Met Maserati’s Quattroporte in het achterhoofd bedenkt Iso de Fidea. CineCars presenteert deel zes van The Iso Rivolta Chronicles; Fidia. Big, sporty and luxurious.

Iso Rivolta was een pionier in de Italiaanse auto-industrie uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Het was een familiebedrijf geleid door ingenieur Renzo Rivolta, die aan het einde van de jaren veertig besliste om de productie van koelinstallaties te verruilen voor de ontwikkeling van motorfietsen. Hij kreeg geen ongelijk, in de vijftiger jaren kende de Italiaanse motorfietsindustrie een enorme boom. Geleid door Piaggio’s Vespa, Innocenti’s Lambretta en natuurlijk de producten van Iso Moto. Van lieverlee werden er ook automobielen ontwikkeld. Van stadsautootjes als de Isetta bubble car tot luxueuze sportwagens met krachtige Amerikaanse V8 motoren.

Halverwege de jaren zestig staat Maserati op het punt de productie van de iconische Quatrroporte te beëindigen. Het is op dat moment een van de weinige luxe sport sedans op de markt en Maserati heeft geen vervanger op touw staan voor haar succesvolle model. Rivolta wil een slaatje slaan uit de leegte die de Quattroporte zal achterlaten en besluit zijn versie van een luxe sedan te ontwikkelen. In 1967 oorspronkelijk als Iso Rivolta S4 gepresenteerd op de Frankfurt Motor Show, wordt de auto een jaar later in Athene opnieuw gelanceerd als ‘Fidia’. Getekend door Giorgetto Giugiaro voor Ghia valt naast het hoekige design het weelderige interieur met gepolijst hout en de met de hand gestikte lederen bekleding op. De kwaliteit van de gebruikte materialen en de torenhoge ontwikkelingskosten maken dat de auto duurder is dan een Rolls Royce.

Opnieuw wordt de verlengde versie van het GT300 chassis gebruikt. Net als de andere Iso Rivolta modellen heeft de Fidia onafhankelijke voorwielophanging, een De Dion ophanging achteraan en schijfremmen rondom. Aanvankelijk wordt de auto aangeboden met een Chevrolet 327 motor in 300 en 350 pk versies, met als standaard een Borg Warner vierversnelling handbak of de optionele ZF vijfversnellingsbak. In 1970 krijgt de auto de nieuwe Chevrolet 350 motor en wordt de vijfbak standaard. In 1971 krijgt de Fidia een kleine facelift, met nieuwe details aan de buitenkant, een geheel nieuw interieur – gelijkend op dat van de Lele – en een herzien dashboard. Nog iets later wordt de motor vervangen door een Ford Cleveland V8 met 325 pk. Die nieuwe motor zorgt voor problemen, het blok is niet alleen veel groter, het produceert ook veel meer hitte. De Fidia blijft in productie tot Iso Rivolta in 1974 de boeken moet sluiten. Slechts 192 S4/Fidia’s zijn er in totaal gemaakt, waardoor het een van de zeldzaamste Iso Rivolta’s is geworden.

 

 

Leuk weetje, John Lennon vond de Fidia zo geweldig, dat hij er niet één, maar gelijk twee kocht.

The Iso Rivolta Chronicles is de eerste serie geproduceerd door CineCars’ Italiaanse tegenhanger An Italian Garage. Zij zijn een onafhankelijk productiebedrijf gespecialiseerd in automotive video en richten zich op reeksen over legendarische merken. Deze zomer brengt CineCars u de volledige Iso Rivolta Chronicles in HD. Blijf ons volgen voor meer klassieke Italiaanse hoogstandjes.
Marc GF Zaan