De Fiat 500 was de auto voor het Italiaanse volk. Klein, revolutionair en met de zeer sympathieke bijnaam “Topolino”, wat in het Italiaans “kleine muis” betekent. Bij de Fiat 500 denken we veelal gelijk aan zijn opvolger de “Nuova Cinquecento”, de Fiat Topolino is feitelijk de eerste kleine auto van Fiat die “groots” geproduceerd is. Overigens niet alleen in Italië. In Frankrijk werd de Topolino onder licentie gemaakt bij Simca en ook onder meer  in Duistland als NSU/Fiat.

15367744964_bcacb2c80f_kCo is liefhebber van het eerste uur en heeft een heel “muizennest” in zijn schuur. Op zijn vijftiende reed hij voor het eerst in een Topolino en is toen verliefd geworden op de kleine Fiat. Inmiddels 77 jaar oud, kent hij elk boutje, moertje en schroefje van zijn auto’s. Er zijn al diverse Topolino’s gerestaureerd en in de zoektocht naar onderdelen werd regelmatig een ritje gereden naar de Italiaanse oldtimerbeurzen. De lange rit naar Italië was altijd bevredigend wanneer de laadruimte van de bus weer vol lag met de gevonden onderdelen voor de Topolino.

De Topolino is geproduceerd van 1936 tot en met 1955, in drie verschillende versies en met verschillende carrosserievarianten. Met de opdracht van Agnelli om een goedkope auto voor het volk te ontwikkelen en te produceren, is men aan de slag gegaan en werd in 1935 de “A” geïntroduceerd. In 1948 kwam de Topolino B, waarbij de techniek licht werd aangepast, maar nog wel dezelfde carrosserie als de A had. Van 1949 tot 1955 kwam de Topolino C op de markt deze was qua vormgeving verder gemoderniseerd. Allemaal 2-deurs autos met open of dicht dak, als bestelwagen en station variant, waarbij de latere modellen “Belvedere”werden genoemd. Destijds werd ook enkel het chassis verkocht en er zijn diverse speciale carrosserieën gebouwd op basis van de Fiat 500. Allemaal kleine auto’s met eenvoudige betrouwbare techniek en een hoog “aaibaarheidsgehalte”.

15964217686_20943ceaba_kCo heeft zijn eerste Fiat in 8 jaar tijd gerestaureerd. Inmiddels kan hij wat meer tijd besteden aan zijn hobby en verloopt een huidig restauratieproject veel sneller. Hij is tevens in bezit van een Weinsberg Fiat. Een elegante roadster gebouwd op basis van de NSU/Fiat bij de firma Weinsberg. Bij liefhebbers van de Topolino een van de meest favoriete en meest geliefde uitvoeringen. ’s Morgens is hij thuis bij zijn vrouw en de middaguren worden besteed aan de Topolino’s.  Toegewijd aan het merk en model, kan Co zijn hobby ongestoord uitoefenen en de “muizen–familie” onderhouden.

In Frankrijk liet Fiat de Topolino bouwen door o.a. Simca en werd verkocht onder de naam Simca 5. Ook in Frankrijk werd de kleine “Fiat” ontzettend goed verkocht, met de 2 deurs coupe carrosserie, de open variant en ook als bestelauto de “Fourgonette”. Net als in Italië een auto voor  het volk en de arbeiders. Klein, goedkoop, eenvoudig en goed te onderhouden. Door de positie van de radiateur achter het motorblok, kon men een sierlijke en gestroomlijnde grille en motorkap monteren. Best ingenieus wanneer je bedenkt dat de meeste auto’s uit die tijd nog gesierd werden met een loodrecht staande grille. Juiste deze elementen, gecombineerd met de slimme en goedkope bouwwijze en de diversiteit aan varianten en productie door een groot deel van Europa, maakt de introductie van de Fiat 500 tot een echt succes. Deze auto heeft echt bijgedragen aan de mobilisering van Europa.

Kijk mee naar Co en zijn collectie en beleef de “Fiat Topolino.”

Dennis Rietveld