RAI rit-163flag_cinecars_englishRAI, waar kennen we dat in Nederland ook alweer van? Velen vooral van de AutoRAI, een vroeger jaarlijkse autotentoonstelling in de Amsterdamse RAI gebouwen. De laatste jaren veranderde de tentoonstelling in een tweejaarlijks evenement. Inmiddels is deze autoshow helaas helemaal verdwenen, terwijl de laatste versie juist weer een revival leek te zijn. De Vereniging RAI is echter meer en is dat al heel lang. Voluit staat RAI voor Rijwiel en Automobiel Industrie.

RAI rit-61U leest het goed, die kennen we in Nederland. De vereniging bestaat al sinds 1893 en kent 500 leden. Fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto’s, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen, scooters en (brom- en snor)fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen en garage-uitrusting zijn bij RAI Vereniging aangesloten.

RAI rit-76De Vereniging RAI organiseert ook ieder jaar een klassiekerrit. Dit jaar was het alweer de 20e editie van deze rit. Een klassiekerrit als deze kun je niet in je eentje rijden, want er moet worden genavigeerd met de kaart, met het kortste-weg-tussen-punten-systeem en het bekendere bolletje-pijl-systeem. Daarnaast zitten er foto’s van de rechterkant van de weg in het routeboek. Die zitten niet op volgorde en tijdens de rit moet je die foto’s matchen met de plek waar ze zijn genomen en dus in goede volgorde zetten. Ik snap nu beter waarom sommige equipes met z’n drieën waren. Je hebt veel ogen nodig.

RAI rit-176We maakten een natte start, die ochtend. De ruitenwissers van mijn Volvo 245 uit 1977 maakten overuren toen we naar Baambrugge reden, het startpunt van de rit. Daar kwamen rond de 80 deelnemers bij elkaar, die flink in leeftijd varieerden. De oudste was een Citroen C3 pick-up en de jongste vermoed in een heel recente Donkervoort. En van de eenvoudige kever of Renault Dauphine ging het naar een Bentley en Rolls Royce.

RAI rit-129Daily driver en paradepaard. Voor elk wat wils. Om de 30 seconden werd er gestart. Het was inmiddels droog geworden. De route liep vanuit Baambrugge door Abcoude richting de Drechtse Polder, maar dan toch richting de Bijlmer, onder de Arena door, langs het Buiten-IJ naar Durgerdam. Langs Hobrede, Oosthuizen, Schardam, Purmerend, Etersheim, Den Ilp en Landsmeer belandden we uiteindelijk in Amsterdam-Noord aan de Noordkade tegenover het Java eiland. Daar mocht mijn auto zomaar in het restaurant van de Goudfazant parkeren. Een nieuwe ervaring voor de baksteen, de bijnaam van de Volvo. Geen fazant gezien overigens.

RAI rit-151Gelukkig wilde mijn vrouw Irma mee met de rit. Dat werd dus de tweede keer dat we samen zo’n relatietest ondergingen. Want dat zijn die rally’s en tourritten wel: relatietests. Normaal is een vakantierit dat al. Althans, voordat we navigatiesystemen hadden. Toen was het vaak manlief die reed en vrouwlief die kaart las en aangaf welk wegnummer of afslag er moest worden genomen. En dat ging niet altijd goed: ‘Schat, die afslag die we net voorbijreden, die moesten we hebben’. Nou, bij deze tourrit moet er flink genavigeerd worden en moesten we ook nog die foto’s herkennen. Daarnaast afstanden meten met de dagteller en nog veel meer. Reden genoeg voor stress en spanning in de auto. Ik kan u geruststellen. We zijn nog bij elkaar.  En we vonden het best leuk, al waren zeker momenten van stress. En zo zie je maar weer, ook een eerder ontspannende toertocht kan best uitdagend worden gemaakt.

RAI rit-54De rally werd uiteindelijk gewonnen door het echtpaar Patrick en Sandy Andriessen in een Volvo Amazon. Wij eindigden uiteindelijk in de middenmoot, wist Hetty Louwaard van Petrol&Wine, die de rit had georganiseerd, ons te vertellen. De prijs voor de groenste auto werd door Wim Oude Weernink uitgereikt aan de eigenaar van een Toyota Crown 2600 stationcar. Over zeldzame auto’s gesproken. Argumentatie van de jury: de auto vertegenwoordigde een merk dat als eerste werk maakte van massa-productie van een hybride auto. Hilariteit alom bij de deelnemers. Na een gezellige receptie toog iedereen huiswaarts. Stilletjes uitkijkend naar de volgende rally.

wordt cinecars reporter

tekst en foto’s: Robbert Moree