milieuprotestrit 3 april-19Na de massale, maar nette protestactie op 12 maart in Rotterdam, heeft de Stichting Rotterdamse Klassiekers 3 april een protestrit georganiseerd langs de 4 grote steden. De bezitters van oudere auto’s blijven ontevreden over hoe er met het rollend erfgoed wordt omgegaan.

Het is de willekeur van de aanpak, het niet aansluiten bij de Europese definitie van een oldtimer (30 jaar) en vooral de problemen die de hobbymatige gebruiker van de milieuzone ondervindt.

milieuprotestrit 3 april-8Volgens de Stichting Rotterdamse Klassiekers zijn Den Haag en Amsterdam ook bezig met regelgeving voor het verbieden van oldtimers in de binnensteden. Een ontwikkeling die hen zorgen baart. In dergelijke milieuzones mogen uitsluitend auto’s rijden die voldoen aan de daar geldende uitstootnorm. Iedere stad lijkt nu zijn eigen normen te gaan bepalen. Een deelnemer vroeg zich hardop af waarom men niet het systeem overneemt zoals dat in Duitsland naar tevredenheid werkt.

milieuprotestrit 3 april-35Inmiddels hebben de KNAC en de FEHAC besloten de protestactie te ondersteunen. KNAC directeur Peter Staal reed samen met een Kamerlid mee in deze protestrit. Verder reed Carlo Brantsen mee met zijn witte Volvo, die eerder schitterde in een CineCars-portret. CineCars was er natuurlijk ook bij om steun te betuigen aan de oldtimer bezitters die op sympathieke wijze hun onvrede uiten over de wirwar van regelingen, die de oldtimer hobby flink dwars zit. Ons motto blijft immers; nice people drive nice cars. We hebben het laatste stuk meegereden en waren bij de afsluiting op het Malieveld, waar naar schatting nog zo’n 300 auto’s aanwezig waren.

milieuprotestrit 3 april-23Om 11 uur vanochtend vertrok de stoet vanuit Rotterdam met zo’n 150 auto’s. In de loop van de dag kwamen daar naarmate de stoet zich verplaatste van Rotterdam naar Utrecht steeds meer auto’s bij. Vervolgens ging men via Hilversum, waar men rond de middag de lunch gebruikte, richting Amsterdam om daarna via de A4 (onder de Gouden Wok door) naar het Malieveld in den Haag te rijden, voor de afsluiting doe gepland was rond half vijf. Aanhaken kon op ieder moment. Deelnemers hoefden niet de hele route mee te rijden. Wanneer de stoet passeerde konden bezitters van oude auto’s inpikken. De optocht had een publieksvriendelijke opzet. Toch wist een deelnemer te vertellen dat de politie bij de A1 een afrit had afgesloten en ook de toegang tot Amsterdam blokkeerde.

milieuprotestrit 3 april-30Ik sloot met mijn jongste zoon aan vanaf Leiden. Er is daar een mooie loopbrug over de A44, waar je de auto’s kunt fotograferen wanneer ze er onder door rijden. Mijn zoon vond het erg leuk dat al die bestuurders van de oldtimers zo vriendelijk naar hem zwaaiden. Aansluitend reden we mee naar het Malieveld, waar we nog even hebben genoten van de prachtige deelnemende auto’s. Ook oldtimers ouder dan 40 jaar reden mee om hun sympathie te tonen met de jongere auto’s, die met name getroffen worden door de regels rond de milieuzones.

milieuprotestrit 3 april-36Wij zijn benieuwd naar de reacties van de politiek op deze sympathieke, maar daarmee niet minder duidelijke protestacties. Nice people drive nice cars is een motto dat we graag willen kunnen blijven gebruiken.
Robbert Moree