10007261_731678590218319_1715508063572722132_o

Geel & GiftigIedereen herkent de klassieke lijnen van de Porsche 912, maar kent u ook de verschillen met de legendarische 911 waar hij zo op lijkt?

Felix windt er geen doekjes om. Hij maakt korte metten met de aloude discussie dat de 912 een volgens velen mindere auto is dan de 911. Hij rijdt beter, stuurt beter, heeft een betere gewichtsverdeling, Felix weet in z’n enthousiasme van geen ophouden over waarom juist de 912 nu zo’n geweldige auto is. We zijn dan ook niet bij een gewone liefhebber. Nee, Felix gaat een stapje verder. Zeker wanneer het gaat over de prestaties van zijn Bahama Yellow Porsche 912, zijn grote trots en dat merken we!

 Geel & Giftig

Geel & Giftig

1980226_731679260218252_4314011262662499331_o

De 912 is z’n leven begonnen als tussenmodel voor de mensen die al Porsche 356 reden en de grote stap naar de 911 niet in een keer konden, wilden of durfden overbruggen. De Duitse sportwagenfabrikant had destijds nog niet zo’n uitgebreid modellengamma als vandaag de dag. Voor ieder wat wils op Porsche gebied, ging in 1965 nog niet op. Met de introductie van de bekende 4-cilinder boxermotor in de carrosserie van de zojuist gelanceerde  911 gaf Porsche de trouwe 356 klanten de mogelijkheid om Porsche te blijven rijden. Technisch en financieel eigenlijk het ideale model om de kloof tussen de 356 en 911 op te vullen.

Geel & Giftig

Geel & Giftig

banner breed cc films-1

10255322_731680230218155_737924570528650173_o

Het enthousiasme van Felix over de 912 zal u echt niet ontgaan. Wanneer er een vertegenwoordiger zou moeten zijn voor dit model, de prestaties en de technische mogelijkheden, dan hebben wij dé man gevonden. Een echte petrolhead die elk boutje, moertje en schroefje van zijn 912 kent en elke mogelijkheid aangrijpt om nog wat extra pk’s uit z’n motor halen. De motor wordt standaard elk jaar gedemonteerd, nagelopen, uitgewogen, aangepast, hier iets veranderd, daar wat veranderd, weer inbouwen, fine-tunen, afstellen, gas geven en genieten.

Geel & Giftig

Geel & Giftig

858679_731678873551624_3753276402654240820_o

Geen rondjes om de kerk, nee lekker door heel Europa. Felix rijdt een 912 uit 1969. Het modeljaar waarin de carrosserie van de Porsche 911 een langere wielbasis krijgt. Omdat de 912 gebruik maakt van diezelfde carrosserie, groeit ook de 912 in lengte en, zoals gebruikelijk bij modeljaarwisselingen, worden ook bij de 912 diverse details aangepast. 1969 is ook het laatste productiejaar van de 912, waardoor er maar relatief weinig in deze uitvoering worden geleverd. Dit in combinatie met de gave 60’s kleur, Bahama Yellow, is de 912 van Felix een bijzonder verschijning.

 

Geel & Giftig

Geel & Giftig

Geel & Giftig

Hoewel de auto van Felix verre van origineel is, heeft hij wel een authentieke uitstraling. Keurig verzorgd en met gevoel voor kwaliteit, details en afwerking heeft hij een echt sympathieke klassieker volledig naar zijn zin gemaakt. Het is ook een echte wolf in schaapskleren, want de technische modificaties liegen er niet om. Felix heeft al menig 911 eigenaar versteld doen staan en ver achter zich gelaten tijdens de wat sportievere uitstapjes waar hij zeker ook niet vies van is. Hij overtuigt u graag van de prestaties van zijn 912. Terecht ook, want er is voldoende aan de auto gemodificeerd, nieuw geconstrueerd en uitgedacht. Hier ligt dan ook de kern van het verhaal. De 912 is een  hele goede auto en voor Felix de perfecte combinatie om zijn gevoel voor techniek, de zin om aan een klassieker te werken en er ook nog leuk mee te rijden te combineren. De missende pk’s om zijn 912 voort te stuwen heeft hij gevonden en zo van deze 912 zijn perfecte auto gemaakt. Ready for a ride?
Dennis Rietveld