Rags and richesRags and richesSoms lijkt autosport weer meer en meer een spelletje voor de beter bedeelden te worden. Dat dit niet altijd zo hoeft te zijn, bewijst Martin Philippo met zijn verslag van de Junkyard-Race.

Reeds sinds het prille begin is het racen met auto’s voorbehouden aan welgestelde heren en dames. Zij zijn het die zich de weelde van een automobiel kunnen veroorloven, de rest van de mensheid kan slechts met verlangen toekijken hoe er om het hardst over de stratencircuits gereden wordt. Wanneer de races zich verplaatsen naar permanente circuits als Brooklands en Montlhery, wordt ook de Gentleman Racer geboren. Rijke jonge heren die het familiekapitaal in alle gemoedsrust verkwanselen aan sigaren, goede cognac en raceauto’s. Nog steeds kan de rest van de wereld slechts met groot verlangen toekijken. Rags and richesUiteraard blijft dat brandende verlangen reden om te zoeken naar wegen om het racen bereikbaar te maken voor de gewone man. Al voor de Tweede Wereldoorlog ontstaat daarom de Formule 3, eenvoudige lichtgewicht raceauto’s met een 500 cc motorfietsblok. In de jaren zestig ontstaat de Formule Vee, met een simpel Volkswagen motortje. In de toerwagenklasse zien we de opmars van de Fiat 600, de Simca 1000 en de NSU 1200TT. Alles is relatief goedkoop aan te schaffen, te prepareren en te onderhouden.

Rags and riches

Rags and riches

Rags and richesEén van de goedkoopste hedendaagse vormen van autoracen treffen we aan wanneer we op Circuit Zandvoort de Junkyard-Race bezoeken. De race, geïnspireerd op de Amerikaanse 24 Hours of Lemons, kent een wel heel lage instapdrempel. De deelnemende auto’s mogen niet meer kosten dan 500 euro en moeten vóór het jaar 2000 gebouwd zijn. Sommige teams smokkelen een beetje met deze regels, maar heel strak worden ze ook niet nageleefd. Een racelicentie is niet verplicht, wel zijn de reguliere veiligheidseisen van kracht. Rolkooi, brandblusser en brandvrije kleding zijn standaard. Rags and richesNaast deze regels is er nog een heel belangrijk, je moet er plezier aan beleven, heel veel plezier. Bijna alle deelnemende teams zijn daarom vriendenclubs die onder het genot van een pilsje weekend na weekend met elkaar doorbrengen om de auto race klaar te maken. Interieurs worden gestript, rolkooien ingebouwd en de wagens ludiek uitgedost om te passen in het thema dat de wedstrijdleiding heeft bedacht. Dit jaar is dat ‘Legendary Race Cars’. Tijdens de racedag zelf heerst er een zeer vriendschappelijke en gezellige sfeer rond het circuit. Er wordt veel gelachen en iedereen is ontspannen. Zo zou autoracen altijd moeten zijn, beleven is belangrijker dan winnen.

Rags and riches

Rags and riches

Rags and richesOnder de deelnemers we ook een schoolklas uit het westen van het land. Automonteurs in opleiding, allen met hun eigen taak. Zodra de auto de pitstraat binnen komt voor een wissel, wordt de bandenspanning gecontroleerd, de temperatuur van de remmen gemeten en het oliepeil gecheckt. Zo leer je als team samenwerken. En gaat er eens wat kapot, dan mogen de monteurs in spé hun improvisatietalent aanspreken. Een van de jongens vertelt vol trots dat hij een kapotte koelslang heeft gerepareerd met een colablikje. De leraar kijkt glimlachend toe. Ook door de andere teams wordt volop gesleuteld. Rags and richesDe race zelf duurt zes uur en dat is zwaar voor elke oude auto. Er gaat regelmatig iets stuk. Het sleutelen is ook een deel van de lol die de teams beleven aan de Junkyard-race. Gemorste koelvloeistof word opgeruimd, smeerolie aangevuld en de auto gaat de baan weer op. Tot het volgende pechgeval alles opnieuw doet gebeuren.

Eenmaal thuis wordt er nog een biertje gedronken op de vriendschap en ontstaan de eerste plannen voor volgend jaar. Een mooier beleven van de autosport kunnen we ons niet voorstellen.Martin Philippo

Rags and riches