Wist je dat je voor de prijs van sommige Mercedesmodellen een leuk huis zou kunnen kopen? Mercedes-Benz is tenslotte één van de bekendste automerken ter wereld en het merk heeft sinds haar oprichting altijd gestreefd naar grotere, betere en geavanceerdere technologieën dan voorheen. Dit geldt misschien nog het meest voor de vernieuwingen bij de Mercedes S-klasse, een auto die elk decennium in omvang, veiligheid en snelheid is gegroeid. Stap in voor een reis langs de evolutieroute van de S-klasse van de ‘Heckflosse’ uit 1959 tot Youngtimer S-klasse W220, om zo te ontdekken waarom liefhebbers wild zijn van deze serie klassieke auto‘s…

1. Mercedes-Benz W111 – W112 (1959-1971)

Onze reis begint met een voorganger van de Mercedes S-klasse, de Mercedes W111/W112. Deze auto staat bekend om zijn staartvinnen in Amerikaanse stijl en kreeg daarom de bijnaam ‘Heckflosse’, wat ‘staartvin’ in het Duits betekent. De W11/W112 modellen waren altijd gericht op geavanceerde veiligheid en comfort voor passagiers en beschikten daarom als eerste over een veilig stuurwiel om te voorkomen dat mensen bij een auto-ongeluk gewond raakten door het ‘speer-effect’. Stuurbekrachtiging, luchtvering en een automatische versnellingsbak waren standaard op alle modellen. Maar als extra luxe, kon je de W111 220-edities ook verkrijgen met een 2.2 liter 6-cilinder motor en de W112 300SE was uitgerust met de krachtiger 3 liter 6-cilinder. Maar dit was slechts het begin…

2. Mercedes-Benz W108 – W109 (1965-1972)

De volgende generatie was de Mercedes W108/W109. Hoewel het ontwerp wel leek op de eerdere “Heckflosse”, zorgde Mercedes voor grote verbeteringen door de zeer krachtige 6.3 liter V8 motor van de Mercedes 600 Pullman in deze nieuwe upgrade te plaatsen. In die tijd was het instapmodel van de Mercedes W108 4 tot 5 keer duurder dan een Volkswagen Kever, maar het topmodel, de 300SEL 6.3, was zelfs 11 keer zo duur! Deze auto had geen probleem om de sportauto’s van toen bij te houden met een supersnelle acceleratietijd van maar liefst 6,5 seconden. Om dat in perspectief te zetten: een Porsche 911 uit datzelfde jaar deed daar 7,5 seconden over! Het is geen verrassing dat Mercedes 383.361 voertuigen van dit model verkocht.

3. Mercedes-Benz W116 (1972-1980)

De Mercedes-Benz W116 was de eerste Mercedes die officieel de naam ‘S-klasse meekreeg. Met de verbeterde vering, dubbele draagarmen voor betere besturing en een nieuwe 4.5 liter V8-motor met een Bosch-injectie systeem was de W116 een nieuwe, volledig ontwikkelde auto. Als je meer ruimte aan de achterzijde van je W116 wilde, dan kon je de SEL-versie bestellen met een verlengde wielbasis van 10 cm. In 1978 breidde Mercedes hun modellenreeks uit met een 5-cilinder dieselmotor die alleen voor de Amerikaanse en Canadese markten werd gemaakt. Dit was interessant genoeg de eerste Sonderklasse Mercedes met een dieselmotor. Bij de W116 bleef de focus liggen op het verbeteren van de veiligheid en was daarmee de eerste auto met een ABS-systeem voor actieve veiligheid. Met 473.035 geproduceerde modellen was ook de W116 weer een zeer succesvol model.

4. Mercedes-Benz W126 (1979-1991)

De volgende pitstop op onze reis brengt ons bij de W126, opnieuw een zeer vernieuwde S-klasse. De kunststof bumpers werden vervangen voor chromen exemplaren en net als bij de vorige upgrades groeide deze Mercedes een aantal centimeters in formaat. De W126 was verkrijgbaar met 4 verschillende motoren: een 6-cilinder, twee V8-motoren op benzine en weer een 5-cilinder dieselmotor voor de Amerikaanse en de Canadese markt. Ook nu weer zette de W126 gloednieuwe standaarden voor zowel actieve als passieve veiligheidsvoorzieningen. Zo was het één van de eerste auto’s ooit waarin een airbag was geïnstalleerd. Mercedes maakte ook een zeer stijlvolle coupé-uitvoering, de SEC, en natuurlijk was de verkoopprijs van alle versies hoger dan eerdere modellen. De W126 vloog over de toonbank en Mercedes verkocht er in totaal 818.036 van.

5. Mercedes-Benz W140 (1991-1998)

Het is 1991, het jaar waarin Mercedes de S-klasse W140 introduceerde, beter bekend als ‘de Kathedraal’ vanwege zijn enorme omvang. Hij nam niet alleen enorm toe in grootte maar ook in prijs; de W140 was maar liefst 25 procent duurder dan zijn voorganger. Ondanks de hoge prijs en de concurrentie van andere luxe auto’s zoals de Audi A8 en de BMW 7-serie, verkocht Mercedes ongeveer 432.732 W140 modellen. Net als bij vorige modellen was de veiligheid van de S-klasse weer verbeterd met de W140. Mercedes introduceerde een elektronisch stabiliteitsprogramma en een remondersteuningssysteem om beter te kunnen sturen in gevaarlijke situaties, waardoor de auto erg populair en betrouwbaar was.

6. Mercedes-Benz W220 (1999-2006)

Onze eindbestemming in ons rijtje van Mercedes S-klasse is de moderne klassieker Mercedes-Benz W220. Mercedes zat in een hogere versnelling als het ging om stijl en dit model had nog meer luxe dan ooit. Hij was veel eleganter en moderner dan de ‘hoekige’ voorganger, de W140. De auto had nieuwe en verbeterde veiligheidsvoorzieningen zoals Pre-Safe – het geïntegreerde systeem van Mercedes-Benz voor het vermijden en reageren op een botsing – waarmee ernstige ongevallen konden worden voorkomen. Naast zelfsluitende deuren was Distronic cruisecontrol een andere toevoeging, wat een bepaalde afstand kon houden tussen de S-klasse en elke auto die ervoor rijdt. Net als vorige S-klasse auto’s, was de W220 verkrijgbaar met verschillende type motoren, maar voor de eerste keer was een dieselmotor de populairste versie. Mercedes produceerde 485.000 W220 modellen over een periode van 7 jaar en het model is nog steeds een echte moderne klassieker.

Classic S-Class Mercedes-Benz at Auction

Als je wilt wegscheuren in jouw eigen S-klasse Mercedes, kijk dan bij onze Oldtimer veiling of Youngtimer veiling voor de selectie van auto‘s die beschikbaar is. Als je zelf een klassieke Mercedes hebt en deze wilt verkopen, registreer je dan hier en kom er achter hoeveel je kan verdienen.