RatatouilleRatatouilleOoh lala Paris, hoofdstad van de mode en de fijne smaak. CineCars reisde naar de Porte de Versailles voor de jaarlijkse hoogmis van de Franse klassieker, de Rétromobile.

De Rétromobile in Parijs is één van de grootste en meest prestigieuze oldtimerbeurzen in Europa. Dit is waar de fine fleur van de handel in klassieke automobielen haar waar tentoon spreidt, waar de grote veilinghuizen record na record in de boeken schrijven. Hier kunnen we ons vergapen aan het mooiste dat de grote carrosseriebouwers van de vorige eeuw ons hebben nagelaten. En het mag gezegd, het aanbod is divers. Duur, exclusief, maar absoluut veelzijdig. Het soort beurs waar de ware liefhebber watertandend zijn ronde doet.

Ratatouille

Ratatouille  Ratatouille    Ratatouille

Ratatouille    Zwervend over de immense beursvloer bekruipt mij het beklemmende gevoel dat het spreekwoord daadwerkelijk waar is, overdaad schaadt inderdaad. Er staat wel degelijk een limiet op het aantal perfect glanzende Ferrari’s dat je nog kunt behappen. De exclusiviteit van de Mercedes 600 neemt snel af, wanneer je je in de parkeergarage van een congres voor presidenten van bananenrepublieken begint te wanen. Al die perfecte lijnen, magnifieke carrosserieën en veelcilinderige motoren die een beurs als deze tot grote hoogten stuwen, zijn tegelijkertijd de achilleshiel van de hedendaagse klassiekerscene.

Ratatouille

Ratatouille

Ratatouille

RatatouilleGoddank zijn we in Frankrijk, land van kikkerbilletjes en ganzenlever. Waar presidenten bejubeld worden om hun promiscue gedrag en ‘een beetje fout’ de maatstaf is. Dit is het land waar een voormalig vliegtuigbouwer zijn nieuwe automerk ‘Avions Voisin’ kan noemen, waar merken als Panhard et Levassor zich uit kunnen leven met enorme schuivenmotoren en bestuurdersplaatsen die ad random over de voorbank verdeeld worden. Waar Bugatti in de jaren twintig al bovenliggende nokkenassen en drie kleppen per cilinder gebruikt. Het betekent dat je tussen alle glitter en glamour pareltjes van excentriciteit kunt vinden. Juwelen van lang vergeten automobielen, die lang voor de paden werden platgetreden al wisten dat ze bijzonder waren.

Ratatouille

Ratatouille

Ratatouille

Ratatouille

RatatouilleVandaag de dag zijn het PSA en Renault die de Franse eer hoog moeten houden. De eerste bevindt zich in een spagaat waarin het zelf niet meer lijkt te weten welke klassiekers bij welk submerk horen en de tweede bestaat dit jaar 120 jaar, maar lijkt daar nog niet helemaal voor uit te willen komen. Waar zijn de tijden van Amilcar, Donnet, Chenard & Walker, Delahaye, Facel Vega, Panhard, Delage en Hotchkiss? Het is slechts het topje van de ijsberg in een rijke geschiedenis. Een geschiedenis teloor gegaan aan de mondialisering van de autowereld, waarvan tussen al het blinkende geweld zo nu en dan nog een glimp te vangen valt.

Ratatouille

Ratatouille

Ratatouille

RatatouilleHet is als rijdend door Parijs overvallen worden door het verval. Niet van de stad als zodanig, maar van de stijl en de cultuur. Waar een jongedame in zwart satijn en getailleerd rood eerder een karikatuur van zichzelf lijkt te zijn geworden. Waar de aaneenrijging van McDonalds en Burger King je bij gebrek aan de klassieke Franse bistrot bijna doet verlangen naar één van de vele kebabtenten. In deze mondiale wereld van het grote geld zou Ratatouille hooguit nog furore kunnen maken als employee of the month in een Amerikaanse burger joint. Eenheidsworst als standaard. Gelukkig kun je met een beetje zoekwerk nog genieten van een Salmson, een Mathis of een Georges Irat. Van een Salade de Gésiers de Canard of een portie Escargots. En dat is maar goed ook.
Marc GF Zaan
Photography: Robbert Moree