Robbert Moree is al jaren verknocht aan de Goodwood Revival. De ambiance, de entourage, de ultieme ‘Britishness’. Even schrikken dus, wanneer er plots pizza wordt geserveerd.

De Goodwood Revival is bij aankomst op de parkeerplaats ultra-Brits als altijd. Gelardeerd door extreem Brits weer, het regent pijpenstelen, ‘cats and dogs’ zouden de Britten zelf zeggen, is dat dit jaar extra duidelijk. Ondanks de regen en de grijze luchten blijven de meeste gasten opgewekt. Wellicht dat de kou de oververhitting van de motoren tegengaat, de files rond de ‘Revival’, die doorgaans een ramp voor de Britse techniek zijn, lijken dit jaar in ieder geval korter en vooral meer in beweging te zijn. Op de modderige parkeergrasvelden rond het historische circuit veel Britse auto’s van weleer. Jaguars, Landrovers, Austins, Vanguards, Lotussen, Daimlers en zoveel meer. Een enkele Ferrari, Volvo, Volkswagen of Citroën er tussen voor de broodnodige variatie. Uit de auto’s stappen mannen, vrouwen en kinderen in vintage kledij. De ‘Revival’ is niet alleen een feestje voor mannelijke autogekken, sterker nog; door het verkleedaspect komen er vrouwen van alle leeftijden op af, die hun kans schoon zien een weekend in hun mooiste jurk uit de twenties, fifties of sixties rond te lopen.

Zodra ik het binnenterrein betreed waan ik mij in een andere wereld. De altijd zo Britse sferen zijn vervangen door een Italiaans decor. Dit is de Via Appia, Italiaanse eettentjes, een bar met Birra Moretti, terrasjes met waslijnen die volhangen met de witte was en overal Fiatjes 500! Meer dan 150 exemplaren in de meest uiteenlopende uitvoeringen. Er heerst een gezellige, ontspannen sfeer.

De Earl of Goodwood heeft zelfs een Italiaanse garagist naar Goodwood gehaald. In zijn garage een bijzondere FIAT 500, nog van een Italiaanse zanger geweest, die ooit in een lift een amoureuze ontmoeting had met actrice Joan Collins, zoiets. Ondertussen probeert de garagist een uitlaat op een fiets te monteren en hem daarna als Ferrari te verkopen, zit zijn dochter hoogzwanger kleertjes te breien voor haar ongeboren vrucht en probeert haar moeder de zaak nog overeind te houden door wat fruit te verkopen… Het is één groot circus en het publiek smult.

Ondertussen wordt er natuurlijk ook geracet. En serieus geracet. Om te winnen. Met het risico te crashen en dat gebeurt hier en daar dan ook. De beelden van een Ferrari 250 GTO/64, die tijdens de race de vangbanden in schiet en vervolgens naar de plaatwerker kan worden afgevoerd gaan razendsnel de hele wereld over. Special act is deze keer het bij elkaar brengen van de stal van Ecurie Ecosse. De Schotse renstal die flink wat overwinningen op zijn naam heeft staan. Vooral de overwinningen op Le Mans met de Jaguars XK en D-type staan de oudere enthousiast nog helder voor de geest.

Enkele auto’s komen uit Zwitserland, de eigenaar heeft zijn drie dochters meegenomen die rondjes rijden over het Goodwood circuit. Gelukkig willen ze in de assembly area ook nog even voor de CineCarsfotograaf poseren. Tot slot van deze ‘Revival’ de TT-race, een waar spektakelstuk voor de GT-racers van weleer. Ferrari’s, Aston Martin’s, Jaguar E-types, bij de start klinken ze alsof er een gigantisch vliegtuig opstijgt. Een geluid dat niet afneemt zolang de auto’s met hoge snelheid rond het circuit razen. Een waardige afsluiter van alweer een geslaagde Goodwood Revival.
Robbert Moree