Nato sotto il segno del ToroNato sotto il segno del ToroBij de release van onze nieuwe docu Nato sotto il segno del Toro vergasten wij u op een kijkje achter de schermen bij de opnamen. Veel kijk- en leesplezier!

Het is koud en mistig wanneer ik in Bologna uit de trein stap. Mijn collega Mirko, die met de auto vanuit Nederland onderweg is, heeft door de grote verkeersdrukte een beetje vertraging opgelopen. Met enige gêne breng ik het museum op de hoogte, dit is niet hoe ik deze belangrijke afspraak had willen beginnen. Carmelo, de PR-medewerker van het museum stelt me gerust, ‘Il Dottore is er ook nog niet’. Twintig minuten later worden we allerhartelijkst verwelkomd in de entree van het museum. Of we koffie blieven, natuurlijk, het antwoord komt bijna automatisch, onze aandacht reeds bij de onbeschrijfelijke schoonheid die zich voor ons openbaart. Een Miura, een Countach, in de hoek een Espada, mét bijbehorende caravan! We voelen ons als kleine jongens in een speelgoedwinkel.

Nato sotto il segno del Toro

Nato sotto il segno del Toro

Nato sotto il segno del ToroWe hebben nog maar goed en wel de apparatuur uit de auto geladen, wanneer Tonino Lamborghini het museum binnen wandelt. Il Dottore, de vriendelijke, maar ietwat afstandelijke zoon van Lamborghini oprichter Ferruccio, schudt ons de hand. Maakt duidelijk dat hij een half uur vrij kan maken voor het interview. De moed zinkt ons heel even in de schoenen. Dit is niet waarvoor we gekomen zijn. We denken te snel, ‘s-middags heeft hij meer tijd. We spreken af eerst uitgebreid het museum te filmen en na de lunch het interview op te nemen. ‘Als je wat nodig hebt, vraag het aan Carmelo’ en weg is hij weer. De draaidag is begonnen.

Nato sotto il segno del Toro

Nato sotto il segno del Toro

Nato sotto il segno del ToroDe tractoren, de auto’s, zonder lang te overleggen verdelen Mirko en ik deze bijzondere klus. Verspreiden we ons over het museum. Schuiven we met lampen om de boel goed uit te lichten, laten we onze digitale blikken over de flanken van de sportwagens glijden, over de rustieke vormen van de massieve tractoren. Een eerste prototype, check, de allereerste tractor, check, de Miura, dubbelcheck. Geconcentreerd vliegen we met de drone boven het museum. Overzichtsbeelden, check. Het kleine CineCars team draait als een geoliede machine. Tractor na auto, detail na detail, al filmend ontdekken we de wereld van het museum. De geschiedenis achter een bijzonder mens.

Nato sotto il segno del Toro

Nato sotto il segno del Toro

Nato sotto il segno del ToroIn een kleine trattoria om de hoek genieten we van gevulde pasta, de specialiteit van de streek. Sonia, de persoonlijke assistent van Il Dottore, maant ons tot snelheid, mijnheer Lamborghini is in aantocht. Gestoken in een donkerblauw maatpak met bijpassende das in een iets lichter blauw laat Tonino zich geduldig interviewen. Vertelt hij honderduit over zijn museum en vooral het onderwerp van dat museum, zijn eigen vader Ferruccio. ‘Zullen we hier beginnen’, hij gaat ons voor richting wat de eerste werkplaats van zijn vader moet voorstellen. Een werkbank, oud gereedschap en in de hoek het roestig overblijfsel van wat ooit de eerste Lamborghini tractor was. Hij vertelt over de Griekse avonturen van zijn vader tijdens de Tweede Wereldoorlog, over het vernuft van de tractoren en over zijn koppige karakter dat aan de basis lag van het sportwagenbedrijf. ‘Mijn vader zou Enzo Ferrari wel even laten zien hoe je een sportwagen bouwt.’

Nato sotto il segno del Toro

Nato sotto il segno del Toro

Nato sotto il segno del ToroDe afstandelijkheid die we eerder ervoeren heeft plaats gemaakt voor een aanstekelijk enthousiasme. Hier vertelt een zoon over zijn vader, maakt het zakelijke plaats voor gepaste trots. Tonino’s zoon wordt voorgesteld, Ferruccio Jr., een jonge snaak van 25 die net als zijn vader en grootvader het ondernemen in het bloed heeft. Zijn nieuwe lijn elektrische scooters komt binnenkort op de markt onder de zeker zo legendarische naam IsoMoto. Een kennismaking die bijna automatisch leidt tot een vervolgafspraak. Het is april wanneer ik voor een tweede keer afreis naar Bologna. Ik tref een museum in rep en roer. Ondanks een recent onderhoud voor de lieve som van 30.000 Euro kan de Miura niet rijden. Het rempedaal zit klem. Een paar furieuze telefoontjes later lost een inderhaast opgetrommelde monteur het euvel op. We kunnen op pad. Rijdend in de rode Miura van zijn grootvader, vertelt Ferruccio hoe jammer hij het vindt zijn opa nooit echt gekend te hebben. ‘Ik was twee toen hij overleed, maar ik ben trots zijn naam te dragen.’ De opnames met de Miura verlopen verder voorspoedig, dit is wat de vaak wat statische beelden uit het museum ter aanvulling nodig hebben. Dit, en de persoonlijke getuigenis van deze jonge telg uit de Lamborghini-clan zullen de documentaire maken tot wat we voor ogen hadden, een indrukwekkend document over een indrukwekkend man. Gedragen door de mensen die hem het nauwst aan het hart lagen. Zo maak je een film!
Angelo van Schaik

Nato sotto il segno del Toro