10339521_745288838857294_417634676387736544_oOver stroomlijn en bakstenen….Tsja, de Volvo 700-serie. Is het liefde, respect, of volg je gewoon je eigen gevoel en heb je maling aan wat de rest vindt? Carlo Brantsen is gewoon een echte liefhebber.

De 700-reeks is nu niet echt het toonbeeld van schoonheid en stroomlijn. In een Lego-blokje zit meer vorm. Toch zijn er liefhebbers van deze karakterbak. Eerlijk is eerlijk, bij de fanclub stroomt de mailbox waarschijnlijk ook niet over van de dagelijkse aanmeldingen, maar toch. Er zijn mensen die wat speciaals in deze Volvo’s zien. Dat is goed! Dat is mooi! Want in de wereld van klassiekers en youngtimers is diversiteit een mooi iets. Carlo is een echte fan van zijn 740. In het verleden als wrak door hem geadopteerd, heeft hij de Volvo de afgelopen jaren meer liefde gegeven dan menig 740 ooit heeft gehad of nog zal krijgen. De 740 is niet direct de auto waar hij altijd naar op zoek was, maar Carlo is door toeval een echte Volvo-adept geworden. Met zijn achtergrond een niet direct voor de hand liggende keuze, maar wel een bevestiging dat hij echt stevig in de schoenen staat. Je moet toch wel van goeden huize zijn wanneer je dagelijks tussen de meest exclusieve automobielen verkeert toch de keuze voor een ‘baksteen’ te verantwoorden. De manier waarop Carlo de 740 weer on the road heeft geholpen, is een mooi project en verdient een flinke portie respect. Wars van alle meningen volgde Carlo zijn eigen weg en deed wat hem goed leek. Van wrak tot perfect.

 

10255415_745288455523999_4280564586960039260_o

Over stroomlijn en bakstenen….

1512121_745288495523995_2874867211021471698_oDegelijkheid is het eerst dat bij veel mensen opkomt bij het noemen van de Volvo 740. Een belangrijk aspect voor veel mensen die minder waarde hechten aan vormgeving en styling. Aanvankelijk bedoeld als opvolger van de Volvo 240, is de 700-reeks lange tijd parallel aan de bestaande 240-serie geproduceerd. Diverse varianten zijn leverbaar geweest, een sedan, een stationwagon en natuurlijk de coupé gestileerd door Bertone. De scherpe hoeken van de 700-serie verdwijnen in het begin van de jaren negentig met de introductie van de 900-serie. Het vierkante karakter van de auto blijft, maar de opvolger voelt net wat dikker, minder strak. En dan te bedenken dat de station uitvoering van de 200-serie nog altijd in productie is bij het verdwijnen van de feitelijke opvolger ervan.

 

Over stroomlijn en bakstenen….

Over stroomlijn en bakstenen….

10380422_745288608857317_6897802001054649866_oCarlo behoort tot een select genootschap van Volvo 700 liefhebbers. Waarom hij de keuze heeft gemaakt om deze auto zo te restaureren, kan hijzelf eigenlijk niet beantwoorden. Het is zo. Een behoorlijke financiële investering was nodig om de Volvo te reanimeren. Financieel eigenlijk niet verantwoord, maar omdat de wens daar was om het project succesvol af te ronden, is de restauratie en transformatie gewoon gerealiseerd. Lekker eigenzinnig. Waarom? Gewoon, omdat het kan. Stiekem herbergt de Volvo eigenlijk een heleboel prettige zaken die het autorijden zeer aangenaam maken. Wie net even verder kijkt dan alleen het uiterlijk, ziet er een bijzonder comfortabele, degelijke en robuuste reiswagen staan. Niet te veel poespas, maar modern genoeg om heerlijk en comfortabel korte of lange afstanden te overbruggen. Het project van Carlo is inmiddels succesvol afgerond. Niet dat hij nu gaat stilzitten, nee, de volgende Volvo is al weer geadopteerd. Een bijzondere in dit geval, een overgangsmodel tussen de 700 en de 900-serie. Mooi? Dat is aan u!
Dennis Rietveld