The future is nowThe future is nowDe Interclassics Maastricht groeit nog ieder jaar, toch rijzen er ook zorgen in de klassieker-scene. Robbert Moree ging poolshoogte nemen.

Hier in de lage landen opent de Interclassics Maastricht elk jaar het seizoen voor de liefhebber van klassieke auto’s. Een compacte beurs, met dit jaar ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan nog meer bijzondere auto’s, een keur aan handelaren met een mooi en meer divers aanbod dan vorige jaren en een recordaantal bezoekers. Er is weer voldoende mooi mobiel erfgoed te zien in Maastricht. Maar liefst 34.000 bezoekers mag deze editie verwelkomen. Ter gelegenheid daarvan zijn de mooiste auto’s van de afgelopen jaren bij elkaar gehaald. Een bijzondere Jaguar D-type Le Mans winnaar bijvoorbeeld en de Aston Martin DB5 die daadwerkelijk door de nobele geheim agent gebruikt is in Goldfinger. Laten we ook de merkenclubs niet vergeten. Met veel creativiteit en enthousiasme maken ze leuke stands en brengen ze de mooiste auto’s van hun merk bij elkaar. De Austin Healey Club toont de felrode XOH-276, de enige Works Rally Sprite welke door Donald Healey en de BMC Competitions Department is geprepareerd voor o.a. de Monte Carlo Rally. De Works Sprite is nu volledig gerestaureerd en staat te glimmen van blijdschap op de stand.

The future is now

The future is now

The future is nowAllemaal goed en wel, maar er rijzen ook wat zorgen. Onder bezitters van klassieke automobielen ontstaat steeds vaker de vraag wie er in de toekomst gaan sleutelen aan die oude bakken. Wie er voor gaat zorgen dat we in onze oude auto kunnen blijven rijden? Is er straks nog wel voldoende kennis van de oude techniek, van ouderwets plaatwerken? Hebben de youngsters wel voldoende belangstelling voor de autohistorie. Lichte paniek dus in de klassieker-scene. Met lede ogen zien we aan dat steeds minder jongeren zich interesseren voor klassieke auto’s en vooral het ambachtelijk werken aan die oude auto’s. Het afstellen van een carburateur, benzinepomp of van de kleppen. Het repareren van diverse onderdelen, in plaats van ze simpelweg te vervangen zoals bij moderne auto’s. Hetzelfde geldt voor het plaatwerken aan oude carrosserieën, het from scratch vervaardigen van niet meer bestaande delen. Wat nu?

The future is now

The future is now

The future is nowDe Federatie van Historische Automobiel Clubs (FEHAC) en autojournalist Aart van der Hagen willen actie ondernemen. Daarom organiseren ze tijdens de Interclassics Maastricht een aantal lezingen. Laten ze de alarmbel rinkelen. Op deze plek, waar liefhebbers, handelaren en restauratiebedrijven jaarlijks verzamelen, komt dat aan. Techneuten houden vlammende betogen over hun mooie vak en de noodzaak om in deze economisch belangrijke branche te beginnen werken aan voldoende geschoold personeel. Een gedachte die breed wordt gedeeld. De idee dat er alleen oude mannetjes met een looprekje rondscharrelen tussen de oude auto’s, zoals ik in een reactie op internet las, delen de meeste mensen gelukkig niet. Ook ik niet.

The future is now

The future is now

The future is nowEn wanneer je goed rondkijkt op Interclassics op een mooie zondag, is het bezoekersvolk erg gevarieerd. Jong en oud, man en vrouw. Menige vader die met de zoon op de schouders aan het genieten zijn, maar ook een moeder die met twee dochters tussen de klassiekers struint. Er is dus duidelijk hoop voor de toekomst van de branche. Dat gaat niet vanzelf, dus het initiatief en vooral de betrokkenheid van de huidige bedrijven zal jongeren echt enthousiast moeten maken voor het mooie ambacht dat ons mobiele erfgoed op straat moeten houden. Actie dus, maar zeker geen wanhoop.
Robbert Moree

The future is now