Electric BubbleElectric BubbleIn de jaren vijftig waren bubble cars de opmaat naar ‘een auto voor iedereen’. Misschien is een elektrische bubble car vandaag de oplossing voor duurzame mobiliteit. Bring on the Microlino.

Bijna twintig jaar geleden creëerde Wim Ouboter de ideale oplossing voor de laatste kilometer tussen openbaar vervoer en definitieve stedelijke bestemming. Zijn Kickscooter, een opvouwbare ministep, is een wereldwijd succes. Zijn Zwitserse bedrijf Micro Mobility Systems is een voorloper in mobiliteitsoplossingen in detail. Het nieuwste concept op hun conto, de Microlino, is de hedendaagse versie van de klassieke bubble car. Een reportage over een geëlektrificeerde Iso Isetta is de aanzet voor Wim en zoons Oliver en Merlin om het concept van de bubble car opnieuw te ontwikkelen voor toepassing in de 21ste eeuw.

Electric Bubble

Electric Bubble

Electric BubbleHet is opnieuw diezelfde Isetta die de basis biedt voor het nieuwe concept van Micro Mobility Systems. Een bestaande (BMW) Isetta wordt aangepast naar volledig elektrisch rijden, om de mogelijkheden uitgebreid te testen en een goed idee te krijgen over hoe een dergelijk voertuig kan worden ingezet in het moderne dagelijks verkeer. Samen met de universiteit ZHAW in Zürich en designstudio Designwerk ontwikkelen de Ouboters een hedendaagse versie van de originele Isetta. 100% elektrisch en helemaal klaar om ingezet te worden in het mobiliteitsvraagstuk van vandaag.

 

Electric Bubble

Electric Bubble

Electric BubbleIn 1953 komt de Italiaanse koelkasten- en motorenfabrikant Iso Rivolta met zijn Isetta op de proppen. Het autootje is nog geen 2,5 meter lang en biedt plaats aan twee naast elkaar gezeten passagiers die instappen door de volledige voorkant te openen. De Isetta heeft vier wielen, waarbij de dicht bij elkaar geplaatste achterwielen worden aangedreven door een op dat van de IsoMoto gebaseerd split cilinder motortje van 238cc. Het geniale concept van de Isetta gaat in eigen land ten onder aan de concurrentie met Fiat’s 600 en 500, die wel als volwaardige auto’s worden gezien. De Isetta krijgt een tweede kans door licenties te verlenen aan met name BMW, dat de Isetta met veel succes in de Europese markt weet te zetten.

Electric Bubble

Electric Bubble

Electric BubbleHet slimme ruimtegebruik van de Isetta is precies wat de Zwitsers aantrekt als basis voor hun interpretatie van stedelijke mobiliteit anno nu. Klein, wendbaar, makkelijk te parkeren en door het lage gewicht een voor stedelijk gebruik zeer acceptabele actieradius met een minimaal accupakket. Klein van gestalte, klein in milieubelasting, maar groot in gebruiksgemak, is de Microlino de gedroomde oplossing voor stadsforensen.

Een actieradius van 120 tot 215 km naar gelang het gekozen accupakket, een vermogen van 20 pk en een topsnelheid van 90 km/h blijken in de praktijk meer dan voldoende. Twee volwassenen en het equivalent van vier kratten bier vinden moeiteloos een plaatsje in deze moderne versie van de klassieker uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.

Electric Bubble

Electric Bubble

Electric BubblePrecies 65 jaar na de introductie van de originele Iso Isetta heeft Micro Mobility Systems in januari van dit jaar de definitieve versie van de Microlino onthuld. In nauwe samenwerking met de Italiaanse firma Tazzari, die al tien jaar aan de weg timmeren met elektrisch gemotoriseerde oplossingen voor allerlei toepassingen, is de Microlino het stadium van prototype ontgroeid. Vanaf dit voorjaar zullen de eersten van al bijna vijfduizend bestelde exemplaren uitgeleverd worden. Daarmee is de Microlino klaar voor een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de bubble car.
Marc GF Zaan

Electric Bubble