21303179196_545a0ef978_kGoodwood Revival pakt dit jaar uit met de  grootste  Ferrari-deelname ooit. Naast  een grote presentatie van de meest succesvolle circuit racers, zijn ook veel autostrada-bolides vertegenwoordigd.

Ruim 50 stuks zijn er aanwezig en een groot gedeelte ervan wordt ook actief ingezet. Op zaterdag werd de zogenaamde Lavant Cup gereden. Dit  jaar exclusief voor Ferrari’s, met trommelremmen uit de periode  voor 1960.

Dit was een schitterende periode in de geschiedenis van Ferrari met auto’s zoals de 166 MM, 375 MM en 500 TRC – alle waren vandaag aanwezig – die de grootste wereldzeges binnensleepte voor het steigerende paard. Hiertoe behoorde de titels als Le Mans 24 Hours, Mille Miglia, Targa Florio en Carrera Panamericana.

Geen ander merk behaalde meer overwinningen in de “Lavant Cup” in de geschiedenis van “the Revival” dan Ferrari.

21329424335_605465f9a9_kDe zeges kwamen o.a. op naam van  Peter Hardman in 1998, Nick Leventis en Bobby Verdon-Roe in 2009, en uiteraard was vandaag Ferrari op voorhand verzekerd van een overwinning.

Een Ferrari  uit een latere periode – een 246S Dino – was te bezichtigen in de “Sussex Trophy, alsmede een grotere verscheidenheid van andere exemplaren in de “Fordwater Trophy”. Op 
de “Richmond Trophy” waren er nog een paar 246S Dino’s te zien, deze werden bereden door Mike Hawthorn, Peter Collins en Phil Hill.

Ook off-track was Ferrari in het middelpunt van belangstelling.

21187694198_8ff64feb02_kIn de “Earls Court Motor Show” central concours stond een gehele historische line-up gepresenteerd, beginnende met de 125S uit 
1947, vervolgend met modellen zoals de 250GTO, de Daytona, de F40 tot en meest recente GT, de 488 GTB.

Zoals met elk groot auto evenement is er natuurlijk buiten op de parkeerplaatsen ook veel moois te bewonderen. Van heinde en verre zijn er bezoekers neergestreken. Ook een groepje Nederlandse deelnemers valt op, het zijn de  mannen van “Italy Here We Come”. Zijn ze verdwaald of komen ze ook gericht af op dit festijn vanwege deze Ferrari special? Het blijkt een toevalstreffer en een eenmalige actie, onder het motto ‘daar moet je als petrolhead ook geweest zijn’. Enkele ‘harde kern-deelnemers van dit clubje lieten dit keer zelfs verstek gaan omdat het buiten de landsgrenzen van Italië valt, dat kaliber dus.

21318763372_e225cee152_kDe meegenomen bolides hebben in elk opzicht wel een connectie met Ferrari. De Alfa Romeo Alfetta, vanwege het simpele feit dat Enzo Ferrari bij Alfa Romeo is begonnen in de racerij. Vergezocht? Vooruit, nog een argument; 
Gioacchino Colombo ontwierp de motor voor de Alfetta (158) en werd later constructeur voor Ferrari.  De schitterende Fiat 130 Coupé, ontwerp van het beroemde designhuis Pininfarina – verantwoordelijk voor bijna alle Ferrari’s ontwerpen. Maar ook vanwege de V6-motor die 
ontworpen is door de Aurelio Lampredi – voormalig constructeur bij Ferrari.

21337647091_cac0e51071_kEn Fiat was natuurlijk eigenaar van Ferrari. Overigens had Enzo zelf ook een 130 Coupé in zijn bezit, uitgevoerd met een automaat! En dan waren er ook nog  tweemaal een chique ingetogen Lancia Thema. Een luxueuze LX 3.0 V6 uitvoering, en jawel ook een 8.32 uitvoering, dus uitgerust met een heus Ferrari blok. De bijrijder blijkt ook een vrijwel identieke  8.32 te bezitten, alsmede een Fiat Dino Coupé!. En deze laatste is ook uitgerust met een Ferrari-blok.

21318763162_60e8ae8dc7_kDuidelijk dat we hier te maken met échte liefhebbers. Je kunt moeilijk om het merk Ferrari heen en wat is er nu nog niet geschreven over dit befaamde merk. Wellicht is de eerder genoemde Lancia Thema een interessante keuze om verder kennis te maken. Opvallend genoeg ontbreekt juist deze auto op de Goodwood revival show, maar dat maakten we goed op de parkeerplaats.

21142544389_568c76a14f_kOok Lancia heeft een rijk verleden in de racerij. Het is zelfs 
Lancia dat Ferrari helpt aan een wereldkampioenschap in 1956. Door financiële problemen destijds is Lancia genoodzaakt om hun renstal te verkopen. De Lancia D50 komt in handen terecht van Scuderia Ferrari. Deze word verder ontwikkeld en rebadged als Lancia-Ferrari D50. Met deze D50 zal Fangio wereldkampioen worden. 30 jaar later zal Enzo Ferrari toestaan, als eerbetoon, om een Ferrari-motor te plaatsen in een vierdeurs saloon; de Lancia Thema. Hij staat echter niet toe om zijn naam te verbinden aan deze auto. Dus is er gekozen voor de subtiele naam 8.32 Deze verwijst naar respectievelijk de cilinders en kleppen van de krachtbron. Desondanks wordt ie in de volksmond vaak aangeduid als Lancia Thema Ferrari. Alleen op de luchtinlaat is de naam duidelijk vermeld op een rode strip: Lancia by Ferrari.

21349317896_57d6565140_kDe krachtbron is een 8-cylinder motorblok (F105L) uit de schappen van Ferrari en werd gebruikt voor de 308 en Mondial. Om dit blok geschikt te maken voor deze zakensedan zijn er wel een aantal aanpassingen doorgevoerd. Het vermogen werd terug gebracht naar 215 pk om dit  enigszins doseerbaar op de voorwielen over te brengen. Een andere belangrijke  aanpassing is het gebruik van een cross-plane krukas i.p.v. flatplane. Dit resulteert erin dat het een meer comfortabele motor word i.p.v. een hoogtoerig race blok. In combinatie met een andere ontstekingsvolgorde zorgt dit voor een mooie roffel. De Lancia Thema zelf is natuurlijk nooit ontworpen om te fungeren als race/sport auto. Het was een luxe reis- en zakenauto. In die tijd zelfs erg succesvol en kwalitatief, voor Italiaanse begrippen  zeer goed. De 8.32 uitvoering was de overtreffende trap en bedoeld als marketingstatement en competitie voor het hogere segment bij Mercedes en BMW.

21383888781_7769cf0278_kHoewel de prestaties heel behoorlijk waren, was het nimmer de bedoeling om echte raceaspiraties neer te zetten. De naam Ferrari wekt die indruk natuurlijk vanzelfsprekend. Velen hebben die misvatting dan ook maar die hebben het concept van deze auto dan ook nimmer goed begrepen en zullen waarschijnlijk ook  teleurgesteld zijn in de performance en handling van deze auto.

21187696158_a4d39d73a0_kMogelijk verklaard het ook de geringe waardering en belangstelling voor deze auto. Naast een juweel van een motor is het interieur minstens zo exclusief. Een volledig in leer uitgevoerd  dashboard met prachtig hout en alcantara meubilair of desgewenst geheel in Poltrona Frau leder-uitgevoerd. Niet veel later zullen Ferrari, en ook Maserati, volgen en hun bolides laten bekleden door dit prestigieuze Italiaanse designmeubel-bedrijf.  In zijn nadagen laat Enzo zich chaufferen in de 8.32. Ook zijn F1 piloten worden voorzien van een 8.32. Gelukkig zijn er nog er nog echte liefhebbers die deze auto met unieke geschiedenis en details op waarde weten in te schatten. En er ook gewoon mee rijden om er énorm van te genieten.

20752874964_7c459ede1d_kAls we dan terug gaan naar de races met de oudere Ferrari’s met trommelremmen, is het geweldig om te zien hoe snel deze auto’s nog kunnen. Wel gevoelige raspaardjes. Erg mooi om te zien dat John Surtees, ooit F1 kampioen met Ferrari, ook nog twee rondjes reed in een Ferrari 250 LM. Knappe prestatie van deze inmiddels 81-jarige coureur. Ook Stirling Moss reed een rondje mee in zijn voormalige Ferrari 250 GT SWB.
Erwin