DSC_0125flag_cinecars_englishHan Brouwers is het soort man dat we hier bij CineCars graag voorbij zien komen. Een echte petrolhead, zoals de Engelstaligen dat zo mooi noemen. Een scheutje racebenzine in het bloed. Geen cholesterol, maar octaan.

Dat werk. Zoals veel jongens van zijn leeftijd dromend van de heldendaden van de grote coureurs uit die dagen. Met pilotenbril en wollen muts nacht en ontij trotserend om hun snelle bolides als eerste over de meet te jagen. Er zijn er velen die dromen, slechts enkelen maken hun stoutste dromen waar. Han Brouwers is zo’n kerel. Een die zijn dromen heeft verwezenlijkt, de prestaties van zijn illustere voorgangers najagend. Met een heilig ontzag voor die prestaties. In de wetenschap dat hun heroïsche daden voor altijd de jongen in hem wakker zullen houden.

DSC_0070Er zijn weinig historische races en rally’s die Han niet gereden heeft. Tal van historische Grand Prix’, maar ook De Mille Miglia, de Monte Carlo en wat dacht je van de Carrera Panamericana? Als mede-oprichter van de Dutch Vintage Sportscar Club stond hij mee aan de wieg van het Pre-War-Racen in Nederland. Pre-War, een term voor ingewijden, maar eigenlijk simpelweg terug naar autoracen in zijn meest pure vorm. Toen race-auto’s nog te herleiden waren naar de automobiel waarop ze waren gebaseerd. Toen men nog terecht sprak van bolides. Een uitgekleed chassis, minimalistische carrosserievormen en een tot het uiterste gekietelde motor. Veel vermogen, vier smalle banden, eenvoudige trommelremmen en vooral heel veel moed. Dat vat het wel zo’n beetje samen. Dat is waar de jongen in Han Brouwers ‘s nachts nog steeds van droomt.

cc illu talbot FINAL copy

 

IMG_6441Talbot Lago is een Frans prestigemerk dat zich tussen de wereldoorlogen mocht meten aan illustere merken zoals Delahaye, Panhard, Hotchkiss, Delage en Salmson. En laten we ook vooral Bugatti niet vergeten. Naast grote luxueuze voitures met voluptueuze carrosserieën van Saoutchik, Franay, Oblin of Figoni et Falaschi, maakte het bedrijf in Suresnes bij Parijs ook bijzonder succesvolle sportwagens. De Talbot Lago T26C Grand Prix is zonder meer de ultieme versie van Talbot’s racing heritage. Deels teruggrijpend naar techniek van voor de oorlog wist ingenieur Carlo Marchetti een monoposto neer te zetten die met zijn indrukwekkende ongeblazen 4,5 liter zescilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen van zich liet horen in met name de vele endurance races, waar zijn legendarische betrouwbaarheid hoge ogen scoorde.

banner breed cc films-1

DSC_0009

In de mancave van Han Brouwers staat zo’n monoposto. Het lichtblauwe livrei van de ranke sigaar is nietvoldoende om je op het verkeerde spoor te zetten. Hier staat een racewagen pur sang. Zuivere snelheid geboetseerd in staal en aluminium. De Talbot Lago T26C Grand Prix van Han is klaar voor zijn debuut in het historische race-circuit. Met recht een debuut, want de auto als geheel is nieuw. Volledig opgebouwd uit originele onderdelen uit de renstal van Talbot Lago. Het enige dat deze bolide niet heeft, is een historie. Verder is de verleidelijke racer nagenoeg volledig conform aan het origineel geprepareerd door Han’s zoon Job van Classic Job. Gezeten achter het grote stuurwiel van zijn Talbot Lago verhaalt Han ons over zijn helden. De mannen die niets ontziend de gevaren trotseerden die racen met een dergelijke auto onherroepelijk met zich meebracht. In zijn ogen glinstert iets van trots. Op zijn helden, maar ook op het verwezenlijken van een droom. Waar jongens mannen worden.
tekst:    Marc GF Zaan
foto’s:    Leonie Hahn, Mirko Cocco
advert classicjob