De Lancia Astura vertegenwoordigde in de jaren dertig het summum van Italiaanse stijl en klasse. Degelijkheid met Italiaanse flair.

De Lancia verzameling van de Brabantse familie Jansen is geen vreemde hier op CineCars. Vandaag laat Harry Jansen ons kennis maken met een Lancia Astura uit 1932, een auto voor kenners. Een aristocratische verschijning met een naam die terugvoert op de rivier ten zuiden van Rome, waar de Romeinen in de vijfde eeuw hun laatste veldslagen leverden tegen de oprukkende Vandalen. Een naam met geschiedenis dus, een naam die de auto omringt met de waardigheid die zij verdiend.

De liefde waarmee Harry Jansen verhaalt over de Lancia Astura gaat dieper dan het nachtblauwe exemplaar dat hij hier aan ons voorstelt. De familie Jansen bezit al vier Astura’s in diverse projectstadia, wanneer ze op deze Ierse schone stuiten. Een kans die ze niet aan zich voorbij kunnen laten gaan. Met een voorgeschiedenis in Schotland, Londen en Ierland is deze door James Young Ltd gecarrosseerde Astura werkelijk een plaatje. Inmiddels rijdt de nagenoeg perfecte auto tot groot genoegen van de Jansen’s haar rondjes door het Brabantse land. Deze Astura weet zelfs een verstokte sleutelaar als Harry te verleiden om zo nu en dan achter het stuur plaats te nemen.

In 1931 volgt de Astura de baanbrekende Lancia Lambda op. Net als zijn voorganger is de nieuweling een pareltje van de modernste techniek. Een bijzonder compacte 2,6 liter V8 motor vormt de basis voor comfortabele en vaak zeer luxueuze creaties van Pininfarina en vele anderen. De soepele en stille V8 past perfect bij de statige uitstraling van de Astura. Lancia’s befaamde sliding pillar voorwielophanging draagt samen met een op afstand te regelen hydraulische demping van de achteras bij aan een wegligging die ook nu nog indruk maakt. Hydraulische remmen rondom en een vernuftig centraal smeersysteem zijn zomaar een paar andere kenmerken die er voor zorgen dat de Lancia zijn tijd ver vooruit is.

Rijdend met de Astura valt allereerst op hoe soepel de auto zich in het moderne verkeer mengt. Ja, de niet gesynchroniseerde versnellingsbak vergt enige gewenning, maar verder staat deze 86-jarige probleemloos haar mannetje. Dit is een auto die mee staat aan de blauwdruk van het moderne automobiel. Een auto die haarfijn laat zien hoe ver een fabrikant als Lancia al tijdens het Interbellum vooruitliep op de toekomst. Een toekomst die nog veel moois zou brengen. De Lancia Astura is precies de auto die voor Harry Jansen belichaamt wat een klassieke auto betekent. Pure vormen, zuiver technische oplossingen, een combinatie die binnen de familie generatie-overschrijdend verbind. Nu en in de toekomst.
Marc GF Zaan