Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!Engelse tuinen in Nordrhein-Westfalen, ‘Schloss Dyck’ is inmiddels een begrip in de Noord-Europese oldtimerscene. De ultieme mix van Engelse stijl en Duits perfectionisme.

Classic Days Schloss Dyck, al voor de twaalfde achtereenvolgende keer staat de klassieke auto centraal in de prachtige, omvangrijke tuinen van de eeuwenoude waterburcht. Een gevarieerd programma, uitgesmeerd over drie dagen in het eerste weekend van augustus. Mercedes-Benz viert het jubileum van de ‘Kompressorwagen’ uit 1927, Audi rally coryfee Walther Röhrl wordt dit jaar zeventig en Alfa Romeo denkt terug aan de DTM-successen van de nu 25 jaar oude 155. En dat is nog maar het begin.

 

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!Tijdens de Classic Days hoeft men zich op Schloss Dyck niet alleen maar te vergapen aan de tentoongestelde pracht. Op het bijbehorende circuit kan men al dat fraais ook aan het werk zien. De museumstukken die Mercedes-Benz mee heeft gebracht worden door grote namen van weleer over het circuit gejaagd. Zelfs de alleroudste Benz, de Patent Motorwagen uit 1886 wordt door achterkleindochter Jutta Benz rondgereden. Ook Audi pakt uit met een aantal prachtstukken uit de eerste helft van de 20e eeuw. Een Type C 14/35 Phaeton uit 1912, de W25 stroomlijnauto uit 1938 en de legendarische ‘Silberpfeil C-Typ’ uit 1936. Zelfs de begeleidende Wanderer takelwagen uit 1949 is in stijl.

 

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Een bijzondere gast op Schloss Dyck is de Fiat S76, bijgenaamd ‘Het Beest van Turijn’. Deze kolossale 4 cilinder racewagen, met een cylinderinhoud van maar liefst 28 liter, sprintte in 1913 in het Belgische Oostende tegen een snelheid van maar liefst 211 km/u. Eenzelfde soort geweld produceert de 27 liter 12-cilinder Isotta Frachini vliegtuigmotor in de Delage van Pratt’s ‘Il Drago Ruggente’. Ook de zelfgebouwde Bentley met een 27 liter V12 Rolls Royce Merlin vliegtuigmotor hoeft hier niet voor onder te doen. Het tot leven wekken van deze machines is een belevenis op zich.

 

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!In de categorie ‘Racing Legends’ zien we meer dan 160 sportwagens, die in actie komen op het bijna 3 kilometer lange circuit. De Benjafield’s Racing Club uit Engeland is vertegenwoordigd met hun machtige Bentleys. Diverse 4,5 liter uitvoeringen, Speed Six’s en de 8 liter racer van Stanley Mann Racing. Merken als Alvis, Riley en Lagonda completeren het plaatje. Als contrast zijn er kleine ‘Cycle Cars’, zoals de Chatter Lea, de Amilcar en de EHP Torpedo. Allemaal wagens uit de twintiger jaren die naadloos passen in de entourage van Schloss Dyck. Bij ‘Jewels in the Park’ gaat het er een stuk rustiger aan toe. Hier heerst vooral rust bij de jurering van de auto’s voor het FIVA-A concours.

We vinden er dit jaar ook een overzicht van verschillende types Iso Rivolta. Het onderdeel ‘Charme en Stijl’ brengt ons bij bijzondere automobielen, zoals de Stanley K semi-racer uit 1908. Een stuk jonger, maar niet minder speciaal is de Alvis TB Special Sports Roadster uit 1950, met een heuse bar in het rechterportier. ‘Nostalgic Journeys’ biedt een fraai beeld van de wijze waarop vroeger werd gekampeerd. De ‘Lovely Heroes’ laten ons zien hoe kleine en grote personenauto’s zich na de tweede wereldoorlog hebben ontwikkeld, terwijl ‘Made in Germany’ ons een beeld geeft van de ontwikkeling van kleine bedrijfswagens.

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!Een speciale ontmoeting hebben we met Heidi Hetzer. De nu 80-jarige vrouw reist in haar Hudson uit 1930 de wereld rond. Het liefst alleen, omdat ze dan –zo zegt ze zelf- de leukste ontmoetingen heeft. Haar ‘Hudo’, zoals ze de Hudson liefkozend noemt, mist wat Heidi betreft alleen 4-wiel aandrijving. Daarmee zou ze op nog meer hogere en/of afgelegen plaatsen kunnen komen.

Een artikel als dit blijft slechts een greep uit het overweldigende aanbod van schitterende auto’s, motoren en alles wat met automobiliteit verband houdt. Gelukkig krijgt u volgend jaar weer een kans om het allemaal zelf te beleven.
Jan van Hylckama Vlieg

 

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!

Meine Damen und Herren: Schloss Dyck!