InnocenceInnocenceReporter Martin Philippo ruimt op een verloren zondagmiddag de zolder op. Reis mee terug in de tijd achter het stuur van zijn Innocenti Bertone Mille.

Vandaag vonden we in een doos die reeds lang vergeten in een hoekje van de zolder stond een pak oude foto’s terug. Stapels plaatjes van lang geleden, van jonge mannen en dito vrouwen die nog onbezorgd van het leven genieten. De foto’s geven meteen een enorme impuls aan ons geheugen. Als bij toverslag herinneren we ons alles van toen. Lang vergeten uitstappen, de lange haren van een jeugdvriend, de weidse velden vlak buiten het dorp, waar een nieuwbouwwijk al lang niet zo nieuw meer is. Tussen al die foto’s zitten er ook een paar die ik me niet direct kan herinneren. De auto’s op de foto’s daarentegen, zitten nog wel stevig in mijn geheugen verankerd. Het zijn de twee auto’s die me het meeste plezier bezorgden in mijn vroege autojaren. En daar, op dat ene moment, staan ze allebei samen. Geparkeerd op het terrein van garage Schoonderbeek. Van de één wordt afscheid genomen, de ander wordt verwelkomd. Voor één keer staan ze samen op de foto.

Innocence

Innocence

InnocenceDe nieuwe auto is een Innocenti Bertone Mille. Hij volgt mijn Fiat 850 Spider op en zal me bergen rijplezier bezorgen. Het Italiaanse Innocenti is eigendom van British Leyland, die de fabriek in Italië voorzien van motoren en subframes, die vastgeschroefd worden aan een uiterst charmant, door Bertone getekend koetswerkje. De rijeigenschappen zijn die van de Britse Mini, strak, direct en, nu ja, simpelweg stuiterig. Ook de stuurkolom is van de Mini afkomstig en geeft dezelfde rare, vlakke stand aan het stuurwiel. Toch is het genieten in de Innocenti, de lage zitpositie geeft het gevoel in een kart te zitten en de sportuitlaat versterkt dat gevoel alleen maar. Ieder ritje is een ware belevenis. Zelfs de korte reis van huis naar werk is elke keer weer een plezier.

Innocence

InnocenceEcht snel is de auto niet, het motortje met één liter inhoud heeft niet heel veel spierballen, maar dat is helemaal geen bezwaar. Je hoeft immers niet hard te gaan om snel te rijden. Door de goede wegligging kunnen rotondes en scherpe bochten met hoge snelheid genomen worden en dat geeft de Innocenti een uitgesproken sportief karakter. De nauwe verbintenis met de Mini geeft de Innocenti ook dezelfde goede eigenschappen waar het gaat om het gebruik van ruimte in de auto. De buitenmaten zijn niet groot, maar binnenin is er voldoende ruimte. Bertone kan het ontwerp van Alec Issigonis zelfs nog iets verbeteren door de toevoeging van een derde deur die de bagageruimte groter en toegankelijker maakt. De vorm is typisch voor de jaren zeventig, hoekig en strak met een sportief ogende lip aan het einde van het dak. De Innocenti zou een waardige opvolger geweest zijn voor het Britse icoon.

 

Innocence

InnocenceHet weerzien met deze schoonheid tovert een dikke glimlach op mijn gezicht. Ik denk terug aan de ritjes die we samen maakten en aan het plezier dat we hadden onderweg. De Innocenti is altijd een van mijn favoriete auto’s gebleven en de herinneringen aan het kleine autootje staan voor altijd in mijn geheugen gegrift. De teruggevonden foto’s brengt alles weer naar boven. Wat goed dat we nog een doos in een hoekje van de zolder hadden staan!
Martin Philippo

Innocence

BewarenBewaren

BewarenBewaren