My Fair LadyMy Fair LadyIn de jaren zestig veroverde de Japanse autoindustrie stilaan de wereld met goedkope, relatief goed uitgeruste en vooral betrouwbare auto’s. Met de introductie van de Datsun 240Z werden Japanners ook nog sexy!

Als jongetje was Sander Petiet al onder de indruk van de wulpse vormen van de Datsun Z-serie. De vloeiende, krachtige lijnen, geïnspireerd op Europese voorbeelden uit een heel andere prijsklasse, lieten hem wegdromen naar een wereld die zoveel mooier was dan de werkelijkheid. Een 240Z op een parkeerplaats voldoende om hem te doen vergeten naar waar hij eigenlijk op weg was. Het zou het begin zijn van een lange affaire.

My Fair LadyToen de bazen bij Nissan in 1969 besloten de S30 te verschepen naar de VS en Europa moeten ze wel een vermoeden hebben gehad een bestseller in huis te hebben. In Japan verkocht als de Fairlady Z, werd de S30 voor de westerse markt de 240Z. Een simpele verwijzing naar de motorinhoud, niet geheel toevallig naar voorbeeld van de grote Italiaanse sportwagenfabrikanten. De 2400 cc zescilinder lijnmotor was krachtig en betrouwbaar en maakte van de sportieve Datsun een gedegen opponent voor met name Britse sportwagens uit die tijd. Vooral in de VS wist Nissan de auto erg concurrerend in de markt te zetten.

My Fair Lady

My Fair LadyOf je nu een 240, een 260 of een 280 kiest, het blijft een prachtige auto met een betoverende lijn. De type-aanduiding groeide mee met de inhoud van de zescilinder onder de motorkap, maar het uiterlijk van de Z-serie bleef negen jaar lang trouw aan het originele ontwerp. Het maakt de keus uit het aanbod van de S30 net even iets makkelijker. Ook voor Sander, toen hij alweer ruim twintig jaar geleden besloot om zijn jongensdroom waar te maken. Zijn zilvergrijze 280Z heeft altijd de status van tweede auto gehad, al wordt de Datsun privé nog steeds ingezet wanneer het maar kan, daarvoor is rijden in dit sportieve scheurijzer gewoon te leuk.

My Fair LadyDe details in het ontwerp, maar vooral de doordachte manier waarop de Datsun S30 is geconstrueerd maakt dat ze ook nu nog, bijna vijftig jaar na de introductie, aanvoelt als een moderne, betrouwbare reisgenoot. Deze Japanner stijgt uit boven de eenheidsworst die we uit het land van de rijzende zon gewend waren. De stijl en de aantrekkingskracht zoveel verfijnder, zoveel Europeser. Maar dan dus betaalbaar en vooral ook betrouwbaar. De Datsun 280Z verenigt werkelijk het beste uit alle werelden. En dat, dat had Sander Petiet als kleine jongen al heel goed gezien.
Marc GF Zaan