. De Italiaanse industrie kent een lange geschiedenis met de Chinese nijverheid. Lang voordat de rest van de wereld op de kar sprong, zagen de Italianen de vele mogelijkheden van samenwerking met de grootste groeimarkt ter wereld. Niet zo gek dus, dat de Foton Group, één van China’s grootste fabrikanten van lichte en zware trucks, maar wat graag de samenwerking aan gaat met Italië’s grootste op het gebied van kleintransport.

International Enterprise

International EnterpriseDe Ape is na de wereldberoemde Vespa misschien wel het grootste succesnummer van Piaggio. Simpel, robuust en veelzijdig, we zeiden het al, heeft de Ape in zeventig jaar tijd een wereldwijde roem vergaard. De originele Ape vinden we op straathoeken over de hele wereld, terwijl in Azië de sterk verwante TukTuk niet uit het straatbeeld te denken valt. Geen wonder dat een grote speler als Foton, dat eerder al liaisons aanging met Daimler AG en Cummins Inc., toch ook geen kleine jongens, wel brood ziet in een samenwerking met de ogenschijnlijk niet zo grote Italianen. Schijn bedriegt, zoals wel vaker, want het marktaandeel van Piaggio in het segment van kleine drie- en vierwielige transporters is nog altijd aanzienlijk.

International Enterprise

International EnterpriseKomt de aloude Ape binnenkort uit China? Dat is niet erg waarschijnlijk. Foton en Piaggio gaan samen werken aan een geheel nieuwe reeks drie- en vierwielige lichte transporters. Met laadvermogens van 1,5 ton en de modernste aandrijftechnieken richt de samenwerking zich op ondernemers en dienstverleners in steden over de hele wereld, maar uiteraard om te beginnen in de dichtbevolkte conglomeraties van de Volksrepubliek China. Met de heritage van Piaggio en de capaciteit van de Foton Group kan dat alleen maar een succesvolle onderneming worden.
Marc GF Zaan