flag_cinecars_english

Update 7 Sunday 11 september 21:30
Happy men

goodwood-the-girls-update-14Het aardige van de Goodwood Revival is dat er vrouwen van allerlei leeftijden hun uiterste best doen om er leuk uit te zien. Men doft zich op, legt de haren in een krul, trekt historische kleding aan. En het maakt weinig uit of men nu 20 is of 60. Wellicht is de kleding op enig moment van een iets andere snit, alhoewel dat zeker niet altijd op gaat. Na een paar glazen champagne wordt er geflirt dat het een lieve lust is. Een collega wordt tijdens het fotograferen benaderd door twee keurige dames van 50 plus. Zegt de ene dame giechelend en met champagne kegel ‘Ik ben helemaal nat meneer’ en de andere vult aan ‘mag ik uw gereedschap even vasthouden?’ De collega gaat maar even ergens anders fotograferen. Gelukkig zijn daar ook de immer vrolijke Glamcab Girls en waren er in het Amerikaanse kamp heuse beach girls. Gisteren droegen ze nog regenkleding over hun bikini’s, vandaag was dat ‘gelukkig’ niet nodig. En mocht u nu denken dat dit allemaal wat seksistisch is, de echtgenotes en vriendinnen staan er bij en lachen en flirten even hard mee. One happy family.

Robbert Moree

Update 6 Sunday 11 september 14:15
Masterclass

De Goodwood Revival bepaald de standaard voor auto evenementen met een historisch tintje, nu ja zeg maar gerust tint. Tussen de vele bezoekers en deelnemers herkennen we lieden die elders ter wereld ook betrokken zijn bij toonaangevende evenementen. Ook zij komen naar Goodwood om te genieten en te leren.

Hans Hugenholtz en Bernhard van Oranje rijden de Kinrara Trophy in een Ferrari 250 GT SWB van het Racing Team Holland. Ze hebben er duidelijk zin in. Bernhard van Oranje vindt de sfeer op Goodwood geweldig. Als eigenaar van Race Park Zandvoort is het goed om te zien wat anderen aan het doen zijn in Europa, om vervolgens gevoed met indrukken thuis te bekijken hoe Zandvoort zich verder kan ontwikkelen. Leren doe je nu eenmaal alleen maar van de besten.

Robbert Moree

Update 5 zondag 11 september 12:15
On Track

Goodwood bezoeken is één, racen op Goodwood is iets helemaal anders. Ook David Hart van DHG Racing geniet van dat mee mogen doen. Reed hij hier vroeger met de vertrouwde Cobra waarmee DHG veel successen behaalde, sinds een jaar probeert hij vriendjes te worden met een Lola T70 MK1 Spyder uit 1965. Dat lukt maar met mate, zo vertelde hij in reactie op mijn vraag of hij inmiddels aan de auto gewend was. Op Le Mans is er tijdens de Classic nog een forse terugslag geweest. De teams waren voorzien van te schrale brandstof, waardoor dertig auto’s problemen met het motorblok kregen. Honen en overmaatse zuigers waren de enige remedie. En een tijd niet rijden. Dit is de eerste keer dat Hart weer in actie komt in de Lola. De auto is nog zonder motor naar Goodwood gekomen, die er pas hier ter plaatse weer werd ingelepeld. Inmiddels lijkt alles weer geolied te lopen.

Robbert Moree

Update 4 zaterdag 10 september 20:15
The Show Must Go On

goodwood-regen-2-36Werd er gisteren door de lokale weerstations een bui voorspeld van 10 tot 12, vandaag blijkt het er een van 10 tot 7 te zijn. Een Brit hier vertelt dat hij jaloers is op de Nederlandse weersvoorspelling ‘want die zou veel betrouwbaarder zijn’. De regen maakt fotograferen achter de schermen een stuk minder leuk en als ik de collega’s langs de baan moet geloven is het daar ook een stuk minder leuk. Alhoewel de races met al dat opspattende water en de grotere risico’s op een uitglijder wel spannender zijn. Bij de motoren zien we zo’n uitglijder. Zonder grote gevolgen gelukkig.

Verder zien we vooral bezoekers die allerlei vormen van bescherming vinden tegen de regen. Een soort roze doorzichtige poncho’s, gewone poncho’s, paraplu’s, plastic zakken en ga zo maar door. Zelfs auto’s dragen een paraplu. Natuurlijk is CineCars er wel even op uitgegaan. Via de livestream kunt u de races zelf beter zien dan een foto kan weergeven, maar voor de blik achter de schermen zijn er de foto’s. Morgen wordt het volgens de Britse weerdiensten weer droog. Zeggen ze.
Robbert Moree

Kaas en Crackers voor iedereen?

29501897721_c828aed084_kVoor veel Britse bezoekers is de St. Mary’s Trophy een van de hoogtepunten van de Goodwood Revival. Een race waar ‘gewone’ auto’s aan meedoen. Production based saloons, zoals ze die hier noemen. Ford Cortina’s, Jaguars, Mini’s en Austins voeren de boventoon. Dit jaar vieren ze hier het 60-jarig bestaan van de Austin A35, een icoon van burgerlijkheid. Of zoals ze hier op Goodwood zeggen, ‘De Austin A35 heeft net zo weinig weg van een racewagen als een pony van een racepaard. Sommigen herkennen er een aardappel in, ik vind ze er wel lief en aaibaar uitzien. En erg smal. Wat de monteurs en tuning bedrijven met dit knusse wagentje doen tart elke verbeelding. De motortjes gaan flink over de toeren en rijders racen op de vierkante millimeter. Dat maakt deze race volgens velen de spannendste en zeker de leukste race. Het betekent vaak ook dat de monteurs er na de race veel werk aan hebben. Er moeten zelfs motortjes vervangen worden, wanneer een van de zuigers naar de filistijnen is gegaan vanwege al het geweld. En denk niet dat bekende Britten niet gezien willen worden in deze bijna ludieke race. Martin Brundle, Rowan Atkinson, Tiff Needell en TV presentatrice Amanda Stratton racen keihard mee in deze dappere autootjes. Zelfs wijlen Sir Jack Brabham was in zijn nadagen niet te beroerd om de kleine Austin rond het circuit te jagen.

Robbert Moree

Update 2) vrijdag 9 september 23:40
Men, Manly Men, Men

28946027503_aa5256608d_kMannen, meestal zijn het mannen hier achter de schermen. Even aandacht voor deze groep op de Goodwood Revival. Het racen vraagt nogal wat van de oude bakken waarmee ze hier over het circuit scheuren. En soms is er al eens een kleine collisie. Wie zijn de mensen die buiten het zicht van de buitenwereld de auto’s ter plaatse repareren, van verse olie en koelvloeistof voorzien. De mannen die de raspaardjes afstellen. Wat, aangezien menig racepaard nukkig is, geen kinnesinne is. Die oude beestjes hebben meer nodig dan de moderne auto waar de meesten van ons mee rond rijden. Er zijn allerhande smeernippels die na elke race moeten worden gevuld, banden die moeten worden gewisseld. Tussentijdse remrevisies of zelfs even de versnellingsbak vervangen, ze draaien er de hand niet voor om. Alle reden voor een applaus voor de monteurs!
Robbert Moree



Update 1) vrijdag 9 september 12:40
Arriveren in Stijl

goodwood-carparc-dag-1-21Het is ieder jaar hetzelfde liedje, de Goodwood Revival is zo immens populair, dat lange files op de wegen er heen onoverkomelijk zijn. Maar goed, deze file heeft tenminste stijl. Klassiek auto’s van zeer divers pluimage schuiven langzaam door richting ingang. Met een beetje fantasie zou je kunnen zeggen dat ‘de road to Goodwood’ wel de ultieme test is voor het koelsysteem. Hier en daar staat er al een auto langs de kant, die hebben de test niet gehaald. Eenmaal gearriveerd op de parkeerweide van Goodwood valt er toch enige spanning van je af. Je ziet het aan de lachende gezichten die poseren voor de CineCars camera. Eenmaal op de weide hobbelen we op ons ouderwetse onderstel over het ongelijke terrein, terwijl we ons opnieuw verwonderen aan het enorme aanbod prachtige klassiekers. Dit is een echt Brits feestje, Jaguars, MG’s, Rover’s, British heritage rules. Laat de pret maar komen!
Robbert Moree


Check our updates and the official live stream during the event 9th - 11th September 2016 here on CineCars.

Update 1 Friday 9 september 23:15

v

28946027503_aa5256608d_kMannen, meestal zijn het mannen hier achter de schermen. Even aandacht voor deze groep op de Goodwood Revival. Het racen vraagt nogal wat van de oude bakken waarmee ze hier over het circuit scheuren. En soms is er al eens een kleine collisie. Wie zijn de mensen die buiten het zicht van de buitenwereld de auto’s ter plaatse repareren, van verse olie en koelvloeistof voorzien. De mannen die de raspaardjes afstellen. Wat, aangezien menig racepaard nukkig is, geen kinnesinne is. Die oude beestjes hebben meer nodig dan de moderne auto waar de meesten van ons mee rond rijden. Er zijn allerhande smeernippels die na elke race moeten worden gevuld, banden die moeten worden gewisseld. Tussentijdse remrevisies of zelfs even de versnellingsbak vervangen, ze draaien er de hand niet voor om. Alle reden voor een applaus voor de monteurs!
Robbert Moree