Panama TaxiPanama TaxiHoe overleef je het verkeer in Panama in een klassieke auto? Barry Nicholson verhaalt over zijn avonturen met een klassieke London Taxi in de straten van Panama City.

Verhuizen is al stresserend genoeg, maar wanneer je van continent verhuist wordt dat er niet beter op. Sinds de dag dat we van het Verenigd Koninkrijk verhuisden naar Panama, worden mijn echtgenote en ik geconfronteerd met de meest uiteenlopende uitdagingen. Het hebben van een auto is er daar een van. De kennis en verkrijgbaarheid van reserve-onderdelen is in dit deel van de wereld nu eenmaal niet zoals we dat thuis gewend zijn. Door schade en schande wijs geworden gaan we uiteindelijk op zoek naar iets robuusters, iets met eenvoudige techniek. Voordat ik het VK verliet, had ik al verschillende oude LandRovers versleten. Gezien het verkeer en de conditie van het wegdek hier in Panama duurt het dan ook niet lang alvorens we terug uitkomen op de LandRover. Een links gestuurd, ex-leger lange wielbasis exemplaar met een ongeblazen diesel om precies te zijn. We hebben er zelfs al een op het oog, wanneer we ontdekken dat er een eerste kind op komst was. Iets wat, aldus mijn vrouw, niet samen gaat met een rammelende ouwe soft top Defender. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Panama Taxi

Panama Taxi

Panama Taxi

Panama TaxiTijdens zomaar een gesprek op Facebook komt de optie om een afgedankte London black cab te kopen voorbij, iets waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben. Al snel ontdekken we dat de latere modellen allemaal voorzien zijn van een ouderwetse Nissan dieselmotor en een automatische versnellingsbak. Ideaal voor het verkeer in Panama, vooral omdat onderdelen lokaal te verkrijgen zijn en het ontbreken van electronica, computers en sensoren betekent dat iedere plaatselijke werkplaats er aan kan werken. Er is geen weg terug, we kopen een LTI Fairway uit 1996 bij London Taxi Exports in het VK en laten hem volledig nakijken voordat hij op de boot gaat naar Midden-Amerika. Een van de prioriteiten daarbij is toch wel het inbouwen van airconditioning. Uiteraard lopen we tegen een paar kleine dingen aan alvorens de auto hier de weg op mag, maar eenmaal die overkomen zijn kent het leven met de black cab nauwelijks problemen. Zelfs het rijden met een rechts gestuurde auto in een land waar rechts gereden wordt blijkt een eitje.

Panama Taxi

Panama Taxi

Panama Taxi

Panama TaxiWanneer onze dochter haar opwachting maakt, blijkt de taxi ongekende kwaliteiten als gezinsauto te bezitten. Geen geklier met het overzetten van de baby van kinderwagen naar autostoel in de tropische regenbuien die hier heersen. Gewoon de achterdeur wijd open, de hele kinderwagen in een keer naar binnen en je kunt de hele exercitie lekker droog binnen voortzetten. Plaats genoeg en, als extra bonus voor de chauffeur, de toegevoegde waarde van de separatieruit, die net dat beetje extra rust geeft, valt niet te ontkennen. Vandaag de dag, met een stuiterende driejarige achterin, zijn de automatisch afsluitende deuren en het easy-clean-interieur een zegen. En die separatieruit, die wordt met de dag handiger.

Panama Taxi

Panama Taxi

Panama Taxi

Panama TaxiZo ontdekken we dat rondrijden in de enige London Taxi in heel Centraal Amerika de nodige aandacht oplevert. Waar we ook heen gaan worden er foto’s gemaakt en een oneindig aantal vragen gesteld. Iedereen herkent de auto, waar we ook heen gaan, wat ons op het idee brengt om een bedrijf te beginnen gespecialiseerd in promotie en trouwvervoer. Iets waar de taxi, hoe kan het ook anders, opnieuw zeer geschikt voor is gebleken. De bruidjes houden van de zee van ruimte achterin en het gemak waarmee ze gracieus kunnen instappen, de fotografen en wedding planners vinden het fantastisch om weer eens met iets anders te kunnen werken en de chauffeur kan zijn hart ophalen met de minimale draaicirkel die in de nauwe straten van het oude centrum prima tot zijn recht komt. Panama TaxiOp dit moment hebben we drie taxi’s rondrijden. Twee van de klassieke Fairways uit de laatste productiejaren (1996 en1997) en een van de nieuwere TXI’s, die mijn vrouw overigens meteen als haar persoonlijke vervoermiddel heeft geclaimd. Al hebben ze allemaal respectabele kilometerstanden, van 360.000 op de 96er tot ruim 6,5 ton op het exemplaar uit 2000, toch hebben de auto’s bewezen extreem betrouwbaar en welhaast onverwoestbaar te zijn. Misschien zijn het niet de meest spannende of exotische klassiekers, maar ik kan geen klassieker bedenken die beter geschikt is als gezinsauto. En trouwens, ze zijn gewoon ontzettend leuk om mee te rijden.
Barry Nicholson

Panama Taxi