Gewoon een Auto
Gewoon een AutoRobbert Moree was op het 40e verjaardagsfeest van de Jaguar Daimler Club Holland en genoot van de diversiteit. Volg hem op zijn wandeling en geniet mee van al het moois.

Over een Jaguar zul je niet snel horen zeggen dat het een aftandse aso-bak is. Jaguars worden meer in het hoekje gezet van de sjieke auto’s voor nette mensen. Mensen met blazers, corduroy broeken, tweed jasjes en Panama hoeden. En eerlijk gezegd, natuurlijk zijn er hier mensen in die oude Britse upper class kleding, want dat hoort toch bij de historie en positionering van het merk. Jaguars zijn er in veel prijsklassen. E-types beginnen bijkans onbetaalbaar te worden, maar een Mk II is nog goed te doen en de moderne S-types zijn erg betaalbaar. Daarnaast zijn er allerlei stadia van opknappen. Er zijn Jaguars in mint conditie die goed meekomen op een concours en auto’s in min of meer originele staat of deels gerestaureerd.

Gewoon een Auto

Gewoon een Auto

Gewoon een Auto

Een fors aantal liefhebbers gebruikt hun Jaguar ook voor het dagelijkse vervoer. Ik spreek een eigenaresse die net aan een collega clublid de motor van haar Jaguar Mk VIII laat zien. De saloon heeft duidelijke gebruikssporen, de lak is verre van origineel en bestaat uit verschillende soorten donkergroen. De deurbekleding binnen ontbreekt en hier en daar steekt de roestduivel de kop op. Inmiddels komt haar echtgenoot er ook bij staan. Hij heeft een lang stuk touw in de hand. ‘Altijd handig bij een oude auto’. Ze hebben de auto zelf uit Amerika gehaald vorig jaar. Een nieuw avontuur. Ze gaan hem heel langzaam opknappen. Eerst de techniek en dan de looks. De Mk VIII start eigenlijk altijd. ‘De auto staat normaal in een groep garageboxen waar voornamelijk veel erg mooi gerestaureerde auto’s staan, waaronder een prachtige Ferrari die eens niet wilde starten. De eigenaar van de gebutste Jag bood aan om de Ferrari even te slepen, maar van dat aanbod werd toch maar geen gebruik gemaakt.

 

Gewoon een Auto

Gewoon een Auto

Gewoon een Auto

Even verderop staat een E-type roadster van de eerste serie. De eigenaar vertelt me dat het een origineel Nederlands geleverde auto is. Dat is zeldzamer dan een USA geleverde E-type zal ik maar zeggen. De auto is eerst in 1961 geleverd aan een diplomaat die er 4 jaar mee op CD platen reed. Daarna kreeg hij een normaal kenteken en sindsdien is ze goed bijgehouden zonder de auto te glossy te maken. De eigenaar laat de auto ter plaatse taxeren en vreest een beetje voor een erg hoge taxatiewaarde. De prijzen van E-types zijn als een raket gestegen en roadsters, zeker die van de eerste serie willen met gemak ver over de 100.000 Euro gaan. En dat betekent dan weer vette verzekeringspremies.

 

Gewoon een Auto

Gewoon een Auto

Gewoon een AutoIk zie in een tent een van de deelnemers aan het concours d’élégance staan. Nee, geen grote Jaguar limousine of Daimler. Het is een van de prille vingeroefeningen van Jaguar oprichter Sir Henry Lyons. Nog uit de tijd dat Jaguar de Swallow Sidecar company heette. Het is een Austin Swallow. Lyons maakte nog geen compleet eigen auto’s, maar verbeterde bestaande modellen. In dit geval de Austin Seven, die een veel sierlijker carrosserie kreeg en ook technisch werd geoptimaliseerd. Een prachtig stukje historie.

 

Gewoon een Auto

Gewoon een Auto

Gewoon een Auto

Dit alles vindt plaats ter gelegenheid van de 40e verjaardag van de Jaguar Daimler Club Holland. Een club met leden van allerlei pluimage: Geslaagde ondernemers, consultants, vrachtwagenchauffeurs, garagehouders, monteurs, enzovoorts. Al die mensen hebben een ding gemeen: liefde voor het merk met de leaping cat op de motorkap. Fijn dat zij de historie van dit mooie merk levend houden. In alle bescheidenheid natuurlijk. Zoals de folder van Jaguar over de XJ al zegt: ‘Een Jaguar is gewoon een auto.’

Robbert Moree