17809113711_a7ecc390b8_kNadat de teams van de Mille Miglia 2015 vrijdagavond laat waren aangekomen in Rome, moesten ze vroeg, en vroeg betekent echt vroeg, namelijk 6 uur in de ochtend, weer verder voor de derde etappe. Die derde etappe voerde langs Rociglione, Viterba, Radicofani, Buonconvento, Siena, Cascina, Pisa, Lucca, Reggio Emilia en dan naar de eindbestemming; Parma.

In Parma komen de eerste equipes aan om 9 uur in de avond. De laatste komen rond middernacht aan. Ik zag aan de ogen van Mercedes ambassadeur en oud F1 coureur Jochen Mass, die erg veel Red Bull nodig had om voldoende wakker te blijven.

17808617165_94dd02433e_kCinecars kan helaas niet overal tegelijk zijn, dus hebben we een keuze gemaakt tussen een klassieker, Radicofani, en een stad die niet elk jaar wordt aangedaan door de Mille Miglia, Lucca. Radicofani is een rustig bergdorpje met smalle middeleeuwse straatjes. De auto’s komen omhoog door zo’n straatje, waarbij het gebrul van de vinnige kleine viercilinder motoren van de kleinere Fiats, de 8 cilinder in lijn van de Bugatti’s en niet te vergeten de Bentley blower of een Mercedes SSK tegen de gevels aankomen van de eeuwenoude huizen. Het dorp ontwaakt voor één dag uit het rustige kalme Toscaanse leven. Van heinde en ver komen mensen naar deze historische Mille Miglia plek. Als vanouds zitten ze op de trappen van de kerk en juichen de auto’s toe na hun klim door het dorp. Wat mij betreft de plek van de Mille Miglia waar de meest enthousiaste mensen in het publiek zitten.

17805913272_7ad50e3818_kNa een uur of drie zijn de laatste auto’s vertrokken en reden we snel naar Lucca. Daar maakten we net het staartje van een regularity mee van de Ferrari en Mercedes SLR tribute. Een onderdeel van de Mille Miglia waar moderne auto’s aan meedoen van deze merken en grote sponsors van de Mille Miglia. Om 4 uur in de middag kwamen de eerste OM’s (auto’s van een fabrikant uit Milaan, die in de jaren ’30 door Fiat is overgenomen) Lucca binnen. Het regende, maar de meeste teams hadden geen kap omhoog gedaan. In Lucca is er ook voor de echte deelnemers een regulariteitstest en dus een tijdmeting. Voor veel rijders is dat best frustrerend. Aan de ene kant tussen de steden en dorpen in lekker rijden en bij dit soort tests erg veel wachten. Ik kon aan de gezichtsuitdrukkingen van de rijders zien dat dat niet hun favoriete onderdeel was.

17621158050_539dc3f6e0_kNiet alleen mensen hebben last van te lang wachten, ook sommige motoren houden er niet van, getuige de problemen die sommige Jaguars en Ferrari ’s hadden met de koeling. Gelukkig weten de teams de oplossing er voor; bij het wachten duwen we de auto’s in plaats van ze stationair te laten draaien en steeds een stukje op te trekken.

Het Nederlandse team Houtkamp stond deze dag er goed voor, en probeerde met hun Healey 2400 Silverstone net zulke goede resultaten te halen als met hun Jaguar XK140. John Houtkamp antwoordde op mijn vraag of de Healey lekkerder rijdt dan de Jaguar: ‘De Jaguar is specialer gezien zijn geschiedenis, maar de Healey rijdt lekkerder.’

17621198630_0b2474610a_kNadat alle teams Lucca hadden gelaten en in de late uurtjes Parma bereikten, kon het Cinecars team even uitrusten van een mooie Mille Miglia dag. Zondag gingen de deelnemers een bijzondere dag tegemoet, met onder andere een rit op Silverstone. Rond 13 uur bereikten ze Brescia. In een slotverhaal volgen de uitslagen.

Robbert Moree