flag_cinecars_englishSinds 1977 is de Mille Miglia verder gegaan als een rally. Van 1927 tot 1957 (m.u.v. 1939 en 41-46) was de Mille Miglia een van de grootste race evenementen. De auto’s raasden met zeer hoge snelheden door het Italiaanse landschap, toen de huidige snelwegen alleen bestonden in de hoofden van mensen die toen nog geboren moesten worden.

17610974445_c22c1bccd6_kIn 1957 vond een verschrikkelijk ongeluk plaats waar slachtoffers in het publiek vielen. Daarna werd het evenement een vintage rally die volgens de oude route liep. De Mille Miglia is nu alleen toegankelijk voor auto’s die ooit hebben meegedaan of van hetzelfde merk en model.

17584646066_ba73cc745e_k

Je zou kunnen zeggen dat elk jaar een zelfde evenement houden op een gegeven moment moet gaan vervelen. Niets is minder waar. Het is een rijdend circus van oude race en burgerauto’s, dat leeft en beweegt. Als de auto’s in een museum staan, leven ze niet. Maar hier op de weg in Italië krijg je een indruk van de automobiliteit van vroeger.

Dat is ook de reden dat CineCars zo blij wordt van dit soort evenementen, waar auto’s worden gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld: rijden over de wegen.

16989863203_461dee5bab_k

Inderdaad, ze racen niet meer tijdens de MM en mogen een gemiddelde snelheid van 50 km/u niet overschrijden. Maar gegeven de lage snelheden in de dorpjes, kunnen de auto’s op de open wegen flink de sporen krijgen. Geloof me, het is soms nauwelijks mogelijk voor de pers om die oude auto’s op hun smalle bandjes bij te houden met een moderne snelle auto. Het lage gewicht en de ervaren rijders bereiken hoge snelheden!

Maar er zijn velen die blij worden van dit evenement. De volgende beroemde woorden zijn van  Denis Jenkinson: “Mille Miglia is more than racecars, pilots, winners and losers. Mille Miglia is part of Italian lifestyle and its effects extend all over Italy down up to Sicily” Jenkinson, de beroemde bebaarde journalist, won in 1955 de MM met Stirling Moss achter het stuur.

17610250705_d6a229e827_k

Precies 60 jaar geleden vond “Jenks” ook het routeboek uit (een soort perkamentrolletje dat hij steeds ontrolde en oprolde) dat nog nimmer daarvoor was gebruikt, om Stirling Moss aanwijzingen over route en wegdek te geven in 1955. De twee Engelse heren behaalden een mooi resultaat met hun Mercedes 300 SLR. Ze wonnen de ‘red arrow’ editie, die beroemd werd door een ongelooflijke gemiddelde snelheid van 157,65 km/h, over 1600 km, van Brescia naar Rome en terug. Een record dat nimmer is gebroken.

16989878173_3d921c4cd3_k

Dit jaar nemen 35 Nederlandse teams deel aan de Mille Miglia. Een extra reden om dit evenement goed te volgen. De Houtkamp equipe zal niet in hun Jaguar 140 OTS rijden, die ze de laatste jaren reden (de auto is verkocht voor een mooi bedrag), maar in een Healey 2400 Silverstone. Geert van de Velde’s dochters rijden in hun uit de kluiten gewassen, bleekblauwe Talbot en Nico Aaldering een Aston Martin 2 Litre Speed Model. Evert Louwman rijdt zijn Mercedes Benz 710 SS. Roel en Sip Dijkstra rijden de rally met groot comfort in hun Citroen DS19 uit de Jaren ’50! Lou Jedelo and Pieter Gabriels rijden de rally in een zeldzame links gestuurde Rover, die ze in België hebben gekocht.

17610260585_7ff2a05231_k

Genoeg over de Nederlanders. Want Wolfgang and Ferdinand Porsche rijden een 356 1500 Speedster uit eigen huis. Derek Bell rijdt een Jaguar C-type. De Britse TV celebrity Jodie Kidd neemt deel in een  Jaguar 120 OTS.

Woensdag en donderdag waren we getuige van de zogenoemde verzegeling van de auto. Een soort technisch onderzoek  op de Piazza della Vittoria naar de originaliteit van de auto. Dit onderdeel is meer voor de show, omdat het échte technische onderzoek al eerder plaatsvond. Maar het is hét moment om leuke plaatjes te schieten van de auto’s in het historische Brescia.

17610262945_f3a4662741_k

De rijders en navigatoren ervaren de komende dagen een temperatuur van 29 graden in hun auto’s met erg warmlopende motoren. Alhoewel het dus geen race meer is, is de rally nog steeds een uitdaging. Als je de twee mannen in hun krappe Amilcar ziet, is het ook fysiek een uitputtingsslag. We wensen de rijders veel geluk…

Morgen gaan we naar San Marino en vervolgens naar Radicofani.

Ben benieuwd welke plaatjes we kunnen schieten voor CineCars. Met 456 deelnemers, een lang deelnemersveld (het duurt een kleine drie uur voor iedereen voorbij is) en veel support auto’s, wordt dat een hele uitdaging. Stay tuned.

Robbert Moree