Naast motorfietsen lift Iso Rivolta mee op de trend die bubble car heet. CineCars brengt u deel vier van The Iso Rivolta Chronicles; Isetta, the city car that saved BMW.

Iso Rivolta was een pionier in de Italiaanse auto-industrie uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Het was een familiebedrijf geleid door ingenieur Renzo Rivolta, die aan het einde van de jaren veertig besliste om de productie van koelinstallaties te verruilen voor de ontwikkeling van motorfietsen. Hij kreeg geen ongelijk, in de vijftiger jaren kende de Italiaanse motorfietsindustrie een enorme boom. Geleid door Piaggio’s Vespa, Innocenti’s Lambretta en natuurlijk de producten van Iso Moto. Van lieverlee werden er ook automobielen ontwikkeld. Van stadsautootjes als de Isetta bubble car tot luxueuze sportwagens met krachtige Amerikaanse V8 motoren.

Er is een parallelle werkelijkheid, waar Italy beroemd is door de Isetta en BMW niet meer is dan een vage herinnering.

Twee mannen volgen dezelfde intuïtie. Ze zien de veranderende noden van een samenleving die na WO2 langzaam opkrabbelt. Zij begrijpen hoe het leven in de steden ontwikkelt, met steeds meer auto’s op straat, vastlopend verkeer en een eeuwig parkeerprobleem. Allebei begrijpen ze de nood aan een auto die aangepast is aan de stad, een echte stadsauto. Deze twee mannen zijn Renzo Rivolta en Pierluigi Raggi. Renzo Rivolta ontmoet Pierluigi Raggi op de Politecnico, een bekende technische universiteit in Milaan, waar hij meestal de ingenieurs voor zijn firma rekruteert. Rivolta is op zoek naar iemand die zijn idee voor een stadsautootje kan uitwerken. Gelukkig voor hem is Raggi al een aantal jaren met een dergelijk project bezig.

Rivolta wil een comfortabele auto. Er gaat dan ook veel aandacht naar de ergonomie en alles wordt ontwikkelt met het comfort van de cabine in gedachte. De openende voorkant maakt het voor de bestuurder en passagier mogelijk om rechtstreeks op het trottoir uit te stappen, zonder gehinderd te worden door het achteropkomende verkeer. Ze bedenken een uniek mechanisme dat er voor zorgt dat de stuurkolom meedraait als de deur open gaat. De geringe afmetingen zorgen dat de auto eenvoudig te parkeren is en zonder enige moeite door het stadsverkeer kan laveren. De motor is afgeleid van de split cilinder motor die ook voor de Isomoto wordt gebruikt. De cilinderinhoud wordt verhoogd naar 238cc en produceert 9,5 pk by 4750 toeren per minuut. Het originele prototype heeft slechts één achterwiel, maar omdat dat te gevaarlijk is, valt de keuze op een oplossing met twee vlak naast elkaar gepositioneerde wielen. Hierdoor is er geen differentieel nodig, wat naast een pak eenvoudiger zowel gewicht- als kostenbesparend is.

Gelanceerd in 1953 weet de Isetta met haar ongewone uiterlijk de aandacht wel te trekken. De geavanceerde oplossingen van het ontwerp zorgen er voor dat ze met kop en schouders boven de concurrentie uit steekt. Zo vooruitstrevend en ongewoon zijn kent echter ook nadelen. Het Italiaanse publiek reageert niet zoals verwacht en het kleine autootje trekt de aandacht van grote concurrenten als FIAT, dat niet zit te wachten op een rivaal voor de 500 die ze in ontwikkeling hebben. Tegenvallende verkopen dwingen Rivolta op zoek te gaan naar een nieuwe bron van inkomsten om de fabriek draaiend te houden. Tegelijkertijd is BMW naarstig op zoek naar een goedkope auto om te verkopen naast haar dure V8 modellen. De twee bedrijven sluiten een pact en de BMW Isetta is geboren. In Duitsland is de auto een enorm succes en daarmee de redding voor beide bedrijven. In de daaropvolgende jaren zal Rivolta de licentie voor de Isetta nog een aantal keer verkopen, waardoor de royalties hem de speelruimte geven die hij nodig heeft voor de ontwikkeling van de nieuwe GT.

The Iso Rivolta Chronicles is de eerste serie geproduceerd door CineCars’ Italiaanse tegenhanger An Italian Garage. Zij zijn een onafhankelijk productiebedrijf gespecialiseerd in automotive video en richten zich op reeksen over legendarische merken. Deze zomer brengt CineCars u de volledige Iso Rivolta Chronicles in HD. Blijf ons volgen voor meer klassieke Italiaanse hoogstandjes.
Marc GF Zaan