brf2016-1flag_cinecars_englishWie door onze hoofdstad wandelt krijgt het gevoel al snel, maar tijdens het British Race Festival in Zandvoort neemt de Engelstalige wereld de scepter echt even over.

Eens per jaar wordt een piepklein stukje Nederland tijdelijk Brits grondgebied. Een enclave, net zoiets als Baarle-Nassau. Op de toegangsweg wordt het al met borden kenbaar gemaakt; vanaf dit punt is de voertaal Engels en worden afstanden gemeten in Yards en Miles. Je hoort, voelt en ziet de sfeer veranderen. We spreken hier uiteraard over het British Race Festival in Zandvoort. Martin Philippo doet verslag.

brf2016-6

brf2016-2Het is nog vroeg, wanneer we door de tunnel gaan en het circuit betreden. We willen niets missen van de eerste race van de Britse Mini 7 Racing Club. Een veld vol opgefokte Mini’s met brullende uitlaatjes en gierende versnellingsbakken. Close racing volgens het boekje. We worden beslist niet teleurgesteld, het is een waar spektakel. De plaatselijk kletsnatte baan veroorzaakt kleine slippartijen, die vooral bij de Hans-Ernst-bocht  veel kijkplezier opleveren. Enkele deelnemers vinden de weg naar de grindbak, gelukkig zonder schade of letsel.

brf2016-4

banner breed cc films-1

brf2016-7We raken aan de praat met een Engelse dame uit een gezelschap dat hier aanwezig is met Morgan driewielers. Ze vertelt ons dat de oranje Morgan niet haar dagelijks vervoermiddel is, die gebruikt ze alleen om mee te racen. Thuis rijdt ze meestal met de vooroorlogse Frazer-Nash, die ook in de paddock staat. Er is alleen een klein probleem, de koppeling werkt niet goed, ze zijn een stukje verloren tijdens de terugrit uit Italië. Straks wordt een stukje van de aanhanger aangepast om de koppeling weer volledig functionerend te krijgen. Uiteraard krijg ik tegelijkertijd zeer uitgebreid uitleg over hoe zo’n Nash koppeling werkt, want bij Nash hadden ze altijd al hun eigen ideeën over de mechaniek.

brf2016-10

Tijdens het racen zie ik de bijrijders fanatiek naar buiten hangen in de bochten en in het kuipje duiken op de rechte einden. De gelijkenis met een bakkenist dringt zich op en dat blijkt ook wel te kloppen: vaak wordt zo’n driewieler ook geclassificeerd als motor met zijspan.  Het geluid van de V-twins is geweldig om te horen, vooral als het komt uit de 22er Morgan Aero die nog op Brooklands gereden heeft. Een van de leden van de groep is niet erg fortuinlijk, bij het uitgaan van de Hans-Hugenholz-bocht raakt hij de berm en verspeelt de voorwielophanging van zijn Nash. Het wordt allemaal erg flegmatiek opgenomen. Very British.

brf2016-21

brf2016-30Het festival is niet volledig Brits. De Dutch Vintage Sports Car Club organiseert samen met Circuit Park Zandvoort een Vintage Revival, met circa 60 vooroorlogse sports cars en racers. Het gaat de heren en dames niet alleen om een gezellig dagje uit, gedurende de hele dag gaan de wagens de baan op met een betalende passagier, om daarmee geld in te zamelen voor Fight Cancer. Het brullen van deze pre-wars is een genot voor het oor. Je verwacht als argeloze toeschouwer een soort gepruttel uit deze oudjes te horen komen, maar daarin vergis je je danig. Deze jongens draaien hun toeren nog met gemak, iets dat vooral te horen is bij de enorm fotogenieke Bugatti met dito eigenaar. Die laatste heeft er zichtbaar plezier in en geeft zijn auto regelmatig de sporen. Leuk detail zijn de witte race-overalls die door de berijders gedragen worden en onwillekeurig aan Goodwood doen denken. Fantastisch georganiseerd.

brf2016-39

brf2016-27Als laatste lopen we nog even langs de Morgan mensen, om ze veel plezier en een goede thuisreis te wensen. Daar wordt intussen gewerkt aan de koppeling van de Frazer-Nash. De dame zelf heeft haar gereedschapstas op de Morgan liggen, om de handrem nog even te fixen. Het zijn net kleine kinderen, deze pre-war racertjes, je blijft er mee bezig. En hoewel je er regelmatig op moppert, zou je ze voor geen geld willen missen.

Tekst en foto’s: Martin Philippo