31150028015_f945999eb2_k

flag_cinecars_englishDe grote internationale beurzen worden de laatste jaren overspoeld door Porsche’s 911. Tijdens Interclassics Brussel zien we voor het eerst meer Ferrari dan Porsche, een kentering?

CineCars is voor het eerst op de klassieke autobeurs van Interclassics in Brussel, die, zo schrijft de organisatie, dit jaar twee keer groter is dan vorig jaar. Toch is alle tentoonstellingsruimte in de schaduw van het Atomium uitverkocht en passeren ruim 20.000 bezoekers de entree. De Brusselse Interclassics heeft dit jaar als thema het circuit van Spa-Francorchamps, vandaar dat de Belgische coureur Thierry Boutsen eregast is bij de opening van de beurs.

31150031345_0fff0e2e80_k

Afgelopen januari in Maastricht zagen we nog een overdosis Porsches bij Interclassics. Nu is zo’n 911 een hele leuke auto, maar een beetje meer afwisseling mag wel. Nou, dat is de organisatie gelukt. Vandaag zien we naast de Porsche’s ook een flink aantal Ferrari’s. Zou het een aanloop zijn naar het 70-jarig bestaan van dit merk volgend jaar? In ieder geval maakt de aanwezigheid van de nodige verschillende merken een beurs als deze een stuk aantrekkelijker om te bezoeken. Er is veel afwisseling tussen Jaguars, Porsche’s, Ferrari’s en de nodige Fords en Fiats, daarnaast een paar exoten en natuurlijk Amerikanen. Voeg daar de nodige merkenclubs en verkopers van onderdelen, poetsmiddelen en natuurlijk autodocumentatie aan toe en je hebt een uitgebalanceerde beurs.

 

30342516103_dcdfbac812_k

30342515183_8a758c3981_k

Veel coureurs hebben goede, maar soms licht nerveuze herinneringen aan Spa-Francorchamps. Naast de waterballetten die er in het voor- en najaar kunnen plaatsvinden, kent het hoe dan ook de nodige uitdagingen. Zie onder meer de CineCars reportage van de Spa Six Hours van 2015.  Spa-Francorchamps heeft met F1 races en de 24 uurs race een roemrucht verleden. Het circuit werd begin vorige eeuw door aristocraten uit Luik bedacht in de magische driehoek tussen Francorchamps, Malmedy en Stavelot. In 1924 vond voor het eerst de bekende 24 uur van Francorchamps plaats, een jaar na de 24 uur van Le Mans. De eerste echt grote wedstrijd met internationale weerklank voor eenzitters kwam er in 1925, met de Grote Prijs van Europa. Zeven wagens namen aan het evenement deel. De overwinning was voor de bekende Alfa Romeo-piloot Antonio Ascari. In 1939 bedacht het bestuur een unieke bocht, die ook terug te zien is in het jaarbeeld van Interclassics Brussels 2016: de Raidillon. De piloten moesten de bocht tegen zeer hoge snelheid aansnijden, waarmee duidelijk naar voren kwam wat het bestuur van het circuit wilde: Spa-Francorchamps uitbouwen tot één van de snelste circuits van Europa. Michael Schumacher reed een rondje circuit in 2002 met een gemiddelde van 241,837km/h.

 

30342511823_1384d65156_k

Interclassics heeft 20 auto’s die op dit circuit hebben gereden in een passende omgeving gezet. We zien een Talbot Lago T26C die als Grand Prix racer kon worden ingezet. Louis Rosier reed hiermee in 1951 de Grand Prix van België op Spa-Francorchamps. Verder een Jaguar XJR14 bij de meer moderne race-auto’s. Deze auto reed in 1991 op Spa en werd aangedreven door een Ford F1 motor. Coureur Martin Brundle zei er over: ‘It’s the best car I ever raced’. Onder de 20 auto’s verder een paar fraaie Bugatti’s in hun typische blauwe kleur.

 

31113894876_9da9a30d97_k

31006242642_766b381075_k

Uit de verder tentoongestelde auto’s wil ik nog één auto uitlichten: De Alfa Romeo 1900C Sprint ‘Supergioiello’ Ghia. Ik heb de auto met deze carrosserie nog nooit eerder gezien en ben erg onder de indruk. Fraaie kleur ook bij de vorm. Er zijn in 1953/54 maar 18 exemplaren gemaakt, waarvan er 3 over zouden zijn. Deze is de laatste die Ghia maakte van dit model en reed onder meer mee in de Rally van Monte Carlo. Zoals gebruikelijk verder teveel om op te noemen. Ga vooral in januari kijken bij de Maastrichtse versie van Interclassics voor meer van dit moois.
Robbert Moree