Two sides of the coinTwo sides of the coinIn 1953 introduceerde General Motors twee sportieve automobielen die elk op hun eigen terrein legendarisch zouden worden. Naast de ultieme luxe cruiser, de Cadillac Eldorado, mikte de opwindende Chevrolet Corvette op de jeugd.

Na het einde van WO2 schoot de vraag naar spannender auto’s in de VS naar grote hoogten. Het mocht weer vooruit gaan, een nieuw tijdperk met een hernieuwd vertrouwen betekende dat er weer ruimte was voor spannend design. De opkomst van de machtige V8 en het succes van de HotRod-stijl zetter de ‘Big Three’ er toe aan om auto’s uit te brengen die ze voorheen slechts als een niche in de markt zagen. Toen GM in hetzelfde jaar zowel de Eldorado als de Corvette op de markt bracht was de boodschap overduidelijk: Rijden in een GM-product was Fun! Zo’n veertig jaar later zijn de toenmalige niche modellen legendes geworden. De Chevy met zijn reputatie als een van de ‘all time’ muscle cars en de Caddy als de ultieme Amerikaanse luxe cruiser. Geboren vanuit hetzelfde idee zijn deze twee auto’s uitgegroeid tot twee totaal verschillende concepten. Toch? Two sides of the coinWij vergelijken de Chevrolet Corvette C4, gebouwd van 1984 tot 1996, met de allerlaatste generatie van de Cadillac Eldorado, die van 1992 tot het einde van de modelreeks in 2002 werd gebouwd. Het is opmerkelijk hoever de definitie van rijplezier uit elkaar kan liggen naar gelang aan wie je het vraagt. Hetzelfde geldt voor deze twee auto’s. De een een pure tweezitter, een sportwagen, de ander nog het best omschreven in de woorden van Cadillac zelf, een Personal Luxury Vehicle. Wat ze gemeen hebben is de uitstraling dat de eigenaar een bovengemiddelde interesse heeft in auto’s en autorijden. In het Europese verkeer, waar deze auto’s eerder schaars zijn, wordt dit effect nog verder versterkt.

Two sides of the coin

Two sides of the coin

Two sides of the coinDe Corvette in dit artikel is er een van de eerste generatie die echt komaf maakte met het muscle car imago. De C4 is ontwikkeld met maar een doel voor ogen, om op ieder moment en elk circuit te kunnen concurreren met de Ferrari’s en Porsches van die tijd. Het is de allereerste productie auto die met 1G door een bocht gejaagd kan worden. De hele auto is ontwikkeld rond het chassis en de aandrijflijn. De stoelen staan ver achterin, gewrongen tussen de enorme transmissietunnel en de achterschermen. Tijdens een snelle rit wordt de hitte van de transmissie, limited-slip differentieel en de uitlaten direct overgedragen aan het passagierscompartiment. Two sides of the coinDe manier waarop de V8 is gepositioneerd maken er bijna een middenmotor design van. Het blok ligt zo laag mogelijk in het chassis. Pure noodzaak, al was het maar om vanuit de extreem laag gepositioneerde bestuurdersstoel over de motorkap te kunnen kijken. Het stugge onderstel, brede banden, directe besturing en lage gewicht dragen er toe bij dat je begrijpt hoe deze auto opgewassen is tegen de bekende namen. De V8 in deze Corvette is van de laatste Chevy Small Block generatie en vindt zijn vermogen diep onderin. Niet veel later zou de C4 voorzien worden van een modernere V8 die zijn vermogen juist bij hoge toerentallen bereikte.

Two sides of the coin

Two sides of the coin

Two sides of the coinDeze Eldorado van de tiende (!) generatie heeft natuurlijk ook een dikke V8, maar dan een bekend als de Northstar. Bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder laten hem wat Europeser klinken, maar dat is ie zeker niet. De roffel uit de uitlaat geeft je welteverstaan dat hier een stukje Detroit onder de motorkap ligt. De Eldorado heeft voorwielaandrijving en is veel meer gericht op snelwegkilometers. Deze auto heeft veel  meer van een Gran Turismo, ware het niet dat hij wat zachter is in vering en stoelen. De voorwielaandrijving zorgt voor ruimte te over in het interieur, de Eldorado heeft zelfs een achterbank. Two sides of the coinTegen 1992 zijn de gigantische afmetingen van de originele Eldorado iets van vroeger geworden, maar het is nog steeds geen klein autootje. Toch is het afgezet tegen de moderne SUV rage niet eens meer zo’n massief ding. Het ontwerp van het interieur wordt extra in de verf gezet door de lichte kleuren van de bekleding, het leer en de afwerking met houtmotief. Heel wat anders dan het functionele 80’s plastic van de Corvette. Voeg er een paar LED displays aan toe en het dashboard van de Eldorado zou niet misstaan in een moderne auto.

Two sides of the coin

Two sides of the coin

Two sides of the coinDe strategie van GM heeft briljant uitgepakt. Wanneer je in de markt was voor een auto met veel rijplezier, dan zijn deze twee zo verschillend dat je ze eigenlijk allebei op je oprit zou hebben gewild. Urenlang bochtige bergweggetjes op en neer raggen in de Corvette. Jij, de auto en mijlenlang bochtig asfalt. Of juist heerlijk met je geliefde over de snelweg naar het zuiden cruisen in de luxe van de Eldorado. Beide auto’s laten overduidelijk zien dat er zoveel meer te beleven is aan auto’s dan alleen het feit dat dit twee V8 coupé’s zijn. Er is keus voor iedereen en elke stemming.
Marcel Romijn
Fotografie Dirk Aarden