Keep on DreamingKeep on DreamingMartin Philippo maakt een trip ‘down memory lane’ met een bezoek aan de IAMS, de nagelnieuwe interpretatie van de International Amsterdam Motor Show.

Ooit gingen we aan de hand van onze vaders naar de grote autotentoonstellingen. We staarden naar de nieuwste Rover, wachtten geduldig tot vader zijn gesprek met de importeur van Vauxhall had afgerond en stroopten de beurs af voor folders. Vooral dat. Eigenlijk was het verzamelen van autofolders het hoofddoel van ons bezoek. Stapels vol sleepten we er vandaan. Brochures van Volkswagen en Opel en misschien konden we er nog eentje lospeuteren van die meneer van Chevrolet. Die waren immers wel heel bijzonder. We verzamelden die folders in de plastic tasjes die we ergens bij het binnentreden van de beurshal vonden. De hele dag liepen we er mee rond. ‘s Avonds in onze jongenskamer lazen we de folders en in bed droomden we van de auto’s die we hadden verzameld. Later, als we groot zijn kopen we die. En die. En die ook!

Keep on Dreaming

Keep on Dreaming

Keep on DreamingNu, veertig of misschien wel vijftig jaar later, betreden we hetzelfde beursgebouw weer. De beurzen zijn anders dan toen, maar het gebouw is nauwelijks veranderd. De reclamezuil toont nog immer het bord van ons nationale automerk en de entree van het gebouw heeft nog steeds een geruststellend herkenbare uitstraling. Wat ook gebleven is, zijn de jongens met hun plastic tassen, vol reclamefolders. Sommige dingen veranderen niet en dat geeft een goed gevoel.

 

Keep on Dreaming

Keep on Dreaming

Keep on DreamingBinnen in het gebouw is duidelijk dat de ouderwetse autobeurs niet meer bestaat. Geen importeurs die het nieuwste model gezinsauto laten zien. Geen roterende platforms met daarop het topmodel, geflankeerd door schaars geklede dames. Was vader misschien juist daarom zo geïnteresseerd in die auto’s? De beurs die we nu bezoeken is nieuw, het is een groot festijn, waar iedere autoliefhebber zich kan verlustigen aan de mooiste automobielen die de wereld kent. Informatie over prestaties, zuinigheid en bruikbaarheid is niet meer belangrijk. Genieten is het toverwoord. Intense beleving is de reden dat we het beursgebouw binnentreden. Een heerlijk eclectische mix van oud en nieuw staat te stralen onder het lamplicht. Voor wie van auto’s houdt is dit het walhalla. Zeldzame Ferrari’s en Bugatti’s, Amerikaanse musclecars en Italiaanse volbloeden zijn er te zien. Voer voor oudere mannen en vrouwen maar ook voor de jonge mens. We zien dragsters, Dakar rallywagens en modern Japans spierballengeweld.

Keep on Dreaming

Keep on Dreaming

Keep on DreamingIs alles dan anders? Nee, gelukkig niet. Het dromen is gebleven. We dragen geen plastic tasje met folders meer met ons mee, maar we dromen nog steeds. Ter plekke blijven we staan bij die geweldige automobielen en we stellen ons voor hoe het zou zijn om ooit een keertje achter het stuur van die supercars te kunnen kruipen. Hoe het zou zijn om in die idioot mooie Alfa Romeo mee te doen met de Mille Miglia. Hoe het zou zijn om met een vintage racer over het circuit te razen. We mogen wat groter, ouder en grijzer geworden zijn maar we dromen nog steeds. Daar is deze beurs voor bedoeld en daarom komen we ook weer met een grote glimlach naar buiten. En verdraaid, sommigen hebben zelfs toch nog een plastic tasje vol dromen gevonden. Om mee naar huis te nemen.
Martin Philippo

Keep on Dreaming