Gran Turismo all'ItalianaGran Turismo all'ItalianaIso Rivolta. Niet de bekendste Italiaanse sportwagenfabrikant, maar juist daardoor niet minder exotisch. Brute kracht en haute couture. Beauty en beast zonder zoete Disney-saus.

Als er een ding is dat Manuel Bordini heeft overgehouden aan zijn jeugd in autostad Modena, dan is het zijn liefde voor Italiaanse sportwagens. Ferrari, Lamborghini, Maserati en natuurlijk de verleidelijkste van al, de Iso Rivolta. Als liefhebber van perfectie richtte Manuel zich lange tijd op het nec plus ultra van de automobielindustrie, Rolls Royce. Krachtige, luxueuze, comfortabele, oersaaie perfectie. Tot hij de kans kreeg deze Iso Rivolta GT340 te kopen. Er moesten twee van zijn geliefde Britten voor wijken, maar de twinkeling in zijn ogen spreekt boekdelen. De liefde voor de Iso is puur, passioneel en ziende blind.

Gran Turismo all'Italiana

Gran Turismo all'ItalianaHet Genovese Isothermos S.p.A. was vooral gespecialiseerd in koeltechniek voor industrie en particulier, toen het in 1942 door ingenieur en industrieel erfgenaam Renzo Rivolta werd verhuisd naar Bresso bij Milaan. Zoals velen zag ook Rivolta toekomst in de opkomende motorisering van de natie. In 1948 bracht het bedrijf een eerste scooter op de markt, al snel opgevolgd door meerdere modellen; scooters, motorfietsen en de legendarische micro-auto, de Isetta. In 1953 werd het merk herdoopt in Iso Autoveicoli S.p.A Italia, een naam die klaar was voor de toekomst. Pas in 1962 kon Rivolta zijn droom echt waarmaken met de introductie van de Iso Rivolta 300.

banner breed cc films-1

Gran Turismo all'ItalianaHet product van de samenwerking tussen Giotto Bizzarrini, Giorgetto Giugiaro en Flaminio Bertone was een verzameling van de beste onderdelen op de markt onder een beeldschone japon. Het small block uit de Chevrolet Corvette, de ophanging en remmen van de Jaguar saloons en de vormen van een Romeinse godin. De introductie van de Iso Rivolta op de autoshow van Turijn sloeg in als een bom. De 300 was de perfecte symbiose van American muscle, Britse sportiviteit en Italiaanse flair. Het resultaat een krachtige 2+2 coupé met uitgebalanceerde techniek, een geweldige wegligging en de verleidelijkste vormen. Iso zou de Rivolta zeven jaar in productie houden.

Gran Turismo all'Italiana

Gran Turismo all'ItalianaDe rode bolide in Manuels garage doet in weinig denken aan de Britse perfectie die ze verving. De luxe, ruimte en het fluisterstille comfort hebben plaats gemaakt voor een volbloed Italiaanse. Fel, bijterig en passioneel. De vorm, het geluid, het nooit aflatende uithoudingsvermogen, het doet je de kleine imperfecties en nukken moeiteloos vergeten. Vergeven. Geen twee Rivolta’s zijn hetzelfde, ze hebben allemaal hun eigenheden, een eigen karakter. Niet de precisie van het Britse handwerk, maar de passie van de Italiaanse vakman. Geen wonder dat Manuel eens achter het stuur van de Iso nooit meer heeft omgekeken naar de Flying Ladies die hij achterliet.

Gran Turismo all'ItalianaDeze GT340 was ooit een testauto van de fabriek. Details zoals de luchtinlaat op de motorkap zijn uniek voor dit exemplaar. Na negen maanden in de handen van testpiloten en ingenieurs werd de auto toevertrouwd aan de ongeduldige nieuwe eigenaar. Nu 53 jaar later is ze nog even verleidelijk als toen. Zonder te verdoezelen dat de dame inmiddels een respectabele leeftijd heeft bereikt, hebben haar schoonheid en temperament alleen maar aan aantrekkingskracht gewonnen. Vorm, details, prestaties en ongebreideld rijplezier zijn de dingen die deze Iso Rivolta tot een van onze favorieten maken.
Marc GF Zaan