Passion. ConnectedPassion. ConnectedHet is winter 2018 en de Olympische Winterspelen zijn volop aan de gang. Lokale sponsor Kia overstelpt ook ons met persberichten. Een link die CineCars natuurlijk niet laat liggen.

De wereld is aan de buis gekluisterd, springt van vreugde als er weer een landgenoot
wint bij een van de vele disciplines. Collega’s onderbreken hun werk om even te vertellen dat er goede prestaties zijn neergezet bij sporten waar we niet eerder van wisten. Buurman weet plots alles over strategisch spel in curling en we zitten met groot genoegen te kijken hoe de Nederlandse sporters onthaald worden in het oranje Holland House. Ofwel: de gekte is uitgebroken. Tijdens de voorbeschouwingen is er ook aandacht voor gastland Zuid-Korea. Op televisie zien we beelden van folkloristische tafereeltjes en prachtig natuurschoon. Vreemd genoeg is er weinig aandacht voor Korea als industriële grootmacht, alsof dat niet goed in het toeristisch plaatje past.

Passion. Connected

Passion. ConnectedHet valt ons pas op wanneer we een persbericht binnen krijgen van het Koreaanse merk Kia. Een merk dat tot voor kort een anoniem bestaan leidde met dito stads- en gezinsauto’s. Kia is druk bezig die tijd achter zich te laten en meldt ons trots dat men voor drie van haar modellen de illustere iF Design Awards heeft gewonnen. Geen geringe prestatie en ook beslist een felicitatie waard. Kia’s huidige topmodel, de Stinger, is ook een prachtige automobiel om te zien. Strak vormgegeven met een mooie sportieve uitstraling. Ook de prestaties liegen er niet om, deze Stinger is absoluut geen anonieme gezinswagen.

Passion. ConnectedHet is mooi om te zien hoe een merk zich ontwikkelt en probeert op te klimmen binnen de autowereld. Geweldig hoe Kia de lat voor zichzelf goed hoog gelegd heeft. Natuurlijk is dat ook noodzaak, in de sterk concurrerende automarkt is uitstraling en imago allesbepalend. Als merk kent Kia een nederig begin. In 1944 is het bedrijf nog fabrikant van stalen buizen en fietsonderdelen. De eerste fiets onder eigen naam ziet in 1951 het licht. Gebruikmakend van Honda licenties worden vanaf 1957 lichte motorfietsen gemaakt en in 1962 verkoopt Kia voor het eerst een automobiel. Die auto is eigenlijk een kleine vrachtwagen en is een onder licentie gebouwde Mazda. Pas in 1974 durft men het aan om ook personenwagens te gaan bouwen. Het model luistert naar de naam Brisa en blijft in productie tot 1981. Passion. ConnectedDeze eerste Kia telg is een kloon van de Mazda 1300. Later zien we onder de naam Pride ook de Mazda 121 terugkeren in een Koreaans jasje. Zouden de ontwerpers er echt trots op zijn geweest? Een opvallender ‘creatie’ is wel de Kia Elan. Het noodlijdende Lotus verkoopt de rechten voor de Elan aan het Koreaanse bedrijf en plotseling bouwt de fabrikant van saaie burgermansmodellen exotische sportwagens. Helaas verkoopt de Kia Elan maar zeer magertjes. In Europa en Amerika is de wagen zelfs nooit officieel verkocht.

 

Passion. Connected

Passion. ConnectedMoederbedrijf Kia Motors heeft roerige tijden gekend. Faillissementen leidden tot noodgedwongen samenwerkingsverbanden met Ford en tegenwoordig met Hyundai. Zo groeide het uit tot een merk met liefst dertien modellen op de Europese markt. Sommige van die modellen voldoen nog aan de criteria van anonieme gezinswagens. De ontwerpafdeling bij Kia zit echter niet stil. Inmiddels is ze uitgegroeid tot een volwaardige afdeling die zich niet hoeft te schamen voor hun product. De modellen worden steeds mooier, moderner en hebben steeds meer een eigen gezicht. De nieuwe Stinger is een auto waar de wereld net zo gretig naar kijkt als naar de Winterspelen. Eigenlijk is die iF Design Award gewoon een dikke gouden medaille!
Martin Philippo

Passion. Connected