De Groene Hel
De Groene HelDe Nürburgring in augustus, CineCars is bij de Duitse Oldtimer Grand Prix. Een groots evenement met een breed scala aan klassieke races op het historische asfalt.

Lang voordat ik ‘De Ring’ zie, weet ik al dat ik in de nabijheid ben van iets bijzonders. Er zijn BMW’s in allerlei stadia van opgevoerd en uitgebouwd. Ford’s met dikke uitlaten, snelle Porsches en zowaar ook een Aston Martin. Een oudere heer laat met fel snerpende uitlaat zijn splinternieuwe F-type uit. Tussen al dat moderne geweld rijden er legio oude bakken. Snelle en minder snelle, het is duidelijk, ik ben bij een van de pièces de résistance van de Duitse historische autosport: De Duitse Oldtimer Grand Prix. Sinds jaar en dag thuis op de inmiddels 90-jarige Nürburgring.

De Groene Hel

De Groene Hel

De Groene HelBijnaam van de Nürburgring is ‘De Groene Hel’ en dat is natuurlijk niet zomaar. De uiterst bochtige en bewerkelijke baan ligt in een natuurgebied, midden in de bossen. Een groene omgeving betekent vaak een flinke kans op regen en dat doet het ook deze zaterdag. De zondag is gelukkig een stuk zonniger en drukker. Op het mooi bewaarde oude ‘Fahrerlager’ na, wat nog uit 1927 stamt en er goed gerestaureerd bij staat, is de Ring een modern aandoende baan, met veel witte tenten op het binnenterrein. Daar staan de teams met de deelnemende auto’s en de clubs met de mooiste exemplaren van hun leden. In de paddock het vertrouwde beeld van auto’s die worden nagezien, getest en waar nodig bijgesteld.

De Groene Hel

De Groene Hel

De Groene Hel

De Groene HelDit jaar zijn er ook de nodige rally-auto’s. Wolfgang H. Inhester, Duits rallykampioen, is er met zijn Porsche 911 SC RS, althans een zorgvuldig en volledige naar fabrieksspecificaties opgebouwde replica daarvan. ‘Er zijn er maar drie in de wereld’, zo zegt hij, terwijl hij z’n pijp aansteekt na een optreden met de indrukwekkende auto. ‘Eén in het fabrieksmuseum, één in Frankrijk en één staat er te koop in de VS voor 1,9 miljoen Dollar.’ Deze auto is geheel gelijk aan de fabrieksauto waarmee hij samen met Toivonen de Rally van Monte Carlo won. Inhester is blij met de publieke belangstelling voor deze historische rally-auto’s, maar vind het in optocht achter de leidende circuit auto rijden enorm saai en traag.

De Groene Hel

De Groene Hel

De Groene Hel

De Groene HelSkoda is aanwezig met veel sport- en rally-Skoda’s, waaronder een paar modellen die ik voor het eerst zie. Bijvoorbeeld een Skoda 440 Spartak Plexikla Roadster, uit 1956 die recent werd gerestaureerd. Het is een one-off naar ontwerp van Otakar Diblik uit 1955. De auto is gemaakt bij de Sodomka Coachbuilding Company, die kort daarna werd genationaliseerd en hernoemd tot Karosa. Het unieke prototype dwaalde eerst rond bij Karosa en daarna bij verschillende achtereenvolgende eigenaren. Uiteindelijk belandde de auto in Hradec Kralove bij een verzamelaar die de auto restaureerde, waardoor we er nu van kunnen genieten. Net zo zeldzaam, een Skoda 1100 OHC. Wat een prachtige lijnen heeft de polyester carrosserie uit 1958. Voor de aandrijving zorgt een 92 pk sterke viercilinder. De auto is ooit gemaakt om op Le Mans te racen, maar dat is om onbekende redenen nooit doorgegaan. Dit is het enige rijdende exemplaar ter wereld.

De Groene Hel

De Groene Hel

De Groene Hel

De Groene HelDe pre-war Grand Prix racers zijn mijn favoriet van dit evenement. Wat een beestachtig rauwe racewagens zijn dat. En wat een prachtige vormen. Het is mooi om te zien hoe deze auto’s een achteruit ontberen en dus na aankomst in de pitstraat met mankracht achteruit de paddocks in geduwd moeten worden. Wat een contrast met de momenten dat ze met brute eigen kracht vooruit springen, recht De Groene Hel in. Die blijkt, ondanks het slechte weer, de deelnemers dit jaar gunstig gezind te zijn. Zoveel te beter, want ondanks dat we wel van spektakel houden, zien we al dit moois toch graag heel aan de finish verschijnen.
Robbert Moree