Midsummer MayhemMidsummer MayhemGeheel vrij naar de langlopende Britse TV-reeks geeft Robbert Moree zijn visie op het British Race Festival op Circuit Zandvoort. Minus de geijkte moordpartijen, thank God.

Het British Race Festival op Zandvoort is inmiddels een traditie en als er één ding Brits is, dan zijn dat tradities. Britten houden van tradities en er zijn er heel wat die zouden willen dat de hoogtijdagen van weleer eeuwig bleven voortduren. Kerkelijke en industriële revoluties, net als de Duitsers, de Fransen en de Italianen wist Britannia eeuwenlang een dikke vinger in de pot te houden. Ook op het gebied van automobielen waren de Britten pioniers in het ontwikkelen en verbeteren van de opkomende industrie. Jammer alleen dat diezelfde Britten in de jaren ’60 en ’70 zo lang vasthielden aan precies die tradities. Zowel op het gebied van ontwerp en techniek, alsook de industriële arbeidsverhoudingen. Een combinatie die ervoor heeft gezorgd dat er heden ten dage niet veel echt Britse merken meer over zijn. Morgan is het laatste, weliswaar oerconservatieve, maar toch overlevende Britse automerk. Jaguar, Landrover, Rolls Royce en Bentley zijn in buitenlandse handen en verworden tot een soort ode aan het verleden, met hun obligate verwijzingen naar echt leer en gepolitoerd notenhout. De rest van al die illustere Britse automerken zijn niet meer dan een angstvallig levend gehouden herinnering.

Midsummer Mayhem

Midsummer Mayhem

Midsummer Mayhem

 Midsummer MayhemWe zijn hier dit zomerse weekeinde om de Britse monoposto’s te zien racen zoals vroeger, om tot in detail getunede klassieke Mini’s te horen brullen op de baan en om de klassieke toerwagen klasse in z’n volle glorie te aanschouwen. Dankzij de Dutch Vintage Sports Car Club zijn er ook de nodige pre-war auto’s aanwezig, uiteraard overwegend Brits. CineCars Diva Han Brouwers is er met zijn Talbot 105 en carrosseriebouwer Bas Janssen met zijn Austin Seven Special. Marc en Jeroen Alberda Jelgersma hebben twee auto’s meegenomen. Jeroen een Austin Seven Special en Marc een Bugatti waarin hij met hun vader over het circuit raast.  Midsummer MayhemRob Janzen rijdt mee met de Austin Ulster uit 1931 van Velja Mijatovic, een auto die als fabrieksauto mee reed in de 1000 Miglia van datzelfde jaar. Ik mag een sessie meerijden met Rob in de Austin Ulster en dat is een geheel nieuwe ervaring. Zo’n auto van 87 jaar oud is serieus anders autorijden. De machine is gebouwd in een tijd dat mensen kennelijk smaller gebouwd waren, dus je zit strak tegen elkaar aan. Er is een beschermingskap over de uitlaat aangebracht om te voorkomen dat de bijrijder z’n elleboog verbrand en die zit er niet voor niks. Het rijden op zulke smalle bandjes vereist veel gevoel met chassis, spaakwielen en banden om te voorkomen dat we uit de bocht vliegen en om er voor te zorgen dat we op de rechte stukken, waar de auto toch een 80 mijl haalt, ook met zijwind rechtuit blijven rijden. Ik heb er in ieder geval weer veel respect bijgekregen voor de berijders van dit soort vintage auto’s. Uit een tijd dat autorijden nog voelbaar gevaarlijk was, serieus gevaarlijk.

Midsummer Mayhem

Midsummer Mayhem

Midsummer Mayhem

Midsummer Mayhem

Het British Race Festival biedt ieder jaar de gelegenheid om weer even terug te gaan in de tijd. Dat begint al bij het binnenkomen op Zandvoort, dat tijdelijk tot Brits grondgebied is verklaard. Een beetje zoals het fictieve graafschap Midsomer uit de eerder genoemde TV-reeks. Nu de onderhandelingen rond de Brexit volop gaande zijn, is dit een extra bijzondere realisering, want wat als straks het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer is van de EU? Dat is gelukkig een heel andere, overigens wel zeer Britse discussie. Vooralsnog is het British Race Festival een heuse traditie, dus mogen we volgend jaar gewoon weer.
Robbert Moree