IMG_6979flag_cinecars_englishŠabac, Servië, 31 juli tot 2 augustus 2015
Voor ons bestond de zomer van 2015 vooral uit klassiekermeetings en -rally’s. Als gecertificeerde Kevergek keek ik dan ook al lang van tevoren uit naar de jubileumuitgave ter ere van vijftien jaar AirKool Meet in Šabac.

IMG_7014

Het jaarlijkse evenement waarvan de hele Servische AirKool scene weet dat ze het niet mogen missen. De groep van onze club, Beetle Belgrade, vertrok vrijdags al naar Šabac om de tenten op te slaan, maar wij konden ze helaas alleen op zaterdag, de belangrijkste dag van het evenement, vergezellen. Vroeg die zaterdagochtend gingen we op pad. De temperatuur, die later die dag boven de dertig graden Celsius zou stijgen, was nog aangenaam fris. De lege snelweg verleidde ons om de 66er kever met een stevige 120 km/h richting Šabac te jagen. Op die manier arriveerden we ruim op tijd op de camping vlakbij Bejurdelem, waar je aan de oever van de Sava rivier de restanten vindt van een Ottomaanse fort uit de vijftiende eeuw. Daar werden we uiterst vriendelijk onthaald door het enthousiaste team van de Keverclub uit Šabac, de plaatselijke gezagsdragers en de toeristische dienst. Overal waar je keek stonden Kevers of VW-busjes. Later hoorden we dat er in totaal 101 voertuigen hebben deelgenomen. Niet alleen uit Servië, maar ook uit Bosnië, Kroatië, Macedonië en Montenegro!

IMG_7003Smaken verschillen, maar hier was werkelijk voor elk wat wils te vinden. De oudste Kever was een ovaaltje uit 1952. Het leek wel een geschiedenisboek. In plaats van de auto te restaureren is hij door de jaren heen gerepareerd, opgelapt, verbeterd en aangepast. Volgens de dan heersende mode en voornamelijk zonder enige vorm van budget. In totaal waren er vier Ovaalkevers aanwezig, wat best sensationeel genoemd mag worden. Naast de genoemde witte 52er was er een vers gerestaureerde en licht verlaagde groene 56er, met een schitterend blauw vouwdak en geel interieur. Een rode restomod nog in de originele lak, of, als dat je meer interesseert, een 62er met een verse laklaag en nieuwe bandjes. Of wat dacht je van een 67er in mint-conditie? Of een 68er? Of een van de vele exemplaren uit de seventies? Als je van Ratrods houdt, kon je je hart ophalen bij een Kroatisch exemplaar, dat met behulp van airbrush probeerde te bewijzen dat roest geen schande is, of bij zijn Servische tegenpool, die met behulp van schuurpapier en een haakse slijper ‘in conditie’ werd gehouden. Elk met de vlag van de ander op het imperiaal trouwens. Om het trio compleet te maken was er nog een 1303 die er uitzag alsof hij van overgebleven onderdelen in elkaar was gepuzzeld. Met roestplekken die er verdacht authentiek uitzagen overigens. Een speciale vermelding gaat natuurlijk naar de J-modellen uit de jaren zeventig. Deze in Sarajevo gebouwde exemplaren verschillen in veel details van het Duitse origineel.

IMG_6992Er was geen tekort aan gepimpte Kevers. Gechopped en verlaagd, zwaar getuned of bescheiden ‘sleepers’, die aan de buitenzijde niet prijsgeven welke prestaties er onder de motorkap verscholen zitten. We zagen Porsche velgen, van het 356 type, maar ook Fuchs velgen, dubbele carburateurs, injectie, elektronische ontsteking, brede banden, schreeuwerige graphics, nog lawaaieriger uitlaten. Er was special paint, split window achterruitjes, custom made achterlichten, en niet te vergeten sound systems die de bladeren van de bomen deden vallen. En natuurlijk mochten ook de buggies en trikes niet ontbreken in het lijstje van gemodificeerde Kevers. Wat de busjes betreft, je vond er een perfect gerestaureerde 63er naast een uitgeleefd, met de borstel geschilderd werkpaard. Een oogverblindend gefolied reclamemonster naast een van de laatste watergekoelde modellen uit Brazilië. Een blinkende rood met witte T1 uit Bosnië zag er uit alsof je er niet met je schoenen aan naar binnen mocht, maar de winnaar was voor ons een barndoor met een Alcatraz-thema, die in de regio welbekend is.

000051

000058Na een rit door de stad richting de plaatselijke Volkswagendealer, onder de efficiënte escorte van de lokale verkeerspolitie, konden de New Beetles hun voorvaderen ontmoeten. En tussen de bedrijven door meteen de ontstekingsproblemen van de barndoor worden opgelost. Daarna ging de rit naar de voetgangerszone in het centrum van Šabac, waar de auto’s aan het publiek werden getoond. De middag verliep lekker ontspannen in de café’s en op de terrassen, waar we nieuwe vrienden maakten, bijkletsten met oude en zelfs een ritje in het 56er ovaaltje van de organisator af wisten te luizen. Dat was meteen ook het absolute hoogtepunt van de dag! Verder kwamen we nog te weten dat de oudste deelnemer bijna 90 was en dat bijna 50 luchtgekoelde Volkswagens nog dagelijks aan het verkeer in Šabac deelnemen. IMG_1121Niet slecht, wetende dat er in heel Šabac nog ongeveer 70 moeten zijn. Zo liep de dag genietend in de schaduw onder de bomen langs de oevers van de Sava langzaam op een eind. Tijd om met een wat beschaafder gangetje van 100 km/h terug richting Belgrado te tuffen. Ben je dit jaar begin augustus in de buurt van Šabac? Dan kun je als echte luchtgekoelde VW-liefhebber deze meeting niet missen!
Tekst: Djordje Grujić
Foto’s: Lea Grujić, Djordje Grujić
Vertaling en redactie: Marc GF Zaan

Word CineCars reporter!