De wederopstanding van een legende, of toch niet? Het achtste en laatste deel van The Iso Rivolta Chronicles; Iso Grifo 90, back to the future.

Iso Rivolta was een pionier in de Italiaanse auto-industrie uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Het was een familiebedrijf geleid door ingenieur Renzo Rivolta, die aan het einde van de jaren veertig besliste om de productie van koelinstallaties te verruilen voor de ontwikkeling van motorfietsen. Hij kreeg geen ongelijk, in de vijftiger jaren kende de Italiaanse motorfietsindustrie een enorme boom. Geleid door Piaggio’s Vespa, Innocenti’s Lambretta en natuurlijk de producten van Iso Moto. Van lieverlee werden er ook automobielen ontwikkeld. Van stadsautootjes als de Isetta bubble car tot luxueuze sportwagens met krachtige Amerikaanse V8 motoren.

Nadat Iso Rivolta in 1974 het bijltje er bij neer heeft gelegd, probeert Piero Rivolta meerdere malen het merk van zijn vader nieuw leven in te blazen. De laatste poging dateert van het einde van de jaren tachtig met de Iso Grifo 90, die uiteindelijk in 1991 wordt voorgesteld aan de pers. Helaas is ook dit keer de voorstelling mooier dan de werkelijkheid, wat gepresenteerd wordt als een rijdend prototype is in werkelijkheid niet meer dan een houten model op ware grote. Zelfs de wielen kunnen niet draaien. De beloofde lancering van het productiemodel in 1994 gaat net als het getoonde model op in rook. Totdat zo’n tien jaar later de ontdekking van een ander prototype in een schuurtje van Zagato het vlammetje weer doet opflakkeren…

Het model in de schuur heeft weinig meer van doen met de Iso Grifo 90 zoals die destijds was gepresenteerd. Zagato heeft er tot afgrijzen van de Iso-adepten die zich over het project willen ontfermen zijn eigen ding mee gedaan. Dit is niet de Iso die zij voor ogen hadden. Dit is geen Iso Rivolta! Een balletje kan evenwel raar rollen, niet veel later vindt een Italiaans collectioneur het oorspronkelijke houten prototype dat door Gandini en Dallara is bedacht. Het Iso wereldje staat op zijn kop, ook Piero Rivolta wordt enthousiast van de spontane plannen om alsnog een kleine serie van de auto te bouwen en verleend ten volle zijn medewerking. Federico Bonomelli, Iso Rivolta verzamelaar en eigenaar van Mako Shark, een bedrijf gespecialiseerd in composietmaterialen, stort zich samen met zijn zoon op het project. Het doel is een kleine serie van 12 exemplaren.

Niemand kan het zich tegenwoordig veroorloven vanuit het niets een kleine serie auto’s te bouwen die voldoen aan alle eisen en criteria voor het moderne verkeer. Mako Shark gaat op zoek naar een bestaande automobiel, die de juiste verhoudingen heeft, een Amerikaanse V8 kan herbergen en, het allerbelangrijkste, een voorruit heeft die qua vorm en positie in de buurt komt van het oorspronkelijke prototype. De keuze valt op de Chevrolet Corvette C5. Wat overblijft van de oorspronkelijke Corvette is een minimale basis, daarop wordt een volledig nieuw auto gebouwd. Piero Rivolta denkt mee en ook Marcello Gandini stort zich nog eenmaal op de Iso. Het resultaat na vijf lange jaren van ontwikkeling is een supercar die anno 2010 angstaanjagend dicht aan schuurt tegen het originele prototype uit 1991 en werkelijk alle kenmerken in zich draagt van een echte Iso Rivolta. Het blijft bij één magnifiek exemplaar. De economische crisis laat het laatste restje interesse in de Iso Grifo 90 smelten als sneeuw voor de zon. Wat overblijft is de enige en laatste echte Iso Rivolta, de GM-Mako Shark Iso Rivolta Grifo 90.

The Iso Rivolta Chronicles is de eerste serie geproduceerd door CineCars’ Italiaanse tegenhanger An Italian Garage. Zij zijn een onafhankelijk productiebedrijf gespecialiseerd in automotive video en richten zich op reeksen over legendarische merken. Deze zomer brengt CineCars u de volledige Iso Rivolta Chronicles in HD. Blijf ons volgen voor meer klassieke Italiaanse hoogstandjes.

Marc GF Zaan