1980309_702709643115214_31313275_oLa voiture des bourgeoisieEen in Nederland en België nog weinig geziene klassiekers van Renault.  Op zich niet verwonderlijk omdat het merendeel van de geproduceerde exemplaren rechtstreeks naar Amerika werd geëxporteerd. De in Europa achtergebleven exemplaren zijn veelal een minder goed lot beschoren omdat de roestduivel dol was op het Franse plaatwerk.  Met zijn Italiaanse design een echt “snoepje” dat letterlijk werd “opgegeten” door roest.

De  afgevaardigden van Renault werden  tijdens een bezoek aan de USA door hun dealers aangemoedigd om een open  cabriolet te produceren. Aangewakkerd door het succes van de Volkswagen Karmann Ghia wist Renault het succesvolle concept van een standaard  auto en bijbehorende techniek gecombineerd met een designer “jasje” te vertalen naar de Renault Floride. Genoemd naar de staat Florida waar het feitelijke idee was ontstaan, gebaseerd op de techniek van de Dauphine met een carrosserie naar Italiaans design.

La voiture des bourgeoisie

La voiture des bourgeoisieErik werd met het merk Renault geconfronteerd door zijn vader. Enkel dit merk werd  door hem gereden en dit heeft ook voor Erik gevolgen gehad voor zijn latere keuzes in automerken. Ook hij rijdt enkel Renault maar is aanvankelijk niet gepassioneerd door de historische modellen. Bij de aanschaf van een nieuwe Laguna stond  bij de betreffende dealer een Renault Floride. Het was liefde op het eerste gezicht maar helaas was deze auto niet te koop. Hij stond al dertig jaar in de showroom en was in familiebezit. Met de 1974378_702710453115133_99803425_ovlinders in de buik kocht Erik daarna de opvolger van de Floride , de Renault Caravelle. De Floride en Caravelle verkochten goed in Amerika, veelal als extra auto voor de vrouw. Renault maakte reclamefoto’s  en campagnes met  Brigitte Bardot waarbij elegantie een dubbele hoofdrol had en de auto goed onder de “Bourgeoisies” wist te verkopen.  Niet sportief, wel mooi om naar te kijken en technisch feitelijk heel simpel en eenvoudig te onderhouden.  Een auto om lekker rustig mee te toeren en waarbij de schoonheid van het ontwerp centraal stond.

La voiture des bourgeoisie

1965666_702710579781787_206215979_oJuist dit carrosserieontwerp was uiteindelijk onderwerp van discussie tussen carrosseriebouwer Ghia en  ontwerper Pietro Frua die handelde over de patenten op het ontwerp van deze cabriolet. Naast de cabriolet is overigens ook een gesloten variant leverbaar geweest en werden de meeste cabriolets verkocht met een mooie hardtop. 10001159_707631029289742_997932956_oDe liefde voor de open Renault was ontstaan door die ene Floride uit de showroom waar Erik zijn moderne Renault kocht. Een mooi origineel exemplaar.  Doordat de auto al dertig jaar in de showroom stond was ze niet aangeknaagd door het roestmonster.  Het liet hem niet los en Erik werd een terugkerende bezoeker naar de showroom. Zo gaat dat met echte liefde.

La voiture des bourgeoisie

1920957_707631525956359_509810632_oUiteindelijk wist Erik de familie te overtuigen en mocht hij zich eigenaar van deze schitterende Floride noemen.  Erik is nu eigenaar van een Floride èn een Caravelle.
Kijk mee naar de film over Erik en zijn troetelkindjes en maak kennis met een mooi stukje geschiedenis van het Franse merk.

Dennis Rietveld