15367744964_bcacb2c80f_k
Liefde voor een muisDe Fiat 500 was de auto voor het Italiaanse volk. Compact, revolutionair en met de zeer sympathieke bijnaam Topolino, Italiaans voor ‘kleine muis’.

Bij de Fiat 500 denkt men veelal gelijk aan zijn opvolger de Nuova Cinquecento, maar feitelijk is de Fiat Topolino is de eerste kleine Fiat die op grote schaal geproduceerd is.

De Topolino wordt van 1936 tot en met 1955 in drie verschillende versies en met verschillende carrosserievarianten geproduceerd. Agnelli’s opdracht om een goedkope auto voor het volk te ontwikkelen en te produceren, leidt in 1935 tot de introductie van de allereerste Fiat 500, nu vooral bekend als de Topolino- of 500 A. 

Liefde voor een muis

Liefde voor een muis

15964217686_20943ceaba_k

In 1948 opgevolgd door de Topolino B, met licht aangepaste techniek, maar nog wel dezelfde carrosserie als de A. Van 1949 tot 1955 wordt de Topolino C geproduceerd die vooral qua vormgeving verder wordt gemoderniseerd. Stuk voor stuk 2-deurs auto’s met open of gesloten dak, als break, waarvan de latere modellen Belvedere worden genoemd en zelfs als gesloten bestelwagen.

Op basis van door Fiat aangeleverde chassis’ worden diverse speciale carrosserieën gebouwd door onafhankelijke carrossiers. Overigens wordt de 500 niet alleen in Italië geproduceerd. Zo wordt in Frankrijk de Topolino onder licentie vervaardigd bij Simca en in Duitsland bij NSU.

Liefde voor een muis

Liefde voor een muis

Liefde voor een muis

Co van Wijk is liefhebber van het eerste uur en heeft een heel ‘muizennest’ in zijn schuur. Op zijn vijftiende rijdt hij voor het eerst in een Topolino en wordt meteen verliefd op de kleine Fiat. Inmiddels 77 jaar oud, kent hij elk boutje, moertje en schroefje van zijn auto’s. Er zijn al diverse Topolino’s gerestaureerd en in de zoektocht naar onderdelen wordt regelmatig een rit gereden naar Italiaanse oldtimerbeurzen.

De lange rit naar Italië is pas bevredigend wanneer de laadruimte van de bus weer vol ligt met gevonden onderdelen voor de Topolino. Zijn eerste Fiat restaureerde Co in 8 jaar tijd. Inmiddels kan hij wat meer tijd besteden aan zijn hobby en verlopen de restauratieprojecten veel sneller. ’s Morgens is hij thuis bij zijn vrouw en de middaguren worden besteed aan de Topolino’s. Toegewijd aan merk en model, kan Co zijn hobby ongestoord uitoefenen en de ‘muizenfamilie’ onderhouden.

Liefde voor een muis

Liefde voor een muis

Liefde voor een muisDoor de positie van de radiateur achter het motorblok, kan Fiat een sierlijke en gestroomlijnde grille en motorkap monteren. Best ingenieus wanneer je bedenkt dat de meeste auto’s uit die tijd nog gesierd worden met een loodrecht staande grille. Juist deze elementen, gecombineerd met de slimme en goedkope bouwwijze en de diversiteit aan varianten en productie door een groot deel van Europa, maakt de Fiat 500 tot een echt succes.

De collectie van Co laat perfect zien hoe het originele model door de jaren heen evolueerde en werd aangepast aan de plaatselijke noden, maar ook zijn Weinsberg Fiat, een elegante roadster gebouwd op basis van de NSU/Fiat is een plaatje. Bij liefhebbers van de Topolino is dit één van de meest favoriete en meest geliefde uitvoeringen. Voor Co is het gewoon een onderdeel van zijn familie.
Dennis Rietveld