Het huwelijk van Citroën met Maserati heeft een icoon opgeleverd. Alle technisch hoogstandjes van Citroën, een herkenbaar “Opron” ontwerp en een Italiaans autohart met 6 cilinders in V-vorm werden gebundeld in de Citroën SM. Hoewel nooit door Citroën bevestigd, wordt de afkorting  van deze twee krachtige letters uitgelegd met “Sa Majesté”. De SM heeft een beroemde, doch ook beruchte reputatie. Het is een auto die met net iets meer aandacht behandeld dient te worden. Gebeurt dit niet, dan heeft de eigenaar voldoende redenen om de beruchte reputatie van deze Citroën te bevestigen. In goede conditie is het een echte topauto.

Yuri is autoliefhebber en al vroeg besmet met het autovirus. Aanvankelijk werkzaam in een Alfa Romeo garage en later bij een Citroën garage. Bij Citroën werd hij definitief omgedoopt tot Citrofiel en als autoliefhebber kon het niet uitblijven dat hij bij zijn werkgever een keer een ritje maakte in de SM. Toen was hij echt verkocht!

In de jaren zestig was Citroën op zoek naar een sportief topmodel gebaseerd op de Citroën DS. Enkele specifieke Citroën kenmerken moesten in het ontwerp terugkomen en voor de motorisering klopte men aan bij Maserati. 1400176_648635921855920_126736997_oNiet veel later nam Citroën overigens de beroemde Italiaanse autobouwer over met een meerderheidsbelang in het aandelenpakket. Voor het ontwerp was Robert Opron verantwoordelijk, reeds eerder betrokken geweest bij het design van de vernieuwde DS.  Inmiddels is zijn “hand” in het ontwerp, duidelijk  te herkennen als een echte “Opron” en basis voor de komende generatie Citroën modellen. In maart 1970 werd de SM aan het grote publiek getoond op de Autosalon van Genève, de sport GT van Citroën.

banner breed cc films-1

Yuri’s SM is een mooie grotendeels originele auto. Niet volledig gerestaureerd, wel gedetailleerd, plaatselijk gerepareerd, nieuw gespoten en  goed verzorgd. 1402381_648708068515372_80922803_oNog een beetje “dans sons jus” zoals de Fransen dat zo mooi kunnen zeggen wanneer een auto wat gebruikssporen heeft. Technisch is er veel aan zijn auto gedaan. Met zijn achtergrond was het dan ook geen probleem om de, van origine met een automaat geleverde, 3 liter Maserati motor te reviseren en te voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak. Verder zijn de nodige modificaties toegepast en is er een fijne reisauto van gemaakt.  Probleemloos stuurt hij naar Parijs en als het aan Yuri ligt rijdt hij gewoon lekker verder in de SM naar de Cote d’Azur.

In 1975 viel het doek voor de Citroën SM. Citroën en Peugeot hadden zich inmiddels verenigd in het PSA concern en de complexiteit van de SM, de kosten, oliecrisis en ook bijvoorbeeld tegenvallende verkoopresultaten in de USA, zorgden er voor dat de productie werd gestopt. Er zijn niet veel meer dan 13.000 exemplaren gebouwd. Ondertussen zijn inmiddels veel van deze prachtige wagens gesneuveld, wat de SM tot een relatief bijzondere Citroën maakt. Hierdoor uitermate geliefd bij de Citroën liefhebbers en mensen met voorkeur voor karaktervolle auto’s!

1486117_650552774997568_46856524_oYuri is een echte liefhebber van de pure lijnen van de SM. Hij schroomt zich ook niet om te zeggen dat hij van lekker doorrijden houdt. Geen geneuzel in de stad, lekker rijden op de autoroute. Daar waar een echte GT voor gemaakt is om zo maar te zeggen. Kruip mee in de SM en geniet van de auto en Yuri’s verhaal!

Dennis Rietveld