11Het noorden van Duitsland, de landstreek die door de Duitsers wordt aangeduid als Ost-Friesland. Een landschap met een voornamelijk agrarische bestemming. Wegen omzoomd door bomen. Mooi gebied om te toeren met de klassieker. Hier, in het dorp Bockhorn, wordt al jaren een grote oldtimer- en onderdelenmarkt georganiseerd. 

In Duitsland is deze “Bockhorner Oldtimer und Teilemarkt” al jaren een begrip. De markt trekt jaarlijks zo’n 4.000 oldtimers en 12.000 bezoekers, waaronder ook veel Nederlanders. De afstand is immers zeker vanuit de Noordoostelijke provincies te overzien. Een openlucht gebeuren, dus een beetje mooi weer is wel zo fijn. Afgelopen weekend, bij stralend weer, alweer de 33e editie. Een impressie.

20De markt heeft een werkelijk enorme omvang! Honderden standhouders bieden ter plaatse hun waar aan waarbij de nadruk ligt op “gebruiksklassiekers” van voornamelijk Duitse makelij uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. Voor velen herkenbaar en financieel bereikbaar aanbod en daarom extra sympathiek. Bezoekers met een oldtimer van vóór 1980 mogen gratis het terrein op en dragen op deze manier bij aan de entourage. Ter plaatse ook veel historische vrachtwagens, autobussen, motorfietsen en bromfietsen. 

Onder de bezoekers veel mensen die gericht naar auto’s motoren of onderdelen zoeken. Onderdelen worden trots als de vangst van de dag meegetroond. Het evenement lijkt echter ook veelvuldig te worden bezocht vanwege de folklore: gewoon lekker rondstruinen met het gezin, je verbazen over het aanbod, herinneringen ophalen, wetenswaardigheden uitwisselen en een beetje mensen kijken. Afwisselend is het dan even goed rusten, in het zonnetje gezeten aan een Biertisch, onder het genot van een mooi biertje al dan niet met iets lekkers uit de frituur en/of van de grille. Een aanrader blijkt ook de “Erbsensuppe” die dagelijks vanaf 11.00 uur wordt geserveerd. Tussen de auto’s nogal wat picknickende bezoekers. Veel bezoekers maken er een meerdaags uitje van en verblijven in de omgeving in hotelletjes of in (historische) caravans en campers op of nabij het marktterrein. De markt is immers veel te groot om op één dag te kunnen bekijken.

24Sommige stands zijn ingericht als ware stillevens. Veel onderdelen uit lang vervlogen tijden, soms nog nieuw in de doos, zoals een setje koppelingsplaatjes voor een BMW Isetta uit de jaren vijftig. Ook veel oogst uit auto’s die zijn gesloopt: het aantal losse Mercedesgrilles is haast niet te tellen. Veel stands bieden ook gebruiksvoorwerpen uit een lang vervlogen verleden aan. Wat te denken bijvoorbeeld van een standhouder die een grote collectie zinken wastobbes aanbiedt, bedoeld als decoratie in de tuin. Voor de liefhebber staat op dezelfde stand ook een enorm verkeerslicht te koop!

Voor standhouders is de markt een jaarlijks weerzien: een standhouder vertelt al voor de zesde keer op de markt aanwezig te zijn en te genieten van de sfeer, de saamhorigheid en de barbecue die al jaren met een aantal omringende standhouders wordt gehouden. Vanwege de uitgestrektheid van het terrein rijden sommige standhouders met bromfietsen heen en weer. Wanneer zag u voor het laatst een Kreidler RMC of een Zündapp KS 50?

3Voor de bezoeker van boven de vijfendertig is de markt een feest van herkenning. Veel lang vergeten merken en modellen. Iemand laat de motor van zijn Magirus-Deutz vrachtwagen even lopen en de herinnering aan je kindertijd komt terug: zo stoer klonken vrachtwagens destijds! Groot is ook de kans om de auto tegen te komen die je vader in jouw jeugdjaren had, zeker als dat een Duitse auto was. Ik spotte zelfs een exemplaar in dezelfde kleur en uitvoering. Ik kwam ook Mercedessen tegen van de types die je in het Duitsland van de jaren zeventig op de Autobahn ongenaakbaar en met een noodgang voorbij vlogen! Ook zijn er aanbieders van modellen en gebruikt speelgoed. Met wat rondneuzen tref je de favoriete autootjes uit je jeugd nog aan! Le Mans, Sebring, Silverstone en de Nürburgring stond als bestemming op de Matchbox racetransporter uit mijn jeugdjaren, zag ik nu. Ik nam het destijds voor kennisgeving aan. Inmiddels, veertig jaar later, heb ik er ook enig voorstellingsvermogen bij…

19Rondstruinend in het zonnetje doe ik prachtige indrukken op: veel aandacht van het publiek krijgt een oranje Melkus RS 1000, een racemodel van DDR-origine met een driecilinder tweetaktmotor van Wartburg. Het model ziet er in ieder geval snel uit. Desgevraagd deelt de eigenaar aan een bezoeker mee dat de topsnelheid 160 km/uur bedraagt, maar dat dit aanvoelt als meer dan 200. In de onmiddellijke nabijheid een Victoria 250, ondanks het beperkte vermogen van slechts 14 pk uit de ééncilinder tweetaktmotor, uitgerust mét trekhaak en voorzien van caravan! Wirtschaftswunder optimisme!

Een standhouder biedt een setje mistlampen aan, mooi geel glas gevat in prachtige chromen behuizing, volgens het opschrift op de doos bestemd voor de Ford 12M. Op mijn vraag uit welk jaar het setje stamt weet een andere bezoeker, die lachend aangeeft in het verleden bij Ford te hebben gewerkt, te melden dat dergelijke setjes verkocht werden tussen 1966 en 1968. Ergens anders kijkt iemand die zich aan de standhoudster voorstelt als “arme student” gebiologeerd naar een werkend model van een verbrandingsmotor.  De gevraagde € 400 wordt vanzelfsprekend als te hoog ervaren en het spel van loven en bieden begint. Natuurlijk kenmerkend voor een markt…

9De “Bockhorner Oldtimer und Teilemarkt”: voor de geïnteresseerde een vindplaats van verloren gewaande onderdelen, motoren en auto’s, voor anderen een prachtig schouwspel, feest van herkenning en een mooi dagje uit. Overigens kan op de zondag ook met een klassieker worden deelgenomen aan een rally door de omgeving die vanaf het marktterrein start. Voor de aankomende edities zijn de data al bekend, inderdaad steeds half juni! 

Marcel Winkelman