21510694335_ad020b3609_kWanneer je bij een liefhebber van het Franse sportautomerk Alpine de plaatsnaam Dieppe laat vallen, dan zal deze direct denken aan Jean Rédélé, die in dit schilderachtige Normandische kuststadje in 1955 ‘zijn’ eerste Alpine, de A106, fabriceerde op basis van een Renault 4CV chassis.

Na de A106 kwam de A108 om de hoek kijken, die in 1962 evolueerde in de bekendste Alpine, de A110. In 1971 kwam er naast de A110, de luxere A310 4 cilinder bij, die in 1976 een PRV V6 motor in het achteronder kreeg. Hierbij onderging ze ook optisch de nodige wijzigingen, meest opvallend: het bekende front met de 6 lampen werd teruggebracht naar 4 stuks.20889552683_ddc7476789_kVan 1985 tot 1991 nam de GTA het stokje van de A310 over, waarna de luxe A610 met klapkoplampen de honneurs voor het merk met de gestileerde ‘A’ ging waarnemen. Helaas, in 1995 viel het doek voor de liefhebbers van deze uit polyester vervaardigde sportauto’s. Maar, de onder Alpine liefhebbers welbekende Alpine fabriek, bleef heldhaftig en misschien wel tegen beter weten in het grote Alpine logo op de muur voeren. Sinds 2001 worden er in de kustplaats om de twee jaar grote internationale Alpine evenementen gehouden. Georganiseerd door de Association des Anciens d’Alpine, een club van enthousiaste oud-werknemers die de historie van ’t merk levend houden. In het weekeinde van 11 t/m 13 september jongstleden resulteerde dit, samen met een kleine 800 Alpine en Renault-Sport fans, in het vieren van de 60e verjaardag van Alpine aan de fraaie boulevard van Dieppe.

21519341461_1b50921c14_kOnder zomerse weersomstandigheden, met uitzicht op de magnifiek door de zon uitgelichte krijtrotsen en dito kasteel, zien m’n vader en ik vrijdag in de namiddag de ene Alpine na de andere arriveren. De eigenaren komen uit alle uithoeken van Europa en een enkeling zelfs van verder. Op het terrein staan een aantal grote witte tenten en nieuwsgierig geworden nemen wij een kijkje wat er zoal binnen staat. We stuiten op ’t excentrieke prototype: de Alpine Vision Gran Turismo, waarmee alleen maar te rijden is in de virtuele wereld, in het nieuwste deel van Gran Turismo. Gauw gaan we naar de naastgelegen tent, want wij en vele aanwezige liefhebbers zijn maar wát nieuwsgierig hoe ’t rijdende concept, de Alpine Célébration, er in het echt uitziet. Nadat we ‘m van alle kanten hebben bekeken, en het design een poosje op ons hebben laten inwerken, komen wij tot de conclusie dat hoe langer we naar het ontwerp kijken, hoe mooier wij ‘m vinden.

21510693785_b41e3cf54f_kDe avond doet zijn intrede en we vertrekken naar het nabij gelegen plaatsje St. Nicolas D’Alliermont, waar Antony Villain (directeur design Alpine), Bernard Ollivier (directeur Société des Automobiles Alpine) en oudgedienden, die mooie memoires over Alpine vertellen, de revue passeren. Onder het genot van een hapje en een aantal prettige wijntjes vliegt de avond snel voorbij.

Zaterdagochtend 7.00 uur: de wekker gaat en ondanks dat we maar een paar uur hebben geslapen, zitten we binnen no-time aan het ontbijt. We kijken door het raam naar buiten en zien op de glimmend gepoetste, geparkeerde polyester bolides, grote regendruppels van het lakwerk druppelen… Een paar 20889553403_cd63df20ff_kdubbele espresso’s later dan gepland, besluiten we in de grote tent, waar we de middag ervoor waren blijven hangen bij de Alpine Célébration Concept, de rest van de collectie te gaan bekijken. Naast een opvallend gekleurde Renault Sport Spider, treffen we een rijtje Renaults 5 aan en wat verderop een Alpine A210, waarmee men in 1966, ’67,’68 meedeed tijdens de 24 uren van Le Mans. In 1978 wist Alpine in 24 uur de finishlijn van Le Mans als eerste te passeren. Een paar stappen van de A210 verwijderd, staat dan ook de geel/zwart gekleurde A442B te pronken waarmee Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud de sportieve klus toen met succes wisten te klaren.


21484461186_6b1b64b27b_k
Nóg een paar stappen verder staat de Signatech-Alpine A450B, waarmee het team vorig jaar als 3e wist te finishen in de LMP2 klasse tijdens de 24 uur van Le Mans. Even verder zien we een Alpine A610 staan met 3 voudig instelbare Koni vering, waarmee men destijds in de fabriek i.s.m. Koni heeft geëxperimenteerd. Het is bij dit enige blauw metallic gekleurde exemplaar gebleven… Rond het middaguur is het gestopt met regenen en gaan we buiten onder een voorzichtig doorbrekend zonnetje de rest van de aanwezige Alpines en snelle Renaults bekijken. Van mooi origineel tot (helaas?) hevig verbouwd, het staat er allemaal. Wat verderop stranden we bij een vuurrode Duitse Alpine A310. Origineel is ‘ie van geen kanten meer, en ondanks dat er waarschijnlijk een hoop tijd en geld in is gestoken, kan deze A310 niet echt onze goedkeuring wegdragen. Over verbouwd gesproken: een tiental Alpines uit lang vervlogen tijden verderop, treffen we een 5 Turbo aan, waarbij de eigenaar het klapdakje dicht heeft gepopnageld en de standaard 1.4 turbo motor heeft ingewisseld voor een krachtige V6 motor! Daarnaast staat een werkelijk schitterende Groupe B Renault 5 Maxi Turbo, waarbij de trotse eigenaar veel goedkeuring krijgt van passerende liefhebbers. De avond valt en wij verplaatsen ons naar dezelfde locatie als gisteravond, om te genieten van nog een dosis verhalen en mooie anekdotes die de vele coureurs en oud werknemers opdienen.

20889561113_4c35fce9c3_kZondagochtend 7.00 uur: de wekker gaat en evenals de dag ervoor, tikken we snel wat dubbele espresso’s weg en vertrekken we nog half slaperig naar de rotonde om getuige te zijn van de Alpine parade die deze ochtend door Dieppe zal rijden. In de verte zien we een stel kleine gele priemende lampjes snel naderbij komen; een aantal Franse toeschouwers geeft wild gebarend aan dat de eigenaar wat extra gas moet geven. De Alpinist in kwestie schakelt een versnelling terug, geeft extra gas bij en stuurt sportief de rotonde over om iets verderop bij de Alpine fabriek af te slaan. Bij de fabriek staat de Alpine Célébration concept de bezitters op te wachten en kan men met zijn Alpine samen met ’t prototype op de foto. Een klein kwartier later begint de lucht steeds grijzer te worden en zie ik de eerste druppels op de camera landen, om vervolgens in een onophoudelijk tempo door te blijven gaan. Maar, door het aanstekelijke enthousiasme van de vele aanwezige fans deert het ons niet.

21499575112_4498399435_kDe ene hese 4 cilinder, na de andere brullende PRV V6 passeert. Een half uur later staat het verkeer hopeloos vast en komt de Gendarmerie eraan te pas om het verkeer, met de Franse slag, te regelen. Oprichter Jean Rédélé heeft dit spektakel helaas niet in levende lijve mee mogen maken. Hij overleed in augustus 2007 op 85-jarige leeftijd. Aan de rand van de rotonde staat zijn standbeeld en slaat hij het voorbijtrekkende tafereel met een grote glimlach gade. Trots zou hij zijn geweest op alle liefhebbers die ‘zijn’ Alpines zo koesteren, trots zou hij zijn geweest op de Alpine Célébration Concept, die veel lijkt op de door hem zo geliefde A110. Bij het wegrijden zien we Dieppe onder een stralende zon steeds kleiner worden en kijken m’n vader Huub en ik terug op een weekend vol met polyester passie en gezellige Alpinisten, o.a. van de Alpine Renault Club Nederland. Wie weet staan we over 2 jaar hier wel weer, om wellicht te vieren dat er een nieuwe Alpine in Dieppe is geboren? Aan de trouwe schare fans zal het niet liggen…

Ronald Bouwmeester