20226616595_d49763ac80_kOp zaterdag 1 augustus begaf ik me in mijn youngtimer Jaguar XK8 uit 2002 richting het oosten des lands om Perry Snijders op te halen. Deze autojournalist en ik gingen een primeur beleven: Schloss Dyck bezoeken tijdens de Classic Days.

Voor de organisatie was het de 10e keer dat zij dit klassieke auto-evenement organiseerden. Perry en ik vonden dat een mooi moment om eens te kijken wat er te beleven is.

20041539670_44554171ec_kSchloss Dyck, een waterkasteel in het Rijnland van Duitsland. Het kasteel is met alle bijgebouwen verdeeld over vier eilanden en omringt door een Engelse landschapstuin. De geschiedenis van het slot begint 1094 toen ‘Hermannus de Dicco’ melding doet van een bescheiden hof in een oorkonde van het Aartsbisschopsdom van Keulen. Bijzonder is dat het slot gedurende 900 jaar onafgebroken in bezit is van de familie Zu Salm-Reifferscheidt-Dyck, voordat het werd ondergebracht in een stichting die het kasteel exploiteert en er mooie dingen organiseert. In de 17e eeuw werd een begin gemaakt met het huidige kasteel in vroegbarokke stijl. In de jaren daarna vonden uitbreidingen plaats tot het uitgestrekte geheel dat nu gastheerschap toont voor de vele bezoekers van Classic days in Schloss Dyck. We kwamen tenslotte vooral voor de auto’s. En die waren er.

20229555435_f3d48f57a2_kHet aantal bezoekers is groot, wat parkeren in graslanden er omheen noodzakelijk maakt. De Jaguar parkeerden we dus op noeste net gemaaide harde grasstengels en daarna wandelden we naar het kasteel. Onderweg al leuke klassiekers die in een kleine file stonden voor de klassiekerparkeerplaats. Bijzonder was een lichtblauw metallic Audi 80, die als bijna 600.000 km had gereden en er nog prima uitzag. Op het terrein zagen we al gelijk enkele pogingen om een Goodwood achtige sfeer te scheppen: een kwartier voor de rijders, een houten hokje voor de wedstrijdleiding of een pompstationnetje. Daartussen staan een aantal top pre-war Bentley’s, Bugatti’s, Fiat’s, Alvissen en ga zo maar door. Enkele deelnemers hebben zich mooi aangekleed in de stijl van de jaren ’50 en ’60!

20042579410_1ecc092d0e_kBinnen de kasteelmuren aangekomen komen we nog meer snoepgoed tegen. Er staan een rij prachtige exemplaren van Facel: enkele FV’s en HK’s en een Facel 6. Verderop zien we één van de vroege elektrische auto’s uit 1915 van Detroit electric en de stand van Autostadt met Een Rolls Royce Silver Ghost, een Bentley en een Bugatti Royale. Buiten staat er zomaar de Bentley Blue train.

20040031689_e109a8ba50_kVerderop een uitgebreide collectie van Bristol’s. We hoorden een man een antwoord mompelen toen zijn vrouw vroeg wat voor auto’s dit waren: ‘Ohhh, da’s een onbelangrijk merk geweest’. De man wist duidelijk weinig van dit kleine, maar mooie merk. De 401 en 403 met de bolle carrosserie vind ik het mooiste, maar de eerste met de moderne sedan carrosserie kunnen ook. Auto’s die kwalitatief goed waren en door de elite werden besteld. De modellen na de oorlog waren voorzien van de beroemde 6 cilinder 1971cc BMW motor, die als oorlogsbuit werd meegenomen naar Engeland. Ook een mooie exemplaar van de Bristol Fighter, het voorlopig laatste model van dit merk.

20222329082_c1b8a280bc_kMercedes was als een van de belangrijkste sponsors prominent aanwezig. Met een hele reeks Mercedessen vleugeldeur, enkele Kompressor auto’s en bekende Mercedes rijders als Stirling Moss, Hans Hermann en Jochen Mass. Mercedes viert dit jaar het 50-jarig jubileum van de zege van Moss in de Mille Miglia. De  86-jarige oogde broos, maar verandert zodra hij in een auto zit in een competente rijder. Mooi om te zien dat zijn autohart nog stevig klopt.

19607935174_ccd2dc36fc_kJaguar Heritage had de 95-jarige testrijder Norman Dewis ingevlogen, die wij helaas hebben gemist, maar die aan Nederlandse rallyrijder Frans de Zoete vertelde dat hij nu 89 jaar oud was. Wat een goede zaak is, want we houden de kwieke getuige van het era van stoere autosport graag nog enige jaren onder ons.

20042967879_e04fae454b_kAndere leuke elementen bij Schloss Dyck zijn een stukje camping uit de jaren ’50 en ’60 en aandacht ook voor de kleinere auto’s, waarvoor een  apart concours was georganiseerd. Daaraan deed een Nederlander mee met een erg bijzondere Suzuki. Nederlandse auto’s waren sowieso goed vertegenwoordigd in het aanwezige veld.

20043778949_1ec66bee71_kVan Porsche was er een bijzondere 956 die door een Amerikaanse soldaat in Duitsland was gekocht en daarna was meegenomen naar zijn volgende plaatsing: in Alaska. Daar heeft de Porsche zonder restauraties doorgereden. De auto kreeg daardoor een soort natuurlijke ‘ratpacklook’. Achterop de aanduiding ‘Porsches never die’. En bij goed onderhoud klopt dat wel. Daarnaast stond een APAL uit 1961, die er Porsche-achtig uitziet, maar op een ingekort kever chassis is gebouwd met polyester carrosserie.

20038598740_9f11858791_kVoor vermaak en sfeer waren er optredens van solo-artiesten en dames die in de stijl van de jaren zongen tussen de auto’s. Dat zorgde voor een leuke tuinfeestsfeer uit de jaren 50.
We hadden maar één dag de tijd en zijn helaas niet toegekomen aan de parkeerplaatsen voor klassieke auto’s. En daar stond ook nog heel veel lekkers. Volgende keer dan maar.

Robbert Moree