Er is geen groter compliment dan door collega film makers te worden aangeduid als bron van inspiratie. CineCars presenteert daarom vol trots: The Iso Rivolta Chronicles!

Iso Rivolta was een pionier in de Italiaanse auto-industrie uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Het was een familiebedrijf geleid door ingenieur Renzo Rivolta, die aan het einde van de jaren veertig besliste om de productie van koelinstallaties te verruilen voor de ontwikkeling van motorfietsen. Hij kreeg geen ongelijk, in de vijftiger jaren kende de Italiaanse motorfietsindustrie een enorme boom. Geleid door Piaggio’s Vespa, Innocenti’s Lambretta en natuurlijk de producten van Iso Moto. Van lieverlee werden er ook automobielen ontwikkeld. Van stadsautootjes als de Isetta bubble car tot luxueuze sportwagens met krachtige Amerikaanse V8 motoren. Wanneer Renzo Rivolta in 1966 enkele weken voor zijn 58ste verjaardag overlijd gaat de zaak over in de handen van zijn zoon, Piero Rivolta.

Door de oliecrisis aan de ene en de artisanale aanpak van de productie aan de andere kant, ziet Iso Rivolta zich gedwongen om in 1974 de boeken te sluiten. De auto’s werden te duur, het productiemodel te archaïsch om op te kunnen boksen tegen de gestroomlijnde processen van de concurrentie. Met het verscheiden van Iso Rivolta verliest de automotive sector een van de grote Italiaanse supercar producenten, met als bekendste exploot ongetwijfeld de Iso Grifo. Een schitterende GT getekend door Giorgetto Giugiaro en Giotto Bizzarrini voor Bertone.

De Grifo was ontwikkeld voor het circuit en later aangepast voor gebruik op de openbare weg. Hierdoor werd de auto ongetwijfeld de spannendste Iso Rivolta ooit. De originele Grifo had een 350 Chevrolet small block, door de Italianen gemodificeerd met onder andere een viertraps carburateur, een aangepast inlaattraject en een spaghetti-uitlaat. De Grifo had onafhankelijke voorwielophanging en een DeDion achteras. Vier schijfremmen, de achterste gemonteerd op het differentieel om het onafgeveerde gewicht te reduceren, zorgden voor een superieur en veilig weggedrag, ook op hoge snelheid.

De 7 Litri is de ultieme versie van de Grifo, de krachtigste auto die Iso ooit gebouwd heeft en waarschijnlijk de snelste productie-auto van zijn generatie. Het prototype was voorzien van een L71 big block met gesmede klepstoters en een compressieverhouding van 11:1, dat maar liefst 435 pk leverde bij een astronomische 6500 duizend toeren. Het productiemodel moet het doen met de tammere L36 die ‘slechts’ 390 pk levert bij een lager toerental. De Grifo koets werd aangepast om het grotere en krachtiger motorblok aan te kunnen. Met een grotere expansietank, sterkere koppeling en de fameuze ‘pagode’ luchtinlaat op de motorkap. Met de 7 Litri trad Iso Rivolta definitief toe tot het gilde van supercar-producenten.

The Iso Rivolta Chronicles is de eerste serie geproduceerd door CineCars’ Italiaanse tegenhanger An Italian Garage. Zij zijn een onafhankelijk productiebedrijf gespecialiseerd in automotive video en richten zich op reeksen over legendarische merken. Deze zomer brengt CineCars u de volledige Iso Rivolta Chronicles in HD. Blijf ons volgen voor meer klassieke Italiaanse hoogstandjes.
Marc GF Zaan