flag_cinecars_english26415142386_c4b8149702_kHarry Martens uit het Noord-Hollandse Limmen is het soort van autoliefhebber dat altijd een stapje vooruit denkt. Misschien dat ‘droomt’ het betere werkwoord is. Altijd een idee over hoe iets beter kan. Anders. Begonnen als een uit de hand gelopen hobby runt hij inmiddels al geruime tijd HML Transmission Repair.

Gespecialiseerd in reparatie en revisie van versnellingsbakken van de Citroën DS en varianten daarop die we vinden in de Citroën SM, Lotus Esprit en Maserati Merak. Zijn grootste trots is evenwel de ‘boite hydraulique cinq’. De hydraulische bediende vijfversnellingsbak die Citroën zelf nooit maakte. Alle voordelen van de beroemde Citroën halfautomaat, maar dan wel met vijf versnellingen.

26168230140_6bc76dddcb_kDe Citroën DS 23 injectie uit deze film brengt alles samen wat de techneut achter HML bedacht heeft om deze toch wel legendarische automobiel nog beter te maken. Net zoals grote constructeurs al sinds jaar en dag de autosport gebruiken om de prestaties en betrouwbaarheid van hun product te bewijzen, heeft Harry zijn eigen DS omgebouwd tot een ware showcase van zijn kunnen. Dat een DS bijzondere capaciteiten heeft om als rally-auto ingezet te worden, heeft Citroën destijds zelf al aangetoond. De vele successen die destijds werden behaald, waren voor HML inspiratie genoeg om met de kennis van nu en de inventiviteit die hem eigen is een auto te bouwen die volledig voldoet aan alle FIA reglementen en ook nog eens zijn mannetje staat op het circuit en in de snelheidsproeven.

banner breed cc films-1

25838253813_6b39c4f8f8_kBij een Citroën DS denken de meeste liefhebbers aan het bejubelde design en het onvolprezen comfort. Bij het zien van Harry’s DS staan de meesten met de mond vol tanden. Lichtmetalen velgen, uitgesneden achterschermen, een batterij verstralers en een uitbundige bestickering maken meteen duidelijk dat het menens is. Dit is geen auto voor een zondags ritje langs de molens. Wie Harry ziet rijden weet het zeker. Dit is een auto met potentie. Geen op en top getunede motor, maar een pakket aanpassingen en verbeteringen die van deze auto een echte krachtpatser hebben gemaakt. De zichtbare aanpassingen hebben we al opgesomd, voeg daar nog een heel aantal reglementaire vereisten zoals een rolkooi, brandblussers en kuipstoelen aan toe en we komen al een heel eind in de buurt.

advertentie harry

Een Citroën als deze is uiteraard voorwiel aangedreven. Om de legendarische wegligging van het model nog extra te onderstrepen heeft dit exemplaar daar bovenop een limited slip differentieel ingebouwd gekregen voor extra tractie in de bochten. Bochtenwerk dat in een echte rally-auto zo nu en dan wel een beetje hulp van de handrem kan gebruiken.

25836209544_d475675c74_kNiet zo vanzelfsprekend in een DS, die van oorsprong de handrem op de voorwielen heeft. Zo niet die van Harry, die eigenhandig een hydraulische handrem op de achterwielen bedacht en bouwde. Dat zijn zo die dingetjes die het vakwerk van HML onderstrepen. Dat en natuurlijk de snelheid waarmee die geweldige vijfbak halfautomaat dit rallymonster door zijn versnellingen sleurt. Het verklaart ook meteen de gigantische grijns op het gelaat van Harry zodra hij plaats neemt achter het eenspakige stuurwiel van La Bombe Citroën.
tekst: Marc GF Zaan
fotografie: Oscar Enklaar en Mirko Cocco