DSC_0315De kwaliteit van Interclassics staat op hoog peil en trok dit jaar een record aantal bezoekers van bijna 30.000. Een mooi begin van het klassieke autojaar. Ruimte voor exposanten is lang tevoren uitverkocht, omdat er goede zaken worden gedaan op deze beurs. Menig klassiek mobiel wisselt van eigenaar gedurende deze drie dagen. De klassieke autobeurs wordt inmiddels weleens de TEFAF genoemd van de klassieke automobielwereld.

Interclassics staat bekend als een beurs voor de autohandelaren. Er wordt uitstekend verkocht. Ik zag op facebook al heel wat blije berichten voorbijkomen van verkochte auto’s. Ook op de sociale media veel verbazing over de hoge prijzen. Uitspraken als ‘er is weinig betaalbaars meer voorhanden’, ‘de prijzen van de Porsche 911 zijn niet meer binnen de normale grenzen’ en ga zo maar door. Ik krijg de indruk dat de klassiekermarkt meer en meer een beleggersmarkt wordt. Zeker als het de E-type en 911 betreft en de auto’s daarboven. Op die manier bezien wordt het inderdaad een soort TEFAF. Gelukkig waren er nog genoeg auto’s om mee te rijden. Maar eerst nog iets over de thema’s.

DSC_0328Naast BMW, waarover in een apart verslag meer, wordt er bijzondere aandacht aan British royals besteed. Koninklijke merken als Bentley en Rolls Royce. Walter Owen Bentley (1888-1971) richtte in 1919 Bentley op, een merk dat vooral bekend stond om haar sportauto’s die meededen aan de 24 uur van Le Mans en deze races ook vaak wonnen. De race resultaten waren geweldig, maar de financiële resultaten rampzalig. In 1931 nam Rolls-Royce de boel over. Naast de idee dat Bentley de sportieve tak van het bedrijf moest worden, werd bij Bentley voor het eerst de moderne productiemethode van geperste carrosserieën toegepast na de 2e wereldoorlog. Na 1955 ging het bergafwaarts met de eigen identiteit. Op de grille na waren Bentleys identiek aan de Rolls Royce.

DSC_1906Henry Royce en Charles Rolls begonnen in 1906 Rolls Royce. Royce was de perfecte technicus en Rolls nam de verkoop voor zijn rekening. Henry Royce was het technische genie achter de Silver Ghost, die in 1907 ruim 24.000 kilometer aflegde zonder – buiten het tanken van benzine – ook maar één gedwongen onderbreking. Het merk verdubbelde daarmee het toenmalige wereldrecord en kreeg van de vakpers de eretitel ‘beste auto ter wereld’. In 1930 was de directie van Rolls-Royce bezorgd geraakt over de komst van een Bentley met een acht-liter motor die moeiteloos 160 kilometer per uur reed. Bentley, dat vijftien maal de 24-uursrace van Le Mans had gewonnen, vormde een bedreiging voor de Phantom II van Rolls-Royce. Het merk Bentley werd gekocht voor 125.175 pond sterling en de dreiging werd aldus voorkomen. Rolls Royce ging in 1971 failliet. Het bedrijf werd genationaliseerd, want het nobele merk kon natuurlijk niet in buitenlandse handen vallen. In 2003 gebeurde dat toch en maakt de BMW Groep de dienst uit.

DSC_0001De BMW Benetton B-186 is een Formule 1 wagen die beroemd werd toen de Oostenrijkse coureur Gerhard Berger er in 1986 de Grand Prix van Mexico mee won. De eerste overwinning van zowel Berger als het team Benetton, dat reed met motoren van BMW. De auto is een van de topstukken op Interclassics.
Naast al het geweld van klassiekers uit het topsegment, zoals ook de Aston Martins, waren er ook bescheidener klassiekers te zien. Gelukkig. Ook hier hogere prijzen, maar minder steil.

DSC_0325Waar te beginnen, want er stond zoveel moois dat de emoties me soms de baas werden. Een prachtige rode MGB met bijzondere hardtop, een mooie beige Ami, de Ferrari van Magnum, diverse XK’s, een mooie witte Volvo P1800, fraaie vroege kevers, waarvan er 1 met ski’s op het dak, verschillende Amerikanen met vleugels in verschillend formaat. Ook erg mooi een paar escorts mk1 in Mexico of rally-uitvoering. En natuurlijk menig Porsche 911 en 912. Een fraaie 912 stond te koop voor 65000 euro! Wat is er gebeurd. Mijn topper is denk ik toch een Bentley 3.5 litre ‘Pillarless Saloon Coupe’ met body door Gurney Nutting uit 1936. Prachtige lijnen, fraai interieur, geweldige lak. De prijs? On application, maar het bedrag werd in m’n oor gefluisterd. Dat wordt nog flink door sparen. En zo was er meer fraais. Te veel om op te noemen eigenlijk. Ik laat de foto’s voor zich spreken.

DSC_0283Bij de clubs viel een Amerikaanse uitvoering van de Kadett op, met extra zij verlichting volgens Amerikaanse regels en een Volvo 264 TE van Erich Honecker. De Saab club besteedde aandacht aan de Saab 900 en de Maastrichtse automobiel vereniging, die ook nog eens de prijs voor mooiste clubstand won, had een prachtige Citroen DS 21 cabrio Usine met mooie Robri wieldeksels. De Belgische BMW club had uitgepakt met een rij met mooie BMW’s 1502, 1602, 1802, 2002, turbo en tii. Prachtig. Mecc Interclassics had weer een fraaie beurs opgezet van hoge kwaliteit. De moeite van een bezoek meer dan waard.
Robbert Moree