15989290932_ee39741642_kKleine schoonheidHet merk bestaat niet meer, maar de herinnering blijft. Hoe kan het ook anders met twee van zulke heerlijke vierwielers? We hebben het over Autobianchi, dat in 1996 ter ziele ging.

Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen. Deze uitdrukking heeft zeker geen vat op Jan en Trudy, want zij rijden allebei in een Autobianchi.
We beginnen dit verhaal met de Bianchina van de vrouw des huizes. Wat doe je als dame met een auto als deze? Je zorgt voor de juiste accessoires, wat voor Trudy onder andere betekent dat ze zich hult in een bijpassende jurk wanneer ze met de Bianchina op pad gaat. Voor zover nodig maakt dat het plaatje helemaal af.

Kleine schoonheid

15802694550_147843d489_kDe introductie van de Bianchina in 1957 valt ongeveer samen met de overname van Autobianchi door het Fiat-concern. De uit Milaan afkomstige fabrikant heeft onder de naam Bianchi – van oprichter Edoardo Bianchi – tot 1938 onder meer fietsen en kleine auto’s gemaakt, maar met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog valt het doek. Fiat en Pirelli blazen het merk in 1955 nieuw leven in, en noemen het voortaan Autobianchi.

Er wordt dan al gewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe Fiat 500, en deze auto dient dan ook als technische basis voor de Bianchina. De productiecapaciteit van de fabriek in Desio is beperkt, maar Fiat maakt van de nood een deugd door de Bianchina duurder in de markt te zetten. Het wordt een redelijk succes. In de jaren daarna volgen meerdere modellen, waaronder een Bianchina Cabriolet.

Kleine schoonheid

banner breed cc films-1

Kleine schoonheid

Kleine schoonheidEind jaren ’60 komt Autobianchi op het Salon van Turijn met een opvolger van de Bianchina op de proppen. Het is de A112, het Italiaanse antwoord op de dan succesvolle Mini Cooper. De A112 wordt een relatief succes, en blijft dan ook tot halverwege de jaren ’80 in productie. De auto geniet dan inmiddels een reputatie als hete hatchback met uitstekende rijeigenschappen. Helaas is hij zoals veel auto’s in die tijd ook nogal roestgevoelig, waardoor er anno 2013 nog maar weinig echt goede exemplaren rondrijden.

15802694310_7b2d408b1f_kDe A112 van Jan is gelukkig prima geconserveerd. Dat gaat niet allemaal niet vanzelf, maar Jan mag gelukkig graag sleutelen. Ook de Bianchina van zijn liefhebbende echtgenote houdt hij in smetteloze staat. Jan noemt zijn auto een kart, Trudy vindt haar auto een schatje die heel ‘gezellig’ rijdt. Zo hebben ze allebei precies wat ze willen. Is dat niet prachtig?

Rob de Boer