3Met de Volkswagen Kever is het precies als het met pindakaas. Inderdaad, wie is er niet groot mee geworden? De Käfer was in elk geval een auto die de naam van de fabrikant eer aandeed.

Zelfs geblinddoekt zal een autoliefhebber het motorgeluid van een Volkswagen Kever uit duizenden herkennen. Ook het ietwat rochelende gefluit uit de dubbele uitlaatpijpjes staat gegrift in ons collectieve onderbewustzijn. De Kever is geen exclusieve klassieker, maar dat maakt hem niet minder geliefd.

5En terecht, want een auto die gedurende 65 jaar – van 1938 tot 2003 – in productie blijft, mag zich in alle opzichten een oerklassieker noemen. Net als het motorgeluid zullen de meeste autoliefhebbers ook de ontstaansgeschiedenis van de Kever wel kennen. Voor wie het niet weet: Adolf Hitler was onder de indruk van de wijze waarop Henry Ford in de Verenigde Staten de serieproductie van de T-Ford had ingericht, en gaf Ferdinand Porsche opdracht om een goede, betaalbare auto voor de massa te ontwerpen. Een auto met voldoende ruimte voor gezinnen, die bovendien redelijk uit de voeten moest kunnen op de Autobahn. Een tweede belangrijke test was de Großglockner, deze bijna vier kilometer hoge Alpenreus mocht destijds geen belemmering vormen voor de motorische vermogens van de Kever.

4De rest is geschiedenis. Met ruim 21,5 miljoen geproduceerde exemplaren hoeft het gezamenlijke geesteskind van Adolf Hitler en Ferdinand Porsche eigenlijk alleen de Toyota Corolla  en de Volkswagen Golf voor zich te dulden. Dat betekent bijna automatisch dat vrijwel iedereen wel iets met de Kever heeft. Wellicht hadden jouw ouders vroeger een Kever? Of opa en oma? En anders toch zeker de buurman. Zo verging het in elk geval Lex van Garderen, die naar eigen zeggen uit een echt Kever-nest komt. Zijn vader versleet maar liefst zeven Kevers. Logisch dat je dan bij deze auto uitkomt als je een voorliefde hebt voor klassieke auto’s.

2De Kever van Lex stamt uit 1957. Het beroemde dubbele achterruitje – de zogenaamde Brilkever – van het eerste model had inmiddels plaats gemaakt voor een kleine ovalen achterruit. In de volksmond wordt deze generatie dan ook liefdevol aangeduid als ‘ovaaltje’. Anno 2013 blijken de strenge eisen die werden gesteld bij de ontwikkeling van de Kever, nog altijd redelijk te voldoen. Lex reed met zijn Volkswagen Kever zonder problemen richting Noordkaap, en deed een eveneens geslaagde hellingproef op de flanken van de Großglockner. Heerlijk om te zien dat er nog steeds Kevertjes zijn die worden gekoesterd.

Rob de Boer

banner breed cc films-1