Hoe Volkswagen haar auto-export imperium deed groeienHeb je je ooit afgevraagd hoe Volkswagen zo‘n bekende naam is geworden? Vandaag de dag worden er over de hele wereld 21.5 miljoen Volkswagen Kevers verkocht, maar het verhaal begon met hun allereerste export van 6 iconische Volkswagen Kevers die in 1947 naar Nederland kwamen. Nederlander Ben Pon bemerkte dat na de Tweede Wereldoorlog mensen behoefte hadden aan een eenvoudig, betrouwbaar en betaalbaar transportmiddel. Hij wist dat de Volkswagen Kever perfect in dat plaatje paste, dus nam hij contact op met de fabriek en reisde af naar Wolfsburg. En hiermee legde hij niet alleen de fundering voor de exportmarkt voor Volkswagen, maar inspireerde hij ook een hele nieuwe generatie auto‘s… 

Hoe Volkswagen haar auto-export imperium deed groeien

Op 16 oktober 1947 passeerden de eerste 6 Volkswagen Kevers de Nederlandse grens. Het beroemde autobedrijf Pon (dat nog steeds de Nederlandse importeur is van de Volkswagengroep) importeerde de eerste Kevers met chassisnummers 337 tot 342. Ben Pon en zijn medewerkers hebben deze 6 Kevers hoogstpersoonlijk over de grens gereden. Bijna alle geïmporteerde Volkswagens die volgden kwamen het land binnen met de trein, en dat is zo gebleven tot aan de dag van vandaag.

Hoe Volkswagen haar auto-export imperium deed groeien
Foto: Pon
De eerste Kevers

De eerste generatie Kevers is te herkennen aan het achterraampje dat uit twee delen bestaat. Vanwege dit kenmerk kregen ze de bijnaam ‘splitty’ of ‘krakeling’. De eerste Kevers waren verkrijgbaar in de kleuren zwart, grijs of donkerblauw en de nieuwprijs van de Kever was destijds rond de €1300. Voor dat geld kocht je een auto met een 25 PK, luchtgekoelde, 4-cilinder motor achterin, een stuurwiel, een dak boven je hoofd en er pasten ten minste 5 mensen in. Niets meer en niets minder.

De eerste Nederlandse Volkswagen Kever, geregistreerd met chassisnummer 337, bestaat nog steeds en is in zeer goede staat. Er is veel documentatie over en de originele foto, op de dag van de overdracht van de fabriek aan Pons’ autobedrijf, bewijst de herkomst. Op de foto rechts bovenaan zie je de eerste Nederlandse Kever. Hij was oorspronkelijk zwart, maar is grijs gespoten. Hij maakt nu deel uit van de uitgebreide privéverzameling van Pon en is zo bijzonder dat er niet meer mee gereden wordt.

Hoe Volkswagen haar auto-export imperium deed groeien
Foto: Pon
Een auto-imperium laten groeien

De Kever, binnen het bedrijf ‘Type 1’ genoemd, werd ontworpen door Ferdinand Porsche in opdracht van Hitler, die een auto voor zijn volk wilde. Maar het was Ben Pon senior die op 23 april 1947 in zijn agenda de eerste schetsen maakte van de Volkswagen ‘Type 2’ . Toen Pon in 1946 de Volkswagenfabriek in Wolfsburg bezocht, zag hij een geïmproviseerde onderdelen verhuizer. Hij realiseerde zich dat het mogelijk moest zijn om, met behulp van de basis van de Volkswagen Kever, iets slimmers te maken. Uiteindelijk was het een busje, gebaseerd op de techniek van de Volkswagen Kever, dat leidde tot het wereldwijde succes van Volkswagen bedrijfswagens. In 1950 rolde de eerste Volkswagen Transporter van de productieband.

Hoe Volkswagen haar auto-export imperium deed groeien

Tijdens de jaren ’50 en ‘60 introduceerde Volkswagen een aantal andere modellen zoals de Karmann Ghia coupé / cabrio, de Volkswagen 1500 variant, de 1600TL fastback en de 411. Aan het begin van de jaren ‘70 schakelde Volkswagen over op een volledig nieuw concept met voorwielaangedreven auto‘s, met een watergekoelde motor voorin in plaats van een luchtgekoelde motor achterin. In 1973 was de Volkswagen Passat een van de eerste auto‘s met deze nieuwe techniek, en in 1974 werd de Kever opgevolgd door de zeer succesvolle Volkswagen Golf. Volkswagen is nog steeds de grootste speler op de Europese markt met 10.3 miljoen verkochte voertuigen in 2016.

Hoe Volkswagen haar auto-export imperium deed groeien

Het succes van Volkswagen

Nederland was het eerste land waar Volkswagen naar exporteerde, maar het bedrijf breidde haar export in 1949 uit naar Amerika en in 1952 volgde Canada. Vanaf dat moment schoten de productieaantallen omhoog naar een miljoen geproduceerde Kevers tot aan 1955. De uitvoer van die eerste 6 cultauto‘s was het begin van een prachtig verkoopresultaat van bijna een half miljoen Kevers in Nederland. Tegenwoordig produceert Volkswagen auto‘s in 19 landen over de hele wereld en exporteert ze overal naar toe.

Hoe Volkswagen haar auto-export imperium deed groeien

Het feit dat Volkswagen de afgelopen 70 jaar wereldwijd zoveel auto’s heeft verkocht draagt bij aan het feit dat zij nu zeer populaire oldtimers zijn. Met name de Kever en de Volkswagen T1 zijn zeer gewild en behouden hun waarde of nemen vaak zelfs in waarde toe. Als je op zoek bent naar een Kever of een Volkswagen T1, kijk dan zeker even bij Oldtimerveilingen, waar je elke week vele modellen kan vinden. Of, als je een goed bewaarde klassieke Volkswagen hebt en je deze wil verkopen, schrijf je dan gratis in als verkoper en laat de biedingen maar binnen komen rijden! Onze experts kijken er naar uit om te zien wat je te bieden hebt.