IMG_9283It’s all about MiniKlein van buiten, ruim van binnen, dat is de Mini. Of er nu Austin, Morris of BMW op de badge staat, de Mini is het icoon van de popcultuur.

Eind jaren ‘50 geeft BMC de in Griekenland geboren Engelsman Alec Issigonis de opdacht een kleine en vooral zuinige auto te ontwerpen. Leonard Lord, president-directeur van de British Motor Corporation, voorziet dat de markt behoefte heeft aan een nieuw soort auto. Issigonis, die eerder al de succesvolle Morris Minor heeft getekend, gaat in 1957 aan de slag om rond een bestaande krachtbron van BMC, de 850 cc viercilinder A-motor, een prototype te maken. Wanneer Leonard Lord in 1958 samen met de schepper van het karaktervolle autootje een proefrit maakt, gaan meteen alle seinen op groen voor de doorontwikkeling van de productieversie. In Augustus 1959 is het zover, de Mini is een feit. De productiefaciliteiten zijn in een paar maanden tijd opgericht in het Britse Longbridge, waar meteen bij aanvang van de productie 100 auto’s per week van de band rollen. In de 41 jaar tot aan de productiestop in 2000, zouden er in totaal 5,3 miljoen Mini’s worden geproduceerd!

It’s all about Mini

banner breed cc films-1

It’s all about Mini

15839806208_4843a41651_kDe Mini scoort door karakter, rijeigenschappen en binnenruimte. Twee jaar eerder werd in Italië de Fiat 500 geïntroduceerd, inmiddels ook een iconische auto, maar die moet het vooral qua ruimte en rijeigenschappen afleggen tegen het vernieuwende concept van de Mini. Door de motor dwars voorin te plaatsen en de rondom onafhankelijk opgehangen wielen letterlijk op de hoeken van de carrosserie te positioneren, creëerde Issigonis op nagenoeg dezelfde oppervlakte als de kleine Fiat een veel ruimere auto. De Mini is cool en hip, mede omdat veel bekende mensen uit de film- en muziekwereld de Mini omarmen. Het is een auto waarin je gezien wil worden. Wanneer de nauwelijks drie meter lange Mini Cooper S in 1964, 1965 én 1967 de Rally van Monte Carlo wint is het feest compleet.

 

It’s all about Mini

It’s all about Mini

IMG_9281Dat Mini qua imago nog steeds een sterk merk is, blijkt wanneer BMW, eigenaar van de merkrechten, in 2001 een geheel nieuw ontworpen New MINI op de markt brengt. Een auto die qua techniek en formaat weinig tot niets met de klassieke Mini van doen heeft, maar volop de merkwaarde van het originele icoon weet te verzilveren. Was de Mini van oorsprong letterlijk wat zijn naam deed vermoeden, inmiddels is de Mini-familie uitgegroeid tot een volwassen clan met een heel resem aan modellen. Echt Mini zijn ze al jaren niet meer, maar nog steeds schijnen de oorspronkelijke vormen van Issigonis’ design door in alle producten die de naam Mini dragen. Voor de echte liefhebber is er uiteraard maar één en dat is de klassieke Mini, het minimalistische wondertje van British engineering dat de harten van automobilisten wereldwijd wist te veroveren.