17301384175_4acf993544_kDe eerste “Sonderklasse” van Mercedes-Benz die ook S-klasse werd genoemd.  Een autobenaming  die voor vrijwel iedereen synoniem is met kwaliteit. De S-klasse is sinds zijn introductie een zeer degelijke auto, die de ster op de motorkap met trots draagt. 

Om als ”Citrofiel” de overstap te maken naar zo’n Duitse “tank”, getuigt wel van een stukje karakter.  Yuri nam deze stap vanwege zijn voorliefde voor auto’s uit de jaren zeventig. Lang heeft hij met een Citroën SM gereden  en hier ook volop van genoten, maar op een bepaald moment was hij toe aan iets anders.  Als echte Citroën man, ligt de Mercedes-Benz Klasse dan niet direct voor de hand. Zo wel bij Yuri!

17187572496_2fd5a0301c_kVrijwel iedere autoliefhebber, zo niet iedereen, heeft  wel iets met de S- Klasse.  Als liefhebbers weten we de auto om zijn kwaliteiten te waarderen, maar zij  die niets met auto’s hebben, zien het als zo “dikke” Mercedes. Een stukje welvaart  op wielen.

De W116 serie beleefde zijn première in 1972. Als opvolger van de W108/109 werd deze “sonderklasse” dus als eerste echt S-klasse genoemd. Tal van noviteiten en verbeteringen ten aanzien van kwaliteit, rijeigenschappen en zeker ook veiligheid, deden hun introductie bij deze nieuwe S-klasse.  In totaliteit zijn er bijna een half miljoen stuks geproduceerd, tot de W126 als de opvolger werd geïntroduceerd.  Altijd voorzien van een 6 cilinder of een V8 motor en in de laatste productiejaren voor de Noord- Amerikaanse exportmarkt nog een 300SD, waarbij de “D” voor de dieselvariant van de “Sonderklasse” stond.

banner breed cc films-1

17025986750_fc1168a521_kHet is mooi om gepassioneerd bezig te zijn met een merk of een specifiek model, Yuri laat echter geen eenzijdige kant van z’n autopassie zien. De ruimdenkendheid van Yuri in zijn keuze voor een heel ander soort auto, siert een echte liefhebber. Maar ook deze keer een auto uit de topklasse van een merk. De SM was dat destijds namelijk ook.  Een luxueus interieur was hij al gewend, maar de vanzelfsprekendheid van de bediening,  alles knopjes die “echt” op hun plaats zitten, was de stap in de wereld die Mercedes-Benz  heet.  Hate it, or love it, maar  bij deze auto’s klopt het gewoon helemaal.  Hier zijn Duitse ingenieurs aan het werk geweest!

17025742238_89011917c2_kMet net 30.000 kilometer op de teller, moet de 280SE eigenlijk nog “ingereden” worden.   Het prachtige Pullman interieur is nog lang niet versleten.  In deze conditie en met deze kilometerstand is deze Mercedes “de speld in een hooiberg”  en  Yuri gaat er lekker van genieten.  Hij heeft hem nog net, maar hij praat al gepassioneerd over zijn Mercedes-Benz.  “Das Haus” heeft er weer een echte S-klasse fan bij!

Dennis Rietveld