21Wat is Le Mans zonder regen? De Classic Le Mans is nu een echte classic Le Mans: eerst een beetje regen, maar in de ochtend valt het met bakken uit de hemel. En dat levert weer heel andere foto’s op. Na een korte nachtrust, want Nederland was nog met een ander rond ding bezig, de voetbal, weer op Le Mans. De rijders hebben in toerbeurten de hele nacht doorgereden. En een behoorlijk aantal toeschouwers blijft ook de hele nacht op hun post. Een bijzondere ervaring. Gelukkig is op Le Mans rijden geen rondje rond de kerk, maar een ruim 13 kilometer lang circuit. Bijzonder dat al sinds 1923 de 24 uur van Le Mans op het ‘Circuit de la Sarthe’ circuit wordt gehouden. De naam van het circuit komt van de rivier de Sarthe, waar Le Mans aan ligt. Tijdens de race is het de bedoeling om in 24 uur tijd zo veel mogelijk ronden te rijden. Bij de Classic Le Mans worden in feite delen van vroeger herbeleefd. Langs de baan zie je dan ook verschillende leeftijden genieten van races uit hun jeugd, maar ook jongeren die de autosport een warm hart toedragen.

19Als je op internet zoekt zie je regelmatig foto’s van Le Mans in de regen. Dat aspect is nu ook door de organisatie doorgevoerd. Dat leverde foto’s op van de eerste, tweede en derde grid (1923 -1956) in de regen. De auto’s uit deze grids waren meestal zonder dak: de rijders zijn dus doorweekt aan het einde van hun rit.

Jan Lammers reed vandaag ook. Hij won eerder in 1988 de 24 uur van Le Mans. Er zijn meer Nederlanders succesvol geweest in de 24 uur van Le Mans. De Nederlandse jonkheer en autocoureur Gijs van Lennep won als eerste Nederlander in 1971 de 24 uur van Le Mans. Met zijn Porsche 917 (‘5 liter, 12 cilinders’) kon op het lange rechte stuk van het circuit een topsnelheid van 350 kilometer per uur worden bereikt. 
Van Lennep reed gemiddeld 222,3 kilometer per uur. Dat record is nooit verbeterd. Van Lennep racet nog graag, maar kan dat al lang niet meer met een soort doodsverachting. Zonder die doodsverachting ga je niet hard genoeg, aldus Van Lennep. Zijn eerste winst in Le Mans kwam overigens door zijn beheerste rijstijl waardoor de techniek heel bleef. Dat is een van de succesfactoren in Le Mans. 

12Om die reden ook een aantal foto’s van mensen achter de schermen; de mensen die Le Mans mogelijk maken. De monteurs, de mensen die voor de brandstof zorgen, de wedstrijdcommissarissen, de mannen die de tijden bijhouden en aangeven dat er tandjes bij moeten. Verder kom je poetsers tegen, mensen die de baan schoonhouden, of de auto’s poetsen. In de pits vertelde een monteur, dat de coureur slechts 40 minuten racet tijdens de classic Le Mans, maar dat de ondersteuners dag en nacht in touw zijn. Hulde dus voor de support teams.