Felix windt er geen doekjes om. Hij maakt korte metten met de aloude discussie dat de 912 een  volgens velen ‘mindere’ auto is dan de 911. Hij rijdt beter, hij stuurt beter, heeft een betere gewichtsverdeling en zo gaat Felix in z’n enthousiasme verder over waarom de 912 nu zo’n geweldige auto is. We zijn dan ook niet bij een gewone liefhebber. Nee, Felix gaat een stapje verder. Zeker wanneer het gaat over de prestaties van zijn Bahama Yellow 912: zijn grote trots en dat merken we!

10007261_731678590218319_1715508063572722132_oDe 912 is z’n leven ooit begonnen als “tussenmodel” voor de mensen die Porsche 356 reden en de grote “schok” die 911 heet, niet in een keer konden, wilden of durfden overbruggen. De Duitse sportwagenfabrikant had destijds nog niet zo’n uitgebreid modellengamma als vandaag de dag. Voor ieder wat wils op Porsche gebied, ging in 1965 nog niet op. Met de introductie van de 4-cilinder boxermotor in de carrosserie van de zojuist gelanceerde  911, gaf Porsche de trouwe klanten die altijd 356 gereden hadden, de mogelijkheid om ook Porsche te blijven rijden. Technisch en financieel eigenlijk dus het ideale model dat het “gat” tussen de 356 en 911 heeft opgevuld.

banner breed cc films-1

1980226_731679260218252_4314011262662499331_oHet enthousiasme van Felix over de 912 kan u echt niet ontgaan. Als er een vertegenwoordiger moet zijn voor dit model, de prestaties en de technische mogelijkheden, dan hebben wij dé man gevonden. Een echte petrolhead die elke boutje, moertje, schroefje van de 912 kent en elke mogelijkheid aangrijpt om nog wat extra PK’s uit z’n motor halen.  Standaard wordt de motor elk jaar gedemonteerd, nagelopen, uitgewogen, aangepast, hier iets veranderd, daar wat veranderd, weer inbouwen, fine-tunen, afstellen, gas geven en genieten. Geen rondjes om de kerk, nee lekker door heel Europa.

10255322_731680230218155_737924570528650173_oFelix rijdt een 912 uit 1969. Het modeljaar waarbij de carrosserie van de Porsche 911 een langere wielbasis kreeg. Omdat de 912 gebruik maakt van dezelfde categorie, groeide ook de 912 in lengte en zoals gebruikelijk bij modeljaarwisselingen, werden ook bij de 912 diverse details aangepast. De grootste verandering in 1969 was toch echter de wielbasis. Maar 1969 was ook het laatste productiejaar van de 912. Hierdoor zijn er maar relatief weinig in deze uitvoering geleverd. Dit in combinatie met de gave 60’s kleur, Bahama yellow is de 912 van Felix een bijzonder verschijning.

Hoewel de auto van Felix verre van origineel is, heeft hij wel een echte authentieke uitstraling. Keurig verzorgd en met gevoel voor kwaliteit, details en afwerking heeft hij een echt sympathieke klassieker naar z’n zin gemaakt. Maar ook een echte wolf in schaapskleren, want de technische modificaties liegen er niet om en Felix heeft al menig 911 eigenaar versteld doen staan en ver achter zich gelaten tijdens de wat sportievere uitstapjes waar Felix ook niet vies van is. 858679_731678873551624_3753276402654240820_oHij overtuigt u graag van de prestaties van zijn 912. Terecht ook, want er is voldoende aan de auto gemodificeerd, nieuw geconstrueerd en uitgedacht.
Hier ligt dan ook de kern van het verhaal. De 912 is een  hele goede auto en voor Felix de perfecte combinatie om zijn gevoel voor techniek, de zin om aan een klassieker te werken en er ook nog leuk mee te rijden te combineren. De missende PK’s om zijn 912 voort te stuwen heeft hij gevonden en van de 912 zijn perfecte auto gemaakt. Ready for a ride?

Dennis Rietveld